MUHD202 Yönetim Muhasebesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUHD202
Ders İsmi: Yönetim Muhasebesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜSEYİN MERT
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HÜSEYİN MERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yönetim muhasebesinin temel amacı,işletme yöneticisine,işletme yönetiminde alacakları kararlarda yardımcı olmaktır.İşletme yöneticisi,yönetim muhasebesi sayesinde planlama ve karar alma sürecinde atılacak adımları daha kolay belirler.
Dersin İçeriği: Yönetim muhasebesiyle ilgili temel bilgiler; maliyet davranışı; kar planlaması; yönetsel kararlar ve kar planlaması; tam ve değişken maliyet yöntemlerinin karşılaştırmalı uygulamaları; sorumluluk muhasebesi; maliyet merkezi başarı değerlemesi; maliyetler ve yönetsel kararlar; alternatifler arasında karar verme uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Maliyet ve kârın unsurlarını açıklar. • Standart maliyetleme yöntemini saptar, işletme için bütçe tasarlar. • İşletme faaliyetlerinin nasıl planlanacağını rapor eder. • İşletme içi denetim çalışmalarında muhasebenin nasıl kullanılacağını saptar. • Alternatif yatırım seçenekleri arasında karar verme niteliğini geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) In developing methodological strategies, it is best to discuss them between teachers and students in an environment of freedom and mutual agreement in order to ensure that the students make them their own and take responsibility for their execution and for attaining the goals of this course.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Yönetim muhasebesinin kapsamını açıklar. • Yönetim muhasebesinin muhasebedeki yerini saptar. • Yönetim muhasebesi ve genel muhasebe arasındaki farkları ayırt eder. Ders Hocasının kaynakları
2) • Maliyet miktar arasındaki etkileşim • Muhasebe maliyeti • İşletme giderleri Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
3) • Gider türleri ve miktar arasındaki ilişki • İşletme giderleri Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
4) • Kârı oluşturan unsurlar • Kâr fonksiyonunun kullanım alanları • Kâr satış tutarı ilişkisi Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
5) • Kâr planlaması ve yönetsel kararlar • Kâr tahmini • Başabaş noktası Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
6) • Tam maliyet yöntemi • Tam maliyet yöntemi analizi • Tam maliyet yönteminin kullanım alanları Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
7) • Değişken maliyet yöntemi • Sabit ve değişken genel üretim giderleri • Direkt işçilik ve direkt ilk madde malzeme giderleri Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
8) • Tam maliyet ve Değişken maliyet yöntemlerinin uygulamalı karşılaştırması.
9) • Bütçe • Bütçe türleri • Bütçe hazırlama Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
10) • Maliyetler ve Yönetsel kararlar. Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
11) • Maliyet merkezi başarı değerlemesi. Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
12) • Sorumluluk muhasebesi • Sorumluluk muhasebesi yarar ve zararları • Sorumluluk muhasebesinin aşamaları Derste anlatılan konuların tekrar edilmesi.
13) • Maliyet merkezi başarı değerlemesi • Sorumluluk merkezleri ve değerlendirme kriterleri • Kâr merkezleri Derste anlatılan konular tekrarlanacak
14) • Maliyetler ve yönetsel kararlar • Yönetim muhasebesinin gelişiminde rol oynayan faktörler • Toplam kalite yönetimi
15) Final Sınavı yok
16) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Hocasının notları
Diğer Kaynaklar: Ders hocasının kaynakları ve sunumları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Ara Sınavlar 1 12
Final 1 15
Toplam İş Yükü 171