FNCE302 Corporate Financeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNCE302
Ders İsmi: Corporate Finance
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere finansal yönetimin; firma teorisi; şirketlerin rolü; sermaye yapısı; borç sermayesi - öz kaynak ilişkisi; tahvil değerleme; Gordon büyüme modeli ve hisse değerleme; yatırım bütçelemesi; net bugünkü değer; iç veimlilik oranı; düzeltilmiş iç verim oranı; geri ödeme kuralı; iskontolu geri ödeme kuralı; ortalama muhasebe getirisi; risk ve getiri; risk primi; sistematik risk; sistematik olmayan risk; çeşitlendirme; menkul piyasa eğrisi; borç sermayesinin maliyeti; öz sermaye maliyeti; sermayenin ortalama ağırlıklandırılmış maliyeti; finansal kaldıraç; temettü politikası alanlardaki tüm finansal teknikleri etkin şekilde kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Firma teorisi; şirketin rolü; sermaye yapısı; borç özkaynak karışımı; tahvil değerlemesi; Gordon büyüme modeli ve hisse senedi değerlemesi; sermaye bütçelemesi; net bugünkü değer; iç karlılık oranı; değiştirilmiş iç verim oranı; geri ödeme kuralı; indirimli geri ödeme kuralı; ortalama muhasebe getirisi; sermaye piyasası geçmişi; risk ve getiri; risk primi; sistematik ve sistematik olmayan risk; çeşitlendirilmesi; güvenlik piyasası hattı; borç sermayesinin maliyeti; Öz sermayenin maliyeti; ağırlıklı ortalama sermaye maliyeti; finansal kaldıraç; Kâr payı politikası.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Risk ve getiri kavramını ve bunların pazar etkinliğine etkilerini açıklayabilir
2) • Sermayenin maliyeti kavramını ve projelerin değerlendirilmesindeki önemini tanımlayabilecektir.
3) • Proje değerlendirmesinde farklı nakit akışlarını analiz edebilir ve sermaye bütçelemesinin önemini, rolünü ve tekniklerini (NPV, IRR, geri ödeme süresi vb.) açıklayabilir.
4) • Sermaye yapısı teorisinin açıklayabilir ve bunun şirketin değerine, riskine ve büyümesine etkisini değerlendirebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Finansman fonksiyonunu ve finansal yönetimi tanımlayabilir. • Finansal yöneticinin işletme organizasyonu içindeki yerini anlatabilir. • Finansal yöneticinin temel amacını açıklayabilir. • Bir işletmenin değerinin belirlenmesini örnekleyebilir. • Enflasyon finansal yönetimi nasıl etkiler sorusunu yorumlayabilir. • Finansman kararları nasıl verilir sorusunu yorumlayabilir. • Kar Dağıtımı kararları nasıl verilir sorusunu açıklayabilir. • Finansal yöneticinin temel karar alanlarının ortakların refahının en yüksek düzeye çıkarılması ile ilişkisi nedir sorusunu açıklayabilir. • Kurumsal yönetim, önemi ve ilkelerini tanımlayabilir. • Finansal yöneticinin kararları ile finansal tablolar arasındaki ilişkiyi karşılaştırabilir. • Temel finansal bilgiler ile yapılmak istenenlerin açıklanması. • Finansal Yönetimin yapılma amacına göre kimler için yapıldığının açıklanması. • Finansal yönetimde iş etiği. • Bilançonun tanımlanması ve yapısına ilişkin özelliklerin açıklanması. • Gelir Tablosunun tanımlanması ve yapısına ilişkin özelliklerin açıklanması.
