ISLT102 Yönetim ve Organizasyonİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISLT102
Ders İsmi: Yönetim ve Organizasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi UĞUR TANDOĞAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi DENİZ SÖNMEZ
Dr.Öğr.Üyesi BEYZA TOKSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, yönetim ve organizasyondaki temel kavramlar, modeller ve teoriler; yönetimsel düşüncenin evrimi; yönetimin planlama, organize etme, yönetme ve kontrol etme fonksiyonları; organizasyon yapısı ve tasarımı; organizasyonda iç sistemler; organizasyon ve çevresi; organizasyon uyumu; organizasyon kültürü; organizasyon performansı; sosyal sorumluluk ve etik; yönetimsel karar verme; liderlik teorileri ve uygulamaları hakkında öğrencilere ışık tutmaktır.
Dersin İçeriği: Yönetim ve organizasyonda temel kavramlar, modeller ve teoriler; yönetimsel düşüncenin evrimi; yönetimin planlama, organize etme, yönetme ve kontrol etme fonksiyonları; organizasyon yapısı ve tasarımı; organizasyonda iç sistemler; organizasyon ve çevresi; organizasyon uyumu; organizasyon kültürü; organizasyon performansı; sosyal sorumluluk ve etik; yönetimsel karar verme; liderlik teorileri ve uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Yönetim ve organizasyon alanının tarihsel gelişimini tanımak ve farklı yaklaşımları tartışabilmek
2) • Liderlik ve motivasyon için gereken bilgi, beceri, tutum ve değerleri geliştirmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Yönetimin dört fonksiyonu olan planlama, örgütleme, yürütme ve denetimi açıklayabilmek
2) • Yönetsel ve örgütsel karar almayla ilgili tüm konularda kişisel ve profesyonel etik anlayışı göstermek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders izleğini açıklar. • Yönetim kavramını tanımlar. • Organizasyon kavramını açıklar.
2) • Analiz birimi kavramını açıklar. • Değişken ve parametre kavramlarını tartışır. • Hipotez kavramını tanımlar. • Ölçek geliştirme kavramını açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.3-32
3) • Yönetim kavramını açıklar. • Yöneticilik unsurunu tanımlar. • Organizasyon unsurunu açıklar. • Davranış kavramını açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması
4) • Eğitim unsurunu açıklar. • Yetiştirme kavramını tanımlar. • Geliştirme kavramını tanımlar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.76-89
5) • Karar modelleri ve karar vermede rasyonellik konusunu açıklar. • Çerçeveleme etkisini açıklar. • Karar verme ve kültür ilişkisini açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.99-130
6) • Planlama sürecinin başlangıcıni açıklar. • Amaç ve hedeflerin belirlenmesini tartışır. • Amaçlara ulaştıracak alternatif yolların belirlenmesini açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.131-146
7) Vize Sınavı Vize sınavına hazırlık. Vize konularının okunması. Koçel, 2010 s.154-167
8) • Organizasyon yapılarını belirleyen unsurları açıklar. • İş bölümü ve uzmanlık konularını açıklar. • Departmanlaşma kavramını tanımlar. • Emir-komuta zincirini açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.175-186
9) • Mesleki unvanları açıklar. • Örgütsel unvanları tanımlar. • Kadro unvanlarını açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.186-198
10) • Bilimsel yönetim yaklaşımını tanımlar. • Bürokrasi yaklaşımını açıklar. • Hawthorne araştırmalarını tanımlar. • Sistem yaklaşımını açıklar. • Woodward araştırmasını açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.205-334
11) • Uyum yaklaşımlarını açıklar. • Toplam kalite yönetimi anlayışını tanımlar. • Organizasyonların yeniden yapılandırılmalarını tartışır. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.345-458
12) • Kaos teorisini açıklar. • Yönetim labirentinin başlıca unsurlarını tanımlar. • İletişim sürecinin unsurlarını açıklar. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.473-544
13) • Güç kaynaklarını açıklar. • Liderlik teorilerini açıklar. • Gruplararası ilişkiler ve çatışmaları tartışır. Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.551-659
14) • Çatışma türlerini açıklar. • Çatışma çözümleme yollarını tanımlar. • Örgütsel çatışma yönetimi sürecini açıklar. Final sınavına hazırlık. Koçel, 2010 s.645-667
15) Final Sınavı Final sınavına hazırlık. Koçel, 2010 s.3-667

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, 12. Baskı, 2010
ISBN: 6053331391
Diğer Kaynaklar: yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 75
Proje 15 30
Ara Sınavlar 1 14
Final 2 10
Toplam İş Yükü 174