Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, değişik üretim sistemleri, ürün kalitesi, kapasite, planlama, üretkenlik gibi konuların karşılıklı ilişkilendirilerek aktarılmasıdır. Ders bu prensip ve uygulamaları değerlendirmek için geleneksel envanter modellerinin uygulama bilgilerini vermektedir. Bu ne zaman ve ne kadar sipariş verileceği ve stok hedeflerinin ürün yelpazesi içinde nasıl farklılaşacağı gibi önemli kararların temelini oluşturan faktörleri açıklar. Öğrenciler stok maliyetini oluşturan faaliyetleri, verimli ve etkili kaynak kullanım uygulamasını, stok değerlendirme tekniklerini, ekonomik sipariş noktası ve emniyet stoğu hesaplama işlemlerini inceleyeceklerdir. Ayrıca, öğrencilerin hazırlayıp sözlü olarak sundukları dönem projeleri vasıtasıyla iletişim becerilerini arttırmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Ürün tasarım ve analizi, kapasite planlama ve yatırım kararları, üretim tahminleme modelleri, tesis yeri, tesis yerleşimi ve malzeme elleçleme, malzeme yönetimi ve envanter kontrolü, birleşik planlama ve ana üretim planlaması, malzeme ihtiyaç planlaması, üretim planlama ve kontrol, tek makine çizelgeleme, akış modeli çizelgeleme, iş alanı çizelgeleme ve kalite kontrol, altı sigma ve yalın üretim; Endüstri 4.0 uygulamaları. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin öğrencilere tanıtılması
• Dersin öneminin anlatılması
• Dersin işleniş şeklinin tanıtılması
• Sınav yönteminin tanıtılması
• Öğrenci yükümlülüklerinin tanıtılması
• Iş etiği ve sosyal sorumluluğun açıklanması
• İş etiğini etkileyen faktörlerin belirlenmesi
• Etik standartların belirlenmesindeki basamakların listelenmesi,
organizasyonların etik davranışlarda nasıl farklılıklar
gösterebileceğinin tartışılması
• İşte sosyal sorumluluğun nasıl ölçüleceğinin belirlenmesi ve bunun
genel müşteriye ve çalışanlara nasıl özetleneceğinin belirlenmesi.
• Yatırımcı ve finan topluluklarının iş etiği ve sosyal sorumluluklarla neden ilgili olduklarının açıklanması.
• Syllabus ders çerçevesinin tartışılması
• İş etiği ve sosyal sorumluluk konsepti
• Etik standartların tartışılması
• İş etiği ve sosyal sorumluluğun öneminin tartışılması
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 5-20 |
2) |
• Üretimin organizasyondaki yeri ve öneminin açıklanması
• Üretim sisteminin sınıflandırılması
• Üretimin fonksiyonlarının tanımlanması
• Üretim Yönetiminin tanımlanması
• Üretim kaynaklarının tanımlanması
• Üretimin organizasyondaki yeri ve önemi
• Üretim Yönetiminin Amaçları
• Üretim Yönetiminin Fonksiyonları
• Üretim Yönetiminin Organizasyonu
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss.161-185 |
3) |
• Üretim yeri seçiminin tanımlanması
• Üretim yeri seçim metodlarının tanımlanması
• Üretim yeri seçimini etkileyen faktörlerin tartışılması
• Coğrafi konumun öneminin tartışılması
• Tesis yeri seçim metoduna karar verilmesi
• Üretim tesisinin yer seçimi
• Coğrafi konumun önemi
• Yer seçim kararlarını etkileyen faktörler
• Kriterlerin değerlendirilmesi
• Yer seçim metodları
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 55-74 |
4) |
• Zaman etüdünün tanımlanması
• Verimlilik ve etkinlik’in açıklanması
• Yönetim performansı ve verimliliğin belirlenmesi
• Verimliliği değerlendirme metodlarının ortaya konması
• Verimliliğin ölçecek en uygun yöntemin belirlenmesi
• Verimliliğin tanımı
• Kar ve verimlilik arasındaki ilişki
• İşçilik verimliliği
• Verimliliğin ölçülmesi
• Verimliliği artırmanın yolları
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 327-334 |
5) |
• Temel stok faaliyetlerinin tanıtılması
• Stok çeşitlerinin listelenmesi
• Stok bulundurmanın fayda ve mahsurlarının açıklanması
• Stok maliyetlerinin açıklanması
• Stokların değerleme yöntemlerinin açıklanması
• Stoklar
• Stok maliyetleri
• Stok bulundurma nedenleri
• Stok değerleme yöntemleri
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 330 -340 |
6) |
• ABC analizinin tanıtılması
• FİFO ve LİFO kavramlarının tanıtılması.
