BBA381 Business Analytics and Decision Makingİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BBA381
Ders İsmi: Business Analytics and Decision Making
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi İREM YALKI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İREM YALKI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı kantitatif analizin temel amaçlarını açıklamaktır. Bu çerçevede karar kuramı, doğrusal programlama, ulaştırma modeli, atama problemi ve aktarma problemi konuları ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin amacı kantitatif analizin temel amaçlarını açıklamaktır. Bu çerçevede karar kuramı, doğrusal programlama, ulaştırma modeli, atama problemi ve aktarma problemi konuları ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • İstatistiksel olaylardaki değişkenleri belirler ve tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • İstatistiksel verileri nasıl belirleyeceğini, toplayacağını ve düzenleyeceğini belirler.
2) • Veri analizi için uygun metodolojiyi seçer.
3) • Optimal karar verme süreci için gerekli becerileri sağlar.
4) • Şirketlerin karar verme süreçlerini ve etikle ilişkisini analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Şirketlerin çeşitli bölümlerinde araştırma yöntemlerini uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders içeriğini inceler. • Kantitatif ve kalitatif analiz arasındaki farkları tartışır. • Problemi tanımlar. • Model geliştirmeyi analiz eder. • Kantitatif analiz kavramını açıklar. • Kalitatif analiz kavramını açıklar. • Kantitatif analiz yaklaşımını açıklar. • İş analitiğinin üç kategorisini listeler.
2) • Matematiksel modelin avantajlarını açıklar. • Riske göre gruplandırılmış matematiksel modelleri açıklar. • Problemi tanımlar. • Model geliştirir. • Veri girdilerini edinir. • Çözüm geliştirir. • Çözümü test eder. • Sonuçları analiz eder. • Araştırma problemini tanımlar. • Kantitatif analiz modeli geliştirmeyi analiz eder. • Araştırma sorusunun belirlenmesindeki önemli sorunları listeler. • Kantitatif analiz yaklaşımındaki olası sorunları listeler. • İş yaşamında kantitatif analiz yaklaşımını ve etik ile ilişkisini açıklar.
3) • Karar teoremini tanımlar. • Belirsizlik altında iyimserlik kriterine göre karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında kötümserlik kriterine göre karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında gerçeklik kriterine göre (Hurwicz Criterion) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında eşit olasılık kriterine göre (laplace) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında minimax kriterine göre karar vermeyi tanımlar. • Karar verme sürecindeki altı adımı listeler. • Karar verme yapısının türlerini açıklar. • Belirsizlik altında karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında karar vermenin türlerini listeler. • Risk altında karar vermeyi tanımlar. • Risk altında karar vermenin türlerini listeler
4) • Duyarlılık analizini tanımlar ve açıklar. • Bayes analizi ile olasılık değerlerinin nasıl tahmin edildiğini gösterir. • Revize edilen olasılıkları hesaplar. • Anket sonuçlarındaki olası sorunları tartışır. • Fayda eğrisini ölçmeyi ve oluşturmayı gösterir. • Karar ağaçlarını tanımlar. • Fayda teorisini tanımlar. • Fayda kavramını bir karar verme kriteri olarak açıklar.
5) • Grafik gösterimi ile kısıtlamaların nasıl kullanılacağını gösterir. • Isoprofit çizgi çözümünü analiz eder. • Köşe noktası çözün yöntemini analiz eder. • Aylak ve artık kavramlarını açıklar. • Doğrusal program modellerini analiz eder. • Doğrusal programlamanın gerekliliklerini listeler ve açıklar. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder. • Doğrusal programlama probleminde grafik çözümün nasıl kullanılacağını gösterir.
6) • Doğrusal programlamada ‘çözümü mümkün olmayan’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘sonsuzluk’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘artık’ özel durumu analiz eder. • Doğrusal programlamada ‘alternatif optimal çözüm’ özel durumu analiz eder. • En küçükleme problemi çözer. • Doğrusal programlamada dört özel durumu analiz eder. • Duyarlılık analizini tanımlar ve açıklar.
7) • Pazarlama uygulamalarını belirler ve açıklar. • Üretim uygulamalarını belirler ve açıklar. • İş planlaması uygulamalarını belirler ve açıklar. • Finansal uygulamalarını belirler ve açıklar. • Bileşen karıştırma uygulamalarını belirler ve açıklar. • Ulaştırma uygulamalarını belirler ve açıklar. • Doğrusal programlama uygulamalarını sınıflandırır. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder. Doğrusal programlama problemlerini çözmek için excel solver komutlarını kullanma
8) • Vize sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Matematiksel modelin avantajlarını açıklar. • Riske göre gruplandırılmış matematiksel modelleri açıklar. • Belirsizlik altında gerçeklik kriterine göre (Hurwicz Criterion) karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında eşit olasılık kriterine göre (laplace) karar vermeyi tanımlar. • Bayes analizi ile olasılık değerlerinin nasıl tahmin edildiğini gösterir. • Grafik gösterimi ile kısıtlamaların nasıl kullanılacağını gösterir. • Köşe noktası çözün yöntemini analiz eder. • Pazarlama uygulamalarını belirler ve açıklar. • Vize sınavı • Araştırma sorusunun belirlenmesindeki önemli sorunları listeler. • Kantitatif analiz yaklaşımındaki olası sorunları listeler. • Belirsizlik altında karar vermenin türlerini listeler. • Karar ağaçlarını tanımlar. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder. • Doğrusal programlama probleminde grafik çözümün nasıl kullanılacağını gösterir. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder.
