Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEOM218 | ||||||||
Ders İsmi: | Ölçme Bilgisi 2 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
GEOM217 - Ölçme Bilgisi I GEOM217 - Ölçme Bilgisi I |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HALİL ERKAYA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HALİL ERKAYA |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Nokta konum belirlemesini, yükseklik kavramını, yükseklik farklarının geometrik ve trigonometrik yöntemlerle ölçülmesini, kesit nivelmanını , yüzey nivelmanını, kesitlerle alan ve hacim hesabını, total station ile üç boyutlu detay alımını öğretmek. |
Dersin İçeriği: | Nokta konum belirlemesi, istasyon noktası hesabı, önden, geriden ve karışık kestirme hesabı, kenar ölçüleriyle kestirme hesabı, Yükseklik kavramı, yükseklik sistemleri, ülke (Türkiye) nivelman ağı, yükseklik/yükseklik farkı ölçme yöntemleri ve aletlerine genel bakış, geometrik nivelman, hassas nivelman, nivelmana etki eden hatalar, yüzey nivelmanı, kesit nivelmanı, kesitlerle alan ve hacim hesapları, trigonometrik nivelman, kısa ve uzun mesafelerde trigonometrik yükseklik ölçümü, karşılıklı gözlemlerle trigonometrik yükseklik belirleme, total station ile üç boyutlu detay alımını öğretmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Serbest istasyon noktası, önden ve karışık kestirme hesabı. | - |
2) | Geriden kestirme ve kenar ölçüleriyle kestirme hesabı | - |
3) | Yükseklik kavramı ve yükseklik sistemleri | - |
4) | Ülke nivelman ağı ve yükseklik/yükseklik farklarını ölçme yöntemleri, nivelmanda kullanılan aletler | - |
5) | Geometrik nivelman | - |
6) | Hassas nivelman, nivelman geçkileri ve nivelmana etki eden hatalar | - |
7) | Yüzey nivelmanı ve kesit nivelmanı | - |
8) | Boyuna ve enine kesitler | - |
9) | Yarı yıl sınavı | - |
10) | Kesitlerle alan ve hacim hesapları | - |
11) | Düşey açı ölçümü ve kısa mesafede trigonometrik nivelman | - |
12) | Tek taraflı gözlemlerle uzun mesafede trigonometrik nivelman | - |
13) | Karşılıklı gözlemlerle trigonometrik nivelman | - |
14) | Takeometrik alım ve total station ile üç boyutlu detay alımı | - |
15) | Final sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Ölçme Bilgisi II Ders notları (sayısal ortamda) |
Diğer Kaynaklar: | KOÇ, İ., Ölçme Bilgisi I (1998), ISBN 975-95964, İstanbul KOÇ, İ., Ölçme Bilgisi II (2003), İstanbul TÜDEŞ, T., Aplikasyon, KTÜ yayınları, Yayın No:105, (1979) SONGU, C., ŞERBETÇİ, M., GÜLAL, E., (2005) Ölçme Bilgisi I SONGU, C., Ölçme Bilgisi, İkinci Cilt, (1975) Ankara KAHMEN, H., Angewandte Geodeasie: Vermessungskunde, (2006) Walter de Gruyter, Berlin, New York Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
5 |
2 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | 3 |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 4 |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | 2 |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | 3 |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 6 | 90 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 170 |