• Ortalama ağırlıklı maliyet ve Güncel maliyet kavramlarının açıklanması
• Stok devir hızının açıklanması
• Stok kayıtlarının anlatılması
• Stok Kontrolü Yöntemleri
• Stok devir hızı
• Stok kayıtları
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 111-138 |
7) |
• Talep tahmininin öneminin tanımlanması
• Tahmin prensiplerinin tanımlanması
• Regresyon analizinin açıklanması
• Zaman serilerinin açıklanması
• Tahmin yöntemlerinin belirlenmesi
• Üretimde talep tahmini
• Talep tahmin yöntemleri
• Zaman serileri analizi
• Talep tahmininde duyarlılık
• Tahmin yönteminin seçilmesi
|
|
8) |
• Öğrencilerin ara sınav ile değerlendirilmesi
• Sınav sonuçlarından geri besleme elde edilmesi
• Başarısızlık nedenlerinin belirlenmesi
• Başarı nedenlerinin belirlenmesi
• Hareket tarzının belirlenmesi
• İlk Yedi Haftanın Konularının değerlendirilmesi
• Sınav sonuçlarından geri besleme
• Başarısızlık nedenleri
• Başarı nedenleri
• Hareket tarzı
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 513-553 |
9) |
• Üretimde kaliteyi tanımlamak
• Kaliteyi oluşturan ana faktörleri belirlemek
• Şartnameleri açıklamak
• Üretimde muayeneyi tartışmak
• Toplam kalite yönetimini açıklamak
• Üretimde kalite
• Kaliteyi oluşturan ana faktörler
• Şartnameler
• Üretimde muayene
• Toplam kalite yönetimi
|
Sınıfta çözülen örneklere benzer stok problemlerinin bulunması |
10) |
• Üretim tesisi yerleşimini tanımlamak
• Üretim tesisi yerleşim düzeninin amaçlarını açıklamak
• Üretim akışı ve yerleşiminin çeşitlerini belirlemek.
• Süreç ve ürünen gore yerleşimi tanımlamak.
• Montaj hattı dengelemeyi açıklamak.
• Üretim tesisi yerleşimi
• Üretim tesisi yerleşim düzeni
• Üretim akışı ve yerleşimi
• Süreç ve ürünen gore yerleşimi
• Montaj hattı dengeleme
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 265-298 |
11) |
• Kapasiteyi tanımlamak
• Kapasite dengelemeyi açıklamak
• İşçi sayısı belirleme
• Başabaş noktası analizini açıklamak
• Kapasite planlamada lineer programlamayı kullanmak
• Kapasite nedir?
• Kapasiteyi dengelemek
• İşçi sayısı belirleme
• Başabaş noktası analizi
• Kapasite planlamada lineer programlama
|
Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 451-510 |
12) |
• Üretim planlamanın önemini tartışmak
• Üretim planlama stratejilerini tanımlamak
• Rotalamayı açıklamak
• Listelemeyi açıklamak
• Kritik yolu açıklamak
• Üretim planlama
• Üretim planlama
• Rotalama
• Listeleme
• Kritik yol
|
Öğrencilerin proje sunumları için hazırlanmaları |
13) |
• Üretim ve operasyon yönetiminde bilgi sistemlerinin tanıtılması
• ERP ve MRP’nin üretim ve stok yönetiminde kullanımının açıklanması
• Stok kodlamada dikkat edilecek hususların tanıtımı
• Stok kontrol yazılımları ve barkod sistemlerinin tanıtılması
• Depo yönetim sistemlerinin stok yönetiminde kullanımının anlatılması
• Üretim ve Stok yönetiminde bilgi sistemleri
• Stok Kontrol Yazılımları
• Depo Yönetim Sistemleri
|
|
14) |
• Öğrencilerin sunumlarının dinlenmesi ve analizi
• Proje sunumları
|
|
15) |
• Öğrencilerin final sınavı ile değerlendirilmesi
• Sınav sonuçlarından geri besleme elde edilmesi
• Başarısızlık nedenlerinin belirlenmesi
• Başarı nedenlerinin belirlenmesi
• Hareket tarzının belirlenmesi
• Sınav sonuçlarından geri besleme
• Başarısızlık nedenleri
• Başarı nedenleri
• Hareket tarzı
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|