2) • Finansal piyasaları anlatabilir. • Finansal varlık, fiziksel varlık, spot, future piyasa, para ve sermaye piyasaları, ipotek piyasası, birincil ve ikincil piyasa, yerel, bölgesel ve global piyasaların tanımları, birbirlerinden ayrılan yerleri ve önemleri, piyasa genişliğini ve derinliğini tanımlayabilir. • Sermaye piyasası kurumları, yatırım ortaklıkları ve yatırım fonları, sigorta şirketleri, bireysel emeklilik fonlarını açıklayabilir. • Aracı kurumlar, merkezi kayıt kuruluşunu tanımlayabilir. • Portföy yönetim şirketleri, yatırım danışmanlığı, bağımsız denetim kuruluşları, Takasbank, Sermaye Piyasası Kurulunu karşılaştırabilir. • Sermaye piyasası araçları, pay senetleri, tahvilleri örneklendirebilir. • Sermaye artırımları ve halka arzları anlatabilir. • Derecelendirme, derecelendirme kuruluşlarının fonksiyonları, derecelendirmede işletme riski unsurlarını ilişkilendirebilir. • Temel finans bilgilerinin kullanıldığı piyasaların tanıtımı, piyasa aktörlerinin, alt piyasaların ve kullanılan finansal araçların tanıtımı Kaynak kitap ile birlikte, paylaşılan ders notu – sunum dokümanının çalışılması; ders kayıtlarının tekrar izlenmesi. 2. Hafta konuların okunması ve derste tartışabilmek için konu alt başlıklarının sunulması
3) • Finansal tabloları yorumlayabilir. • Bilanço ve gelir tablosunun analizi, muhasebe karı – ekonomik kar analizi, net işletme sermayesinin analizi, kar - likidite kavramlarını karşılaştırabilir. • Fon akış, nakit akış, net işletme sermayesi değişim tablosu, kar dağıtım tablosu, özkaynaklar değişim tablosu, satışların maliyeti tablosunun tanıtımı ve analizlerini yorumlayabilir. • Finansal tablolar analizi kimin için yapılmaktadır; iç analiz - dış analizi açıklayabilir. • Finansal analizin sürecine göre; statik analiz – dinamik analizi açıklayabilir. • Finansal analizin yapılma amacına göre; yönetim analizleri – kredi analizleri – yatırım analizlerini tanımlayabilir. • Finansal tabloların analiz teknikleri: karşılaştırmalı tablolar, dikey yüzdeler, eğilim yüzdeleri, oran analizi tekniklerini tartışabilir. • Oran analizi teknikleri: likidite durumu, faaliyet etkinliği durumu, finansal durum, karlılık durumu oranları, Dupont kontrol şemasını açıklayabilir. • Finansal tabloların ne olduklarının açıklanması • Finansal analizin amacına göre analiz tekniklerinin açıklanması • Finansal tablo analiz tekniklerinin karşılaştırmalı olarak açıklanması • Oran analizinin ne olduğunu açıklanması • Oran gruplarının ne olduğunun listelenmesi, tanımlanması, yorumlanması • Ana oranların bilanço ve gelir tablosu ilişkilerinin açıklanması • Yönetim kontrolünde özkaynak karlılığı oranının öneminin ve diğer oranların bu oranı ne şekilde etkilediğinin açıklanması • Özkaynak varlığını geliştirmek için Dupont denkleminin nasıl kullanılacağının açıklanması • Bir işletmenin oranlarının bir başka işletmenin oranları ile karşılaştırmanın belli bir anda ve zaman içinde nasıl yapılacağının açıklanması, zaman içinde trend değişimlerinin tartışılması, muhasebe uygulamalarından ve diğer faktörlerden nasıl etkilenebileceklerinin açıklanması Kaynak kitap ile birlikte, paylaşılan ders notu – sunum dokümanının çalışılması; ders kayıtlarının tekrar izlenmesi. 3. Hafta konuların okunması ve derste tartışabilmek için konu alt başlıklarının sunulması
4) • İşletme sermayesi yönetimi, önemi, işletme sermayesi düzeyi ile karlılık - risk ilişkisini tanımlayabilir. • İşletme sermayesi yönetimi ve mevsimlik dalgalanmalar, işletme sermayesinin düzeyini etkileyen faktörleri ilişkilendirebilir. • Cari varlıklara yatırım politikalarını açıklayabilir. • Nakit akış döngüsünü tanımlayabilir. • Nakit bütçesini açıklayabilir. • Nakit yönetimi ve kısa süreli finansal yatırımları tanımlayabilir. • Stok yönetimini tanımlayabilir. • Ticari alacak yönetimini anlatabilir. • Farklı büyüklükteki cari varlıkların ve borçların, işletme karlılığı ve hisse