9) • Ulaştırma algoritmasını analiz eder. • Dengesiz ulaştırma problemlerini analiz eder. • Ulaştırma problemlerinde bozulma durumunu analiz eder. • Birden fazla optimal çözüm durumunu analiz eder. • Maksimizasyon amaçlı ulaştırma problemini analiz eder. • Kabul edilmez veya yasaklanmış yolları analiz eder. • Dengesiz atama problemlerini analiz eder. • Maksimizasyon amaçlı atama problemini analiz eder. • Ulaştırma problemini analiz eder. • Atama problemini analiz eder. • Aktarma problemini analiz eder. • Ulaştırma algoritmasının özel durumlarını listeler ve analiz eder. • Tesis yeri analizini tanımlar. • Atama algoritmasının özel durumlarını listeler ve analiz eder.
10) • En çok akış tekniğini tanımlar ve açıklar. • En kısa yol tekniğini tanımlar ve açıklar. • En çok akış problemini doğrusal programlama ile formüle eder ve çözer. • En kısa yol problemini doğrusal programlama ile formüle eder ve çözer. • Şebeke modellerini analiz eder. • En çok akış problemini analiz eder. • En kısa yol problemini analiz eder. • En küçük yayılmalı ağaç problemlerini analiz eder.
11) • Binary (0-1) değeişkenleri ile model çözer. • Doğrusal olmayan amaç fonksiyonu ve doğrusal kısıtlamaları belirler ve açıklar. • Doğrusal olmayan amaç fonksiyonu ve doğrusal olmayan kısıtlamaları belirler ve açıklar. • Doğrusal amaç fonksiyonu ve doğrusal olmayan kısıtlamaları belirler ve açıklar. • Tam sayılı programlamayı analiz eder. • Hedef programlamayı analiz eder. • Doğrusal olmayan programlamayı analiz eder. • Hedef programlama ile doğrusal programlama arasındaki farkı tartışır.
12) • CPM kavramını açıklar. • PERT kavramını açıklar. • CPM/PERT şebekesinin nasıl çizileceğini şekillerle açıklar. • Kritik yolun nasıl bulunduğunu şekillerle açıklar. • Projenin tamamlanma olasılığını hesaplar • Proje yönetimini tanımlar ve açıklar. • Duyarlılık analizini tanımalr ve açıklar. • CPM ve PERT arasındaki farklılıkları karşılaştırır. CPM/PERT şebeke problemini çözmek için yazılım programı kullanma
13) • Proje maliyetinin planlamasını ve zamanlamasını analiz eder. • Proje maliyetinin gözetim ve kontrolünü tanımlar ve açıklar. • Proje hızlandırmanın dört aşamasını listeler ve açıklar. • Alt projelerin ne olduğunu açıklar. • Dönüm noktalarının ne olduğunu açıklar. • PERT/Maliyet analiz eder. • Proje hızlandırmayı analiz eder. • Proje hızlandırmayı doğrusal programlama ile analiz eder.
14) • Oyun kavramının terminolojisini belirler ve açıklar. • Minimax kriterini belirler ve açıklar. • Saf strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Karma strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Egemen strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Oyun teorisini analiz eder. • Oyun teorisinin beş türünü listeler. • Oyun teorisi problemlerini doğrusal programlama ile çözer.
15) • Final sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Ulaştırma algoritmasını analiz eder. • En kısa yol tekniğini tanımlar ve açıklar. • Binary (0-1) değeişkenleri ile model çözer. • CPM/PERT şebekesinin nasıl çizileceğini şekillerle açıklar. • Kritik yolun nasıl bulunduğunu şekillerle açıklar. • Egemen strateji oyunlarını belirler ve açıklar. • Final Sınavı • Ulaştırma problemini analiz eder. • En kısa yol problemini analiz eder. • Tam sayılı programlamayı analiz eder. • Proje yönetimini tanımlar ve açıklar. • Oyun teorisini analiz eder.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: (The institution recognizes the use of the textbook in the classroom as part of the educational methodology and strategy applied in diverse materials. The textbook is part of the curriculum and is used to reach the student in an effective manner in the classroom. Every student is expected to acquire and use the textbook.)

Quantitative Analysis for Management , Pearson Education, Inc, 13th edition, 2021, Barry Render, Ralph M. Stair, Michael E. Hanna and Trevor S. Hale
Diğer Kaynaklar: Quantitative Analysis for Management , Pearson Education, Inc, 13th edition, 2021, Barry Render, Ralph M. Stair, Michael E. Hanna and Trevor S. Hale

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 61
Ödevler 1 4
Küçük Sınavlar 2 4
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 14
Toplam İş Yükü 138