Dersin Amacı: |
İnşaat Mühendisliği bölümü öğrencilerine harita okuma ve kullanmaya yönelik temel bilgiler ile uzunluk, açı ve yükseklik ölçümüne ve hesaplamalara ilişkin kavramları anlayacak düzeyde bilgiler verilmesidir. |
Dersin İçeriği: |
Yeryüzünün şekli, büyüklüğü, ölçme biliminin güncel ilgi alanları, açı birimleri ve birimler arası dönüşüm, ölçme hataları ve düzeltme kavramı, standart sapma, ölçek, haritacılıkla ilgili bazı kavramlar, alan hesapları, basit ölçme aletleri, uzunluk ölçümü, yatay ve düşey açı ölçümü, yükseklik kavramı, jeodezik temel koordinat hesaplamaları, geometrik nivelman, yüzey nivelmanı, kesit nivelmanı, trigonometrik nivelman, aplikasyon. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ölçme bilgisine giriş, genel tanımlamalar. |
Ders notları |
2) |
Yeryuvarının şekli, datum ve elipsoid kavramları. |
- |
3) |
Harita izdüşümü, harita tanımı ve türleri, ölçek kavramı. |
- |
4) |
Hata ve yanlış kavramı, ölçme bilgisindeki hata türleri, doğruluk ve incelik kavramları. |
- |
5) |
Veri formatları, koordinatlar, koordinatlar ile alan hesaplamaları. |
- |
6) |
Ölçme aletleri, uzunluk ölçümü, uygulamalar. |
- |
7) |
Açı türleri ve ölçümleri, poligon kavramı. |
- |
8) |
Ölçme bilgisinde dört temel ödev, örnek uygulamalar. |
- |
9) |
Ara sınav |
Ders notları |
10) |
Yükseklik kavramı ve yükseklik ölçümü, inşaat mühendisliği uygulamaları. |
- |
11) |
Sayısal Arazi Modeli, profil ve hacim hesapları ve uygulamalar. |
- |
12) |
Açı ölçme uygulamaları |
Totalstation, jalon, reflektör |
13) |
Nivelman uygulaması |
Nivo, mira |
14) |
Genel tekrar ve soru-cevap |
Ders notları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
5 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
5 |
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
5 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|