Dersin Amacı: |
Öğrencilerin etik konularını tanımalarına ve ayırt etmelerine yardımcı olmak ve öğrencilerin etik konulardaki hayal gücünü uyarmak. Öğrencilerin etik konularda çözümleyici beceriler geliştirmesini desteklemek, öğrencilerde sorumluluk bilincinin gelişmesine katkıda bulunmak. Etik açıdan belirsizliklerle ya da fikir birliği olmayan durumlarla hoşgörüyle ve etkin biçimde baş edebilmeleri için öğrencileri bilinçlendirmek. |
Dersin İçeriği: |
Dersin tanıtımı ve işlenişi, mühendislikte etik eğitimi, etik kavramı ve tarihsel gelişimi, TMMOB mühendislik mimarlık etik kurallar, örnek olaylar (Challenger uzay mekiği kazası, Etik problemlerin çözümlenmesi, Ford-Pinto kazaları, Kansas City, Hyatt Regency Oteli faciası), bilimsel araştırmalarda ve ve yayınlarda etik, etik sorunların ele verilmesi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı ve işlenişi |
İlk ders |
2) |
Etik kavramı ve tarihsel gelişimi |
Ders notları |
3) |
TMMOB mühendislik mimarlık etik kuralları |
Ders notları |
4) |
TMMOB mühendislik mimarlık etik kuralları |
Ders notları |
5) |
Örnek olay-1 (“Challenger” uzay mekiği kazası) |
Ders notları |
6) |
Etik problemlerin çözümlenmesi |
Ders Notları |
7) |
Etik problemlerin çözümlenmesi |
Ders notları |
8) |
Örnek olay-2 (“Ford – Pinto” kazaları) |
Ders notları |
9) |
Ara sınav |
Ders notları |
10) |
Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kuralları |
Ders notları |
11) |
Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kuralları |
Ders notları |
12) |
Örnek olay-3 (“Kansas City, Hyatt Regency Oteli” faciası) |
Ders notları |
13) |
Etik sorunların ele verilmesi |
Ders notları |
14) |
Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik |
Ders notları |
15) |
Final sınavı |
Ders notları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
5 |
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
1 |
3) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
4) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
1 |
7) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
8) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
9) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
5 |
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
11) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|