HRE352 Reklam Analiziİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve BiyomühendislikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE352
Ders İsmi: Reklam Analizi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALTUĞ SAMİ İÇİLENSU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin reklamı sosyal ve kültürel boyutları olan bir ileti olarak anlamalarını sağlamaktır. Bu derste öğrenciler reklamlara ilişkin eleştirel bir bakış açısı kazanmakta ve reklam iletişiminde kullanılan iletileri çözümleyebilmektedir.
Dersin İçeriği: Reklamın amacı ve işlevinin tanımlanması; İletişim kuramlarında reklam uygulamalarının yeri; Reklam iletişiminde görsel iletinin özellikleri; Reklamın kültürel boyutu; Reklam görüntüsünde düzanlam ve yananlam; Görüntü konumlandırma göstergelerinin (düzenleme, çerçeveleme, açı) tanımlanması; Reklam görüntülerinde dil düzeyinin analizi; Reklam iletişimi ve algı arasındaki ilişkiyi tanımla; İçerik analizi yönteminde uygulanacak adımlar; Reklam çekiciliği kavramının tanımlanması; Ürün reklamlarına yönelik içerik analizi uygulaması örnekleri; Kurumsal reklamlara yönelik içerik analizi uygulaması örnekleri; Siyasal reklamlara yönelik içerik analizi uygulaması örnekleri; Sosyal reklamlara yönelik içerik analizi uygulaması örnekleri; Reklam analizinin tanımı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Reklam iletişiminin algıyla ilişkisini analiz eder. • Reklamlardaki görsel ve dilsel iletileri betimler ve çözümler. • Semiyolojik (göstergebilimsel) analiz yapma becerisi kazanır. • Reklamları içerik analizi yöntemiyle değerlendirir. • Reklamları feminist analiz yoluyla çözümler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin tanımlanması • Ders kaynaklarının tanıtılması • Bir ikna aracı olarak reklamın tanımlanması • Tüketim, medya ve medya tüketimi kavramlarının tartışılması • Reklamın sosyal yaşam ve kültürle ilişkisinin tartışılması Önerilerin kaynakların incelenmesi Okuma: Banu Dağtaş, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınları, 2012 Bölüm 1’in okunması
2) • Reklam iletişiminin tanımlanması • Reklam ve algı arasındaki ilişkinin anlaşılması • Reklam iletişiminde algı konusunun tanınması • Tüketim, algı ve medya arasındaki ilişkilerin tanımlanması ve tartışılması • Reklam iletişiminde tüketicinin konumu Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 1-30.
3) • Reklam iletişiminde görsel iletinin özelliklerinin anlaşılması • Reklam iletişiminde dilsel iletinin özelliklerinin anlaşılması • Reklam iletişiminde görsel iletinin işlevlerinin tanınması • Reklam iletişiminde dilsel iletinin işlevlerinin tanınması • Reklamdaki görsel ve dilsel iletilerin bir arada değerlendirilmesi ve tartışılması Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 1-30. Bir reklam seçilerek reklamın görsel ve dilsel özelliklerinin incelenmesi
4) • Göstergebilimin anlaşılması • Göstergebilim yoluyla yapılan ideolojik çözümlemenin kuramsal temellerinin anlaşılması • Reklam ve kültür ilişkisinin anlaşılması • Göstergebilim yönteminin bir analiz yöntemi olarak anlaşılması • Göstergebilimin bir analiz yöntemi olarak kullanımı Final projesinin seçimi Okuma: Banu Dağtaş, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınları, 2012 Bölüm 1’in okunması syf 49-76.
5) • Göstergebilimsel analiz yapma becerisinin kazanılması • Reklam iletisinin çözümlenmesi ve anlamlandırılması • Göstergebilimin reklama eleştirel bir bakmayı sağlayan bir yöntem olarak kullanımının anlaşılması • Reklam ve tüketim kültürü arasındaki ilişkinin göstergebilim yoluyla anlaşılması • Reklam ve tüketici arasındaki ilişkinin göstergebilim yoluyla anlaşılması Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 56-77.
6) • Reklam görüntülerinin betimle • Tasarım öğeleri açısından reklam iletilerini tanımla • Reklam görüntülerinin göstergelerle nasıl kurgulanabildiğini anlat • Reklam iletilerinde ki anlatımı tarif et • Reklamın anlamlandır Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 56-77.
7) • Reklam görüntülerindeki dilsel iletilerin nasıl analiz edileceğinin anlaşılması • Reklam görüntülerindeki görsel iletilerin nasıl analiz edileceğinin anlaşılması • Reklam görüntülerindeki iletilerin analizine yönelik çeşitli yaklaşımların anlaşılması • Reklam görüntülerindeki iletişim eksenlerinin anlaşılması • Reklamın sosyal ve kültürel boyutunun reklam görüntülerindeki dilsel ve görsel iletiler çerçevesinde değerlendirilmesi Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 101-136.
