HRE101 İletişimin Temelleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE101
Ders İsmi: İletişimin Temelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Öğr.Gör. ALTUĞ SAMİ İÇİLENSU
Öğr.Gör. AHMET ZEKİ ORTA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders iletişimin genel kavramsal açıklama ve yaklaşımlarını içerir. İletişim olgusunun psikolojik, toplumsal ve kültürel yansımaları içerisinde bir süreç olarak tartışılacağı dersin kapsamında, iletişimin işlevleri, temel öğeleri, iletişim sürecinin işleyişi gibi konular ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği: İletişim kavramının tanımlanması; İnsan iletişiminin özellikleri; İletişimin işlevleri; İletişim süreci ve öğeleri; Sözlü iletişim ve konuşma dili; Yazılı iletişim; Sözlü iletişim ve konuşma dili; İletişimde sorunlar ve ilkeler; İletişim sürecinin işleyişi; Beden dili; Kişilerarası iletişim; Yalan ve beden dili I; Yalan ve beden dili II;

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dersin sonunda öğrenciler aşağıdaki konularda bilgi ve becerilere sahip olacaklardır. • İletişim kavramının tanımlanması. • İnsan iletişiminin özellikleri. • İletişimin işlevleri. • İletişim süreci ve öğeleri. • Sözlü iletişim ve konuşma dili. • Yazılı iletişim. • İletişimde sorunlar ve ilkeler. • İletişim sürecinin işleyişi. • Beden dili. • Kişilerarası mesafeler. • Yalan ve beden dili arasındaki ilişkiler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Syllabus’ın incelenmesi Dersin akışı ve zorunlulukları hakkında bilgi verilmesi Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
2) • İletişim kavramının tanımlanması. • İletişimin temel amacının açıklanması. • İletişimin toplumsallığının ele alınması. • Farklı toplumsal katmanlarda gerçekleştirilen bir etkinlik olarak iletişimin tanımlanması. • İletişim eyleminin sınıflandırılması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
3) • Canlı yaşamın önkoşulu olarak iletişimin ele alınması. • Duygusal dil-önerme dili ayrımının açıklanması. • Simgesel düşünce ve dili belirleyen özelliklerin değerlendirilmesi. • Düşünce, bilinç, kültürel yaşam, öğrenme ve iletişim arasındaki ilişkilerin açıklanması. • İletişimin Evriminin tartışılması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
4) • İletişim ve kültürel sistemler arasındaki ilişkinin açıklanması. • İletişimin işlevlerinin tanımlanması. • İletişimin toplumsal işlevlerinin açıklanması. • Bireylerarası iletişimden toplumsal iletişime geçişin açıklanması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
5) • Süreç kavramının tanımlanması. • İletişimin bir süreç olarak açıklanması. • İletişim sürecinin temel öğelerinin açıklanması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
6) • Kültür, algılama ve anlamlandırma ile dil arasındaki ilişkinin açıklanması. • Yineleme ve artık bilgi kavramlarının tanımlanması. • Dillerin kökeni ve değişiminin değerlendirilmesi. • Manipülasyon kavramının ele alınması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
7) • Yazının temellerinin açıklanması. • Yazının doğuşunun anlatılması. • Yazının evrimi ve yayılması ile alfabenin ortaya çıkmasının açıklanması. • Basılı yazının ortaya çıkışının anlatılması. • Yazının toplumsal-kültürel etkilerinin ele alınması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
8) • Kültür, algılama ve anlamlandırma ile dil arasındaki ilişkinin açıklanması. • Yineleme ve artık bilgi kavramlarının tanımlanması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
9) • Hedef ve alıcı arasındaki farklılıkların yaratacağı sorunların açıklanması. • Rol ve statü ilişkilerinin tanımındaki ayrımlardan doğan sorunların açıklanması. • İletilerin düzenlemesindeki ilkelerin açıklanması. • İleti içeriğinin bozulmasının anlatılması. • Savunucu iletişim ve empati kavramlarının tanımlanması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
10) • Temel iletişim modelinin açıklanması. • Tek yönlü iletişimin ve çift yönlü iletişimin değerlendirilmesi. • Feed-back (geri bildirim) kavramının tanımlanması. • Gürültü, kodlama, kanal ve ortam kavramının açıklanması ve örneklenmesi. • Ortak referans çerçevesi kavramının tanımlanması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
11) • Vücut hareketlerinin açıklanması. • Baş bölgesi, mimikler ve bakışın açıklanması. • Gözler ve göz bebeklerini etkisinin anlatılması. • Jestler, el ve kol hareketlerinin açıklanması. • Gözde, duruş ve ayakların hareketlerinin anlatılması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
12) • Özel alan ve çok yakın ilişkilerin açıklanması. • Kişisel alan ve yakın ilişkilerin açıklanması. • Sosyal alan veya akın çevre ilişkilerinin açıklanması. • Genel alan ve çevre ile ilişkilerin açıklanması. • Tokalaşma ve el sıkışmanın dokunsal iletişim biçimleri olarak değerlendirilmesi. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
12) • Özel alan ve çok yakın ilişkilerin açıklanması. • Kişisel alan ve yakın ilişkilerin açıklanması. • Sosyal alan veya akın çevre ilişkilerinin açıklanması. • Genel alan ve çevre ile ilişkilerin açıklanması. • Tokalaşma ve el sıkışmanın dokunsal iletişim biçimleri olarak değerlendirilmesi. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
13) • Yalan ve beden dili arasındaki ilişkinin açıklanması. • Yalan esanasında dikkat çeken beden dili sinyallerinin sıralanması. • Yüze dokunma, sahte gülümseme, gözlerdeki değişimler ve bakışların yönü konularının açıklanması. • Tereddüt, bedenin duruşu, ayağın yere vurulması, bacakların duruşu konularının açıklanması. • Kolların ve bacakların kavuşturulması, yüzdeki değişimler, yüz kızarması konularının anlatılması. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
14) • Konudan uzaklaşma, huzursuzluk, kozmetik düzeltmeler ve tutarsızlık işaretlerini anlatılması. • Ses tonundaki değişim, hızlı konuşma, sorulara cevap verme süresi, terleme ve yutkunma konularının anlatılması. • Dudakları ıslatma, aşırı dostça yaklaşım, göz ovuşturma konularının değerlendirilmesi. Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
15) • Final sınavının gerçekleştirilmesi. Veri yok
16) Dönem sonu Dönem sonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zıllıoğlu, M. (2010). İletişim Nedir? 2. Basım. İstanbul: Cem Yayınevi
Tayfun, R. (2014). Etkili İletişim ve Beden Dili. 5. Basım. Ankara: Nobel
Diğer Kaynaklar: Zıllıoğlu, M. (2010). İletişim Nedir? 2. Basım. İstanbul: Cem Yayınevi
Tayfun, R. (2014). Etkili İletişim ve Beden Dili. 5. Basım. Ankara: Nobel

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 16 16
Uygulama 16 16
Derse Özgü Staj 15 15
Arazi Çalışması 16 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Sunum / Seminer 16 16
Proje 16 16
Ödevler 15 15
Küçük Sınavlar 16 16
Ara Juri 16 16
Ara Sınavlar 16 16
Rapor Teslimi 16 16
Juri 15 15
Final 16 16
Toplam İş Yükü 268