senedi fiyatları üzerinde nasıl etkiler gösterdiğinin açıklanması • İşletme sermayesi kalemlerinin her birinin nasıl kullanıldığının, nakit bütçesinin nasıl oluşturulduğunun ve nakit döngüsünün nasıl belirlendiğinin açıklanması • Uygun cari varlık miktarının belirlenmesine nasıl karar verildiğinin açıklanması • İşletmelerin kredi politikalarını nasıl oluşturduklarını ve kredi politikalarının satış ve karlılık üzerine yansıyan etkilerinin nasıl oluştuğunun açıklanması • Banka kredisi, ticari senet ve ticari kredi maliyetlerinin nasıl belirlendiğinin ve işletme sermayesi finansman kararlarını nasıl etkilediğinin açıklanması Kaynak kitap ile birlikte, paylaşılan ders notu – sunum dokümanının çalışılması; ders kayıtlarının tekrar izlenmesi. 4. Hafta konuların okunması ve derste tartışabilmek için konu alt başlıklarının sunulması
5) • Çalışma sermayesi yönetimini tanımlayabilir. • Cari varlıklara yatırım politikalarını açıklayabilir. • Nakit akış döngüsüni açıklayabilir. • Nakit bütçesini anlatabilir. • Nakit ve kısa süreli finansal yatırımları karşılaştırabilir. • Stokları anlatabilir. • Ticari alacakları açıklayabilir. • Ticari ödemeleri açıklayabilir. • Banka kredilerini tanımlayabilir. • Ticari senetleri örneklendirebilir. • Farklı büyüklükteki cari varlıkların ve borçların, işletme karlılığı ve hisse senedi fiyatları üzerinde nasıl etkiler gösterdiğinin açıklanması • Çalışma sermayesi kalemlerinin her birinin nasıl kullanıldığının, nakit bütçesinin nasıl oluşturulduğunun ve nakit döngüsünün nasıl belirlendiğinin açıklanması • Uygun cari varlık miktarının belirlenmesine nasıl karar verildiğinin açıklanması • İşletmelerin kredi politikalarını nasıl oluşturduklarını ve kredi politikalarının satış ve karlılık üzerine yansıyan etkilerinin nasıl oluştuğunun açıklanması • Banka kredisi, ticari senet ve ticari kredi maliyetlerinin nasıl belirlendiğinin ve çalışma sermayesi finansman kararlarını nasıl etkilediğinin açıklanması Kaynak kitap ile birlikte, paylaşılan ders notu – sunum dokümanının çalışılması; ders kayıtlarının tekrar izlenmesi. 5. Hafta konuların okunması ve derste tartışabilmek için konu alt başlıklarının sunulması
6) • Piyasa faiz oranlarını tanımlayabilir. • Faiz kavramı ve işletmenin başarısındaki yeri, gerçek risksiz faiz oranı, nominal faiz, reel faiz, enflasyon oranı ilişkisi, Fisher Etkisi, kredi ve yatırım yönetiminde faizin önemi ve etkisini tartışabilir. • Paranın zaman değeri ve uygulamalar; zaman çizelgeleri, şimdiki değer, gelecek değer, bileşik faiz hesaplama süreci, anüiteleri ilişkilendirebilir. • Paranın zaman değerinin ne anlama geldiğinin ve finans içindeki öneminin açıklanması • Tek seferde yapılan ödemelerin bugünkü ya da gelecek değerinin hesaplanmasının ve yorumunun açıklanması • Farklı anüite türlerinin açıklanması • Hisse senedi ve kurumsal projelerin nasıl değerlendirildiğini göstermede düzensiz nakit akışları serilerinin bugünkü ve gelecek değer hesaplarının açıklanması • Alternatif yatırım getiri oranlarını karşılaştırabilmek için nominal, periyodik ve etkin faiz oranları arasındaki farkın açıklanması • Kredi geri dönüşlerinin temellerini tartışmak için kredi itfa tablosu oluşturmanın mantığının anlatılması Kaynak kitap ile birlikte, paylaşılan ders notu – sunum dokümanının çalışılması; ders kayıtlarının tekrar izlenmesi. 7. Hafta konuların okunması ve derste tartışabilmek için konu alt başlıklarının sunulması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stephen A. Ross & Randolph W. Westerfield & Bradford D. Jordan
© 2010, 2008, 2006 , 2003 by The McGraw-Hill Companies, Inc.
ISBN 0-07-738868-2
Diğer Kaynaklar: Stephen Ross, Bradford Jordan and Randolph Westerfield
McGraw-Hill Education, 10th ed., 2013
ISBN 978-0-07-803463-3

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Proje 4 18
Ödevler 6 12
Küçük Sınavlar 4 2
Ara Sınavlar 1 15
Final 2 25
Toplam İş Yükü 168