8) • Algılama ve dikkat çerçevesinde reklam iletişimini tanımla. • İkna odaklı iletişim çerçevesinde reklam iletişimini tanımla. • Reklam iletişiminde ileti hazırlanırken hedef kitle tutum ve davranışlarının göz önünde bulundurulduğu temel kuramları tanımla. • Reklamdaki görsel ileti özelliklerini tanımla. • Reklamdaki dilsel ileti özelliklerini tanımla. • Göstergebilimin temelini oluşturan kuramları tanımla. • Reklam analizinde göstergebilimden nasıl yararlanıldığını anlat. • Kültürel ve toplumsal değişimin reklama yansımasını reklam örnekleriyle anlat. • Reklam formatlarının tarihsel gelişimini anlat. • Reklam görüntüsünde düzanlam ve yananlamı tanımla • Reklam görüntülerinde dilsel iletilerin analizini anlat. • Reklamlardaki görsel iletilerin analizini anlat. • Reklam görüntüsünde iletinin işlevini anlat. • Reklam görüntüsünün içeriğinin hangi açılardan çözümlenebilceğini anlat. Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi
9) • Reklamlara uygulanan içerik analizinin amaçlarının anlatılması • Reklam analizinde nicel çalışmaların nasıl yapıldığının anlatılması • Reklam analizinde nicel ve nitel çalışmaların birlikte nasıl kullanıldığının anlatılması • Reklamların içeriklerinin eleştirel bir bakış açısıyla tartışılabilmesi Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yönetimiyle incelenmesi Okuma: Tufan Özsoy, Reklamı Okumak, Hiperlink, 2015, syf. 41-85.
10) • Reklam eleştirilerindeki yaklaşımların tanımlanabilmesi • Reklamların ikna gücünü arttıran unsurları anlatılabilmesi • Reklamın tüketiciyle kurduğu ilişkinin tanımlanabilmesi • Reklamın kültürle kurduğu ilişkinin örnekler üzerinden tanımlanabilmesi • Tüketim ve reklam arasındaki ilişkinin örnekler üzerinden tanımlanabilmesi Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle incelenmesi
11) • Ürün reklamlarının içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi • Ürün reklamlarının içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması • Ürün reklamlarının içeriklerinin kodlanabilmesi • Ürün reklamlarında kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Ürün reklamlarının eleştirel bir bakış açısıyla tanımlaması Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
12) • Kurumsal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi • Kurumsal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması • Kurumsal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi • Kurumsal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Kurumsal reklamların eleştirel bir bakış açısıyşa tanımlaması Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
13) • Siyasal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi • Siyasal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması • Siyasal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi • Siyasal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Siyasal reklamların eleştirel bir bakış açısıya tanımlaması Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle incelenmesi
14) • Sosyal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi • Sosyal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması • Sosyal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi • Sosyal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Sosyal reklamların eleştirel bir bakış açısıyla tanımlaması Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
15) • Final Projesinin Teslimi • Final Sınavı • Reklam analizinin nasıl bir araştırma probleminin cevaplanmasını desteklediğinin anlatılması • Reklam analizi sonucu ortaya çıkan sonuçların tanımlanması • Reklam analizi sonucu ortaya çıkan sonuçların değerlendirilmesi Final sınavına hazırlık
16) Dönem sonu Dönme sonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reklam Söylemi
Rengin Küçükerdoğan
2010 | Es Yayınları
ISBN: 975-8716-47-6

Reklamı Okumak
Banu Dağtaş
2012 | Ütopya
ISBN: 978-975-6361-01-6
Diğer Kaynaklar: Reklam Çekicilikleri
Müge Elden, Uğur Bakır
2010 İletişim Yayıncılık

Reklamı Okumak
Tufan Özsoy
2015 | Hiperlink
ISBN: 978-9944-157-95-7

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 16 16
Derse Özgü Staj 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 24
Sunum / Seminer 16 28
Proje 16 19
Ödevler 15 21
Ara Sınavlar 16 16
Final 1 1
Toplam İş Yükü 174