BNKS204 Temel Sigortacılık Hizmetleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BNKS204
Ders İsmi: Temel Sigortacılık Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin şu kavramları tanımasını sağlamaktır: risk tanımı; risklerin sınıflandırılması; risk yönetimi; sigortanın tanımı ve unsurları; sigortalanabilir riskler; sigortanın genel prensipleri; ekonomideki işlevi ve yeri; temel sigortacılık kavramları; sigorta sözleşmesi ve tarafları; sigorta türleri ile reasürans ve türleri; sigorta şirketleri; aracılar; eksperler ve aktüerlerin görev ve sorumlulukları; sigorta şirketlerinde tazminat ödeme süreci; sigorta teknik karşılıkları; Türk sigorta sektöründe düzenleyici ve denetleyici kurumlar; meslek kuruluşları; DASK, TARSİM, güvence hesabı, sigorta tahkim komisyonu, SEGEM ve TSEV gibi kuruluşların işlev ve görevleri.
Dersin İçeriği: Risk Tanımı; risklerin sınıflandırılması; risk yönetimi; sigortanın tanımı ve unsurları; sigortalanabilir riskler; sigortanın genel prensipleri; ekonomideki işlevi ve yeri; temel sigortacılık kavramları; sigorta sözleşmesi ve tarafları; sigorta türleri ile reasürans ve türleri; sigorta şirketleri; aracılar; eksperler ve aktüerlerin görev ve sorumlulukları; sigorta şirketlerinde tazminat ödeme süreci; sigorta teknik karşılıkları; Türk sigorta sektöründe düzenleyici ve denetleyici kurumlar; meslek kuruluşları; DASK, TARSİM, güvence hesabı, sigorta tahkim komisyonu, SEGEM ve TSEV gibi kuruluşların işlev ve görevleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Risk tanımını bilmek
2) • Sigortanın tanımı ve unsurlarını kavramak.
3) • Sigorta kavramlarını tartışmak..
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Riskleri sınıflandırmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders içeriğinin incelenmesi. • Sigotacılıkta risk kavramının açıklanması. • Risk çeşitlerinin açıklanması. • Risk ve sigorta arasındaki ilişkinin tanımlanması. • Risk yapısının açıklanması. • Risk yönetimin tartışılması • Risklerle başa çıkmada önemli metodların açıklanması • Risk ve sigortalanabilirlik arasındaki ilişkinin tartışılması. YOK
2) • Sigortanın temel prensiplerinin belirlenmesi. • Karşılıklı iyi niyet kavramının tanımlanması. • Halefiyet haklarının devri kavramının tartışılması. • Tazminat kavramının tartışılması. • Yakın sebeb kavramını incelenmesi. • Prensiplerin uygulamalı anlatımı. • Eksik/aşkın sigorta kavramının tartışılması İzlencenin gözden geçirilmesi.
3) • Sigortanın ekonomik işlevinin anlatılması • Ekonomideki yerinin tanımlanması. • Hayat ve hayat dışı ayrımının yapılması. • Milli gelirdeki payın anlatımı. • Sigortacılık ve ekonomiye etkilerinin anlatımı. • Sigortanın ve ekonomi yakın ilişkisinin anlatımı • Sigortanın milli gelirdeki payının niye artmadığı hakkında tartışma. Dersin tekrarı.
4) • Temel sigortacılık kavramlarının anlatımı. • Police kavramının anlatımı. • Sigortada tarafların tanımlanması. • Sigortalının anlatımı. • Sigorta şirketinin anlatımı. • Üçünçü sahısın anlatımı. • Lehdarın anlatımı. • Zeyil ve tecdit‘in anlatımı. Dersin tekrarı.
5) • Reasürans’ın tanımının yapılması. • Reasürans zorunluğunun analizi. • Reasürans’ın olumlu taraflarının anlatımı. • Reasürans’ın olumsuz taraflarının anlatımı. • İhtiyari reasürans’ın anlatımı. • Reasürans’ın fiyatlaması. • Kotpar reasürans anlatımı. • Trete reasürans anlatımı Dersin tekrarı.
6) • Sigorta şirketi tanımının açıklanması. • Sigorta şirketlerinin kuruluş şeklinin açıklanması. • Yeni kanun ve sigorta şirketleri. • Sigorta şirketlerinin asgari sermayesi • Hazine branşlarının açıklanması • Yöneticilerin şartlarının tartışılması • Sigorta ruhsatlarının açıklnamsı Dersin tekrarı.
7) • Sigorta aracılarının anlatımı. • Acente tanımı ve anlatımı. • Acente kavramının tartışılması. • Aracı kurumlar ve maliyet ilişkisi. • Broker anlatımı. • Broker kavramının tartışılması. • Broker ve maliyet ilişkisi. Dersin tekrarı.
8) • VİZE • Vizenin tartışılması. • Vize sınav cevaplarının sınav sonrası cevapları (zamana bağlı olarak). Dersin tekrarı.
10) • Eksper tanımı. • Eksper görev ve sorumluluklarının anlatımı. • Eksper ruhsatları • Eksper sınavı ve staj tartışılması • Aktüer tanımı. • Aktüer’in görev ve sorumluluklarının anlatımı. • Aktüer sınavı tartışılması • Aktüer staj tartışılması Yok.
11) • Sigortacılıkta düzenleyici ve denetleyici kuruluşlar • Sigortacılık Genel Müdürlüğünün anlatımı • Görev tanımları anlatımı. • Sigorta denetleme kurumu anlatımı. • Görev tanımları anlatımı. • Denetim analizi. • Denetim süreci analizi. Dersin tekrarı.
12) • DASK kurumu anlatımı. • DASK kurumu çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • DASK ve sigortalı ilişkisi • TARSİM kurumu anlatımı. • TARSİM kurumu çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • TARSİM ve sigortalı ilişkisi Dersin tekrarı.
13) • TAHKİM kurumu anlatımı. • TAHKİM kurumu çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • TAHKİM ve sigortalı ilişkisi • GÜVENCE HESABI anlatımı. • GÜVENCE HESABI çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • GÜVENCE HESABI ve sigortalı ilişkisi Dersin tekrarı.
14) • SEGEM kurumu anlatımı. • SEGEM kurumu çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • SEGEM ve sigortalı ilişkisi • Temel sigortacılık hizmetlerinde etik ilke ve kuralları • TSEV anlatımı. • TSEV çalışma sürecinin anlatımı. • Kurumun sigorta şirketleri ile çalışma planının tartışıması. • TSEV ve sigortalı ilişkisi • Temel sigortacılık hizmetlerinde etik ilke ve kuralları • Temel sigortacılık hizmetleri süreçlerinde etik ilke ve kurallarının iligili taraflar açısından taşıdığı önem. • Dersin tekrarı.
15) • Öğrencilerin final sınavı yoluyla değerlendirilmesi. • Dönem içerisnde bahsedilen konuların değerlemeye tabi tutulması. • 60 dakikalık sınav süresince, işlenen tüm konulardan sorumlu olan öğrencilerin, minimum yeterli seviyeye ulaşılmaının tesbiti. • Dönem içerisinde işlenen konular Yok.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Özbolat, M. (2011), Temel Sigortacılık, 5. Baskı, Seçkin yayıncılık.
ISBN :9789750216220
Diğer Kaynaklar: Özbolat, M. (2011), Temel Sigortacılık, 5. Baskı, Seçkin yayıncılık.
ISBN :9789750216220

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Ders
Laboratuvar
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ödevler 4 20
Ara Sınavlar 1 15
Final 1 22
Toplam İş Yükü 169