Moda Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MOD462 | ||||||||
Ders İsmi: | Moda Etiği ve Sürdürülebilirlik | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GİZEM YÜCELEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi GİZEM YÜCELEN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere girmek üzere oldukları moda sektörünün güncel tartışma konularını tanıtmayı, sürdürülebilirlik ve etik değerler üzerine fikir edindirmeyi hedeflemektedir. Derste öğrencilere, üretim ve tüketim hızının giderek arttığı moda sektöründe tasarımcı kimlikleri ile daha bilinçli bir tutum edinmelerinin gerekliliği ve yöntemleri aktarılırken, sektörün doğaya verdiği zararlar ve bu zararlara alternatif çözüm önerileri, sektördeki çalışma şartları, eser hırsızlığı gibi ana başlıklar üzerinden konular tartışılacaktır. Öğrencilere verilen teorik bilgiler ışığında öğrencilerden konu ile ilgili proje geliştirmeleri beklenecektir. |
Dersin İçeriği: | - Moda Endüstrisine eleştirel bakış kazanma - Hızlı Moda ve Yavaş Moda Kavramları üzerine bilgi sahibi olma - Tüketime dayalı moda bilincinin ekonomik, sosyal ve biyolojik sorunları ve çözümleri üzerine düşünme - Atık ve geri dönüştürülebilir malzemeleri değerlendirerek deneysel, yaratıcı ve yeni bakış açısı geliştirmek - Tekstil geri dönüşüm yöntemleri ve örneklerini öğrenmek - Moda işletmelerine gerekli etik değerlerin kavranması - Kavramsal tasarım geliştirme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımının yapılması, derse giriş, Film Gösterimi (True Cost-Gerçek Bedel) | - |
2) | Moda Sektöründeki sorunların tespitine dair öğrenci sunumlarının dinlenmesi-tartışılması (Diploma Projelerindeki konular) -Sürdürülebilir moda kavramının tanımı, kapsamı, tarihçesi -Hızlı Moda ve Yavaş Moda kavramlarının tanımı, tarihçesi -Sosyal, biyolojik ve ekonomik sorunların genel anlatımı -Tespit edilen sorunlara çözüm arayışları 1.) Çevresel Sorunlar • Pamuktan, kullanım atığına sorunların Tespiti • Sorunların Çözümleri • Reduce, Reuse ve Recycle,Upcycle,Downcycle kavramlarının anlatımı • Zero Waste • Organik Üretim • Circular Economy | - |
3) | -Çevresel sorunlara çözüm arayışı sunmuş, çözüm olarak kurulmuş bir projenin öğrenciler tarafından yapılan araştırılmalarının sunumu -Konuk sunumu | - |
4) | Tespit edilen sorunlara çözüm arayışları 1.) Hayvan Hakları ve Kürk / Deri Kullanımı • Kürk ve Derinin Kullanımı ve Sonuçları • Moda Sektöründeki Süreci • Günümüzdeki kürk ve deri kullanımı (Alternatif materyaller, kullanımını yasaklayan markalar, yürütülen kampanyalar ve tepkiler) -Moda Etiği ve Moda Sektöründe Eser Hırsızlığı • Sektörün İşleyişi • Eser Hırsızlığı Örnekleri | - |
5) | -Tespit edilen sorunlara çözüm arayışları - İşçi Hakları ve Çocuk İşçi Sorunu - Yaşanan olaylar - Haklar ve düzenlemeler Sürdürülebilir konusunda çalışan STK’lar | - |
6) | -Tespit edilen sorunlara çözüm arayışları - İşçi Hakları ve Çocuk İşçi Sorunu - Yaşanan olaylar - Haklar ve düzenlemeler Sürdürülebilir konusunda çalışan STK’lar | - |
7) | İşçi Hakları ihlallerine çözüm arayışı sunmuş, çözüm olarak kurulmuş bir projenin öğrenciler tarafından yapılan araştırılmalarının sunumu -Konuk sunumu | - |
8) | Derste tartışılan konular ışığında öğrencilerin ele alacağı başlıklar altında, öğrencilere verilecek eski kıyafetlerin geri dönüştürme, yeniden kullanma kavramları ile projelendirilmesi | - |
9) | Vize Teslimi | - |
10) | Sürdürülebilirlik danışmanlığı ile ilgili konuk sunumu | - |
11) | Derste tartışılan konular ışığında öğrencilerin ele alacağı başlıklar altında, öğrencilere verilecek atık kumaşların geri dönüştürme, yeniden kullanma kavramları ile projelendirilmesi | - |
12) | Konu ile ilgili konuk sunumu | - |
13) | Derste tartışılan konular ışığında öğrencilerin ele alacağı başlıklar altında, öğrencilere verilecek atık kumaşların geri dönüştürme, yeniden kullanma kavramları ile projelendirilmesi | - |
14) | Final Projesi Hazırlığı | - |
15) | Final Projesi Hazırlığı | - |
16) | Final Projesi Sunumu | - |
Ders Notları / Kitaplar: | • Otto Van Busch, Moda Praksisi |
Diğer Kaynaklar: | • Otto Van Busch, Moda Praksisi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Moda disiplininin evrimi ve güncel moda sistemi hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||
2) Tekstil teknolojileri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||
3) Topluluk önünde gelişmiş konuşma becerisi ve sunum kabiliyeti geliştirme. | ||||||
4) Çalışma ortamında ve uygulama süreçlerinde sorumluluk alabilme, karşılaşılan sorunlara çözüm üretebilme ve ekip çalışmasında yatkın olma. | ||||||
5) Birlikte çalıştığı ekip üyeleri ve sorumluluğu altında çalışanlarla düzgün iş ilişkileri kurabilme; ekibini yönlendirme ve yönetme becerilerine sahip olma. | ||||||
6) Zaman yönetimi ve hareket planı yaparak üzerinde çalıştığı işi sonuçlandırma becerisi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Moda disiplininin evrimi ve güncel moda sistemi hakkında bilgi sahibi olma. | |
2) | Tekstil teknolojileri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 4 |
3) | Topluluk önünde gelişmiş konuşma becerisi ve sunum kabiliyeti geliştirme. | 3 |
4) | Çalışma ortamında ve uygulama süreçlerinde sorumluluk alabilme, karşılaşılan sorunlara çözüm üretebilme ve ekip çalışmasında yatkın olma. | 3 |
5) | Birlikte çalıştığı ekip üyeleri ve sorumluluğu altında çalışanlarla düzgün iş ilişkileri kurabilme; ekibini yönlendirme ve yönetme becerilerine sahip olma. | |
6) | Zaman yönetimi ve hareket planı yaparak üzerinde çalıştığı işi sonuçlandırma becerisi | 4 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Proje Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 4 | 64 |
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 2 | 10 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |