FNCE304 Investment and Portfolio Managementİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNCE304
Ders İsmi: Investment and Portfolio Management
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere yatırım alanları; finansal enstrümanlar; menkul kıymet işlemleri; halka arzlar; piyasa emirleri; sınırda alım; açığa satışlar; risk ve getiri; risk primi; riskten kaçınma; sermaye tahsisat doğrusu; sermaye piyasası eğrisi; optimal riskli portföyler; minimum riskli portföy; Markowitz portföy seçimi; sermaye varlıklarını fiyatlandırma modeli; arbitraj fiyatlama teorisi; faktör modelleri ve piyasa etkinliği konularının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Yatırım ortamı; finansal