Dersin Amacı: |
Dersin amacı, web siteleri ve sosyal medya platformları üzerindeki kullanıcı ve data temelli ağ aktiviteleri arasındaki ilişkileri inceleyebilme, bu ilişkileri analiz edip farklı bağlantıları ve örüntüleri ortaya koyabilme, içgörüler yakalayıp bunları değerlendirebilme ve iletişim planlarında yeni aksiyonlar alabilme becerisi geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Sanal Ağ ve Sanal Topluluk Kavramları, Ağ Bilimi ve Sosyal Ağlar, Ağ türleri, Sosyal Ağ Analizi, Web Analizi, Rastsal Ağ Modelleri, düğümler, ilişkiler, komşuluk matrisi, düğüm derecesi, NodeXL. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Ağ bilimini, web teknolojilerini, ağ analizinin gelişimini ve ağ analizine dair terimleri, kuram ve modelleri açıklayabilme, Sosyal Ağ analizine yönelik her türlü gelişmeyi takip etme ve hâkim olma.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Online platformlar ve Bilgi Ağları üzerindeki veri yığınlarından bilginin bulup çıkarılması becerisi kazanma, Web analizi ve sosyal ağ analizine edinilen kuramsal ve olgusal bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, mevcut çalışmaları analiz edebilme, eleştirel yaklaşabilme.
Ağ analiz modellerini yetkin kullanabilme, dataları analiz edebilme, Merkezilik ölçülerini hesaplayabilme.
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Sosyal ağları ve dijital platformları toplumsal sorumluluk bilinci ile analiz etme, elde edilen dataları yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler ve uygulamalar için kullanabilme.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Ağ analizi için geliştirilen programları öğrenme, hedefe uygun olarak kullanabilme. Hem analiz sonucu elde edilen verilere hem de analiz metotlarına eleştirel yaklaşma, değişim önerilerinde bulunma ve uygulama, bunun için öğrenme gereksinimlerini saptayabilme ve planlama yaparak hedefine ulaşma.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Hem iletişim disiplinine, hem de web-sosyal ağ analizine yönelik olarak etik, bilimsel değerlere uygun hareket etme ve karar alma.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Ağ analizine dair ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, portfolyo için üretim yapabilme.
Ağları ve sosyal mecraları analiz edip anlamlı veriler çıkarabilmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sosyal Ağ ve Web sayfası nedir? |
|
2) |
Sosyal Medya Toplulukları. Sanal topluluk yapıları. |
|
3) |
Sosyal ağ ve web analizine dair temel kavramlar. |
|
4) |
Rastsal Ağ Modelleri. |
|
5) |
Ağ merkezliği ve Ağ prestiji. |
|
6) |
Sosyal Ağ Analizi Uygulamaları. |
|
7) |
Vize Sınavı. |
|
8) |
Veri Ön-İşleme Süreçleri. |
|
9) |
Veri madenciliği Yöntemleri. |
|
10) |
Metin Madenciliği ve Duygu Analizi. |
|
11) |
Data okuma ve İçgörü çıkarma. |
|
12) |
NodeXL uygulaması ile ağ analizi çalışmaları. |
|
13) |
NodeXL uygulaması ile ağ analizi çalışmaları -2. |
|
14) |
Genel tekrar. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|