Dersin Amacı: |
Bu ders kablosuz ağlar konusunu incelemektedir. Öğrenciler, kablosuz kanalların temelleri, kuyruk teorisi, hata kontrol kodlaması ve ARQ, çoklu erişim kanalları, hücresel şebeke planlaması, kablolu ağlar, geçici ağlar, sensör ağları ve mevcut ve gelecekteki hücresel şebekeler arasındaki ağları öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Kablosuz haberleşme şebekelerinde kuyruklanma ve gecikme, radyo sinyallerinin yayılımı, spektrum etkinliği, güç verimliliği, kablosuz iletişimde çeşitlilik, radyo kaynak tahsisi, TDMA, CDMA, FDMA, 4G ve 5G şebekeleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Müfredat
• Kursun genel görünümü
• Hücresel Şebekeler
• Uydu Sistemleri
• Özel Ağlar, Sensör Ağı, LAN, MAN, PAN
• Kablosuz İletişimde Eğilimler |
Müfredatı gözden geçirin.
Kitabın bir kopyasını edinin. |
2) |
• Rassal süreçler
• Poisson ve üstel dağılımlar
|
Ders kitabındaki 2. bölümünü okuyun. |
3) |
• Poisson ve üstel dağılımlar
• Trafik Teorisi
• Temel Kuyruk Sistemleri |
Ders kitabındaki 2. bölümünü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları inceleyin, Problem Kümesi 1'i gözden geçirin. |
4) |
• Hücresel Konsepte Giriş
• Hücre Alanı
• Sinyal Gücü ve Hücre Parametreleri
• Hücrenin Kapasitesi
• Frekans Tekrar Kullanımı
• Küme Nasıl Oluşturulur
• Ortak Kanal Girişimi
• Hücre Bölünmesi
• Hücre Sektörü |
Ders kitabındaki 5. bölümünü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, kitaptan seçilen sorunları inceleyin. |
5) |
• Mobil Radyo Propagasyonu
• Radyo Dalgalarının Türleri
• Yayılma Mekanizmaları
• Serbest Uzay Yayılımı
• Kara Yayılımı
• Yol Kaybı, Yavaş Solanma, Hızlı Solma
• Doppler etkisi
• Gecikmeli Geçiş
• Semboller arası girişim
• Tutarlılık Bant Genişliği
• Ortak Kanal Girişimi
• Hata Kontrol Kodlaması
• ARQ |
Ders kitabındaki 3. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları inceleyin, Problem Kümesi 2'deki tüm sorunları inceleyin |
6) |
• Trafik Kanalları için Çok Bölmeli Teknikler
• Çoklu Bölünmeler İçin Kavramlar ve Modeller
FDMA, TDMA, CDMA, OFDM, SDMA
• Çoklu Bölme Tekniğinin Karşılaştırılması
• Modülasyon Teknikleri
AM, FM, PSK, QPSK, QAM, 16QAM |
Ders kitabındaki 7. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, kitaptan seçilen sorunları inceleyin |
7) |
• Çoklu Radyo Erişim Protokolleri
• Kavşağa Dayalı Protokoller
o Sürekli zamanlı ALOHA
o Ayrık zamanlı ALOHA
o CSMA
o CSMA / CD
O CSMA / CA |
Ders kitabındaki 6. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, kitaptan seçilen sorunları inceleyin |
8) |
• Trafik Kanalı Tahsisi
• Statik Tahsis ve Dinamik Tahsis
• Sabit Kanal Ayırma (FCA)
• Dinamik Kanal Ayırma (DCA)
• Hibrid Kanal Tahsisi (HCA)
• Uzmanlaşmış Sistem Yapısında Tahsisi
• Sistem Modellemesi |
Bölüm 8, atanan sorunlar bölümünü okuyun. |
9) |
• Ağ Protokolleri
• OSI katmanlarına giriş
• TCP / IP Protokolü
• Bellman-Ford Algoritmasını Kullanarak Yönlendirme
• Internet Protokol Sürümü 6 (IPv6) |
Ders kitabındaki 9. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş problemleri gözden geçirin, problemler atayın. |
10) |
• Mevcut Kablosuz Sistemler: LTE, LTE-A
• Uydu Haberleşme Sistemleri Sistemleri
• Küresel Konumlandırma Sistemi (GPS) |
Ders kitabındaki 11. ve 12. bölümleri okumaya devam edin.
Sınıfta çözülmüş sorunları ve Problem Kümesi 6'daki tüm sorunları inceleyin. |
11) |
• Mobil İletişim Sistemleri
• Hücresel Sistem Altyapısı
• Kayıt
• Elle Verme Parametreleri ve Temel Destek
• Dolaşım Desteği
• Multicasting
• Mobil İletişim Sistemlerinde Güvenlik ve Gizlilik
• Güvenlik Duvarları ve Sistem Güvenliği |
Ders kitabındaki 10. bölüm okumaya başlayın
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin. |
12) |
• Yönlendirme
• Tablo Yönlendirmeli Yönlendirme Protokolleri
• Kaynak Tarafından Başlatılan İsteğe Bağlı Yönlendirme
• Hibrid Protokoller |
Ders kitabındaki 13. bölüm okumaya başlayın |
13) |
• Ad Hoc Ağlarına Giriş
• MANET'lerin özellikleri
• MANET'lerdeki uygulamalar
• Araç Alan Ağı (VANET)
• Mobil Ad Hoc Ağlarında Güvenlik Konuları (MANET'ler)
• Ağ Simülatörleri |
Ders kitabındaki 13. bölüm okumaya başlayın |
14) |
• Sensör Ağlarına Giriş
• Sabit Kablosuz Algılayıcı Ağları ve Aktüatör Ağları
• WSN'lere özgü güç tüketimi ve yönlendirme konuları
• WSN'lerde yönlendirme
• WSN'lerde MAC
• Sensör Dağıtımı
• WSN'lerde işbirliği içinde bilgi işleme ve sensör birleşimi
• Bir WSN düğümü tasarlama
• WSN'lerdeki güvenlik sorunları |
Ders kitabındaki 14. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin.
Öğrencilerin sonraki sınıfa gelecek kablosuz iletişim sistemleri hakkında bir makale getirmesi bekleniyor. |
15) |
• Femtocell Ağı
• Ultra Geniş Bant Teknolojisi
• SMS için Bas Konuş (PTT) Teknolojisi
• RFID
• Bilişsel radyo
• Multimedya Hizmetleri Gereksinimleri
• Heterojen Kablosuz Ağlar
• Entegre Sistemler için Hareketlilik ve Kaynak Yönetimi
• Kablosuz Ağlarda Çok Noktaya Yayın
• Yönlü ve Akıllı Antenler |
Ders kitabındaki 16. bölümü okuyun.
Sınıf tartışmasında gözden geçirin. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|