Dersin Amacı: |
Ölçü ve hata kavramları ile hata türlerini öğretmek. Doğruluk ölçütleri kovaryans ve korelasyon, varyans-kovaryans matrisi, ağırlık, ağırlık matrisi, ağırlık katsayısı ve ağırlık katsayıları matrisi kavramlarını öğretmek. Genel varyans ve kovaryans yayılma kuralı (genel hata yayılma kuralı) ile ağırlık yayılma kurallarını öğretmek. Düzeltmeler ve ölçü çiftleri yardımıyla standart sapma hesabını öğretmek. İstatistiksel testler (parametre testleri, varyans testi, dengeleme modelinin test edilmesi) konusunu öğretmek. |
Dersin İçeriği: |
Ölçü ve hatası, hata türleri, rasgele hataların dağılımı, rasgele hatalar kuramı
Doğruluk ölçütleri, varyans, kovaryans ve korelasyon, varyans-kovaryans matris, ağırlık matrisi ve ağırlık katsayıları matrisi, sayısal uygulamalar, Doğruluk ölçütleri, varyans, kovaryans ve korelasyon, varyans-kovaryans matris, ağırlık matrisi ve ağırlık katsayıları matrisi, sayısal uygulamalar, Genel varyans ve kovaryans yayılma kuralı (genel hata yayılma kuralı), ağırlık yayılma kuralları, Düzeltmeler yardımıyla standart sapma hesapları, Ölçü çiftleri yardımıyla standart sapma hesabı, İstatistiksel testler (parametre testleri, varyans testi, dengeleme modelinin test edilmesi), |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ölçü ve hatası, hata türleri, rasgele hataların dağılımı, rasgele hatalar kuramı |
|
2) |
Doğruluk ölçütleri, varyans, kovaryans ve korelasyon, varyans-kovaryans matris, ağırlık matrisi ve ağırlık katsayıları matrisi, sayısal uygulamalar |
|
3) |
Doğruluk ölçütleri, varyans, kovaryans ve korelasyon, varyans-kovaryans matris, ağırlık matrisi ve ağırlık katsayıları matrisi, sayısal uygulamalar |
|
4) |
Genel varyans ve kovaryans yayılma kuralı (genel hata yayılma kuralı), ağırlık yayılma kuralları |
|
5) |
Genel varyans ve kovaryans yayılma kuralı (genel hata yayılma kuralı), ağırlık yayılma kuralları |
|
6) |
Sayısal Uygulamalar |
|
7) |
Sayısal Uygulamalar |
|
8) |
Yarı yıl sınavı |
|
9) |
Düzeltmeler yardımıyla standart sapma hesapları |
|
10) |
Ölçü çiftleri yardımıyla standart sapma hesabı |
|
11) |
Sayısal Uygulamalar |
|
12) |
Sayısal Uygulamalar |
|
13) |
İstatistiksel testler (parametre testleri, varyans testi, dengeleme modelinin test edilmesi) |
|
14) |
İstatistiksel testler (parametre testleri, varyans testi, dengeleme modelinin test edilmesi) |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
4 |
3) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
4) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
8) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
2 |
9) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
11) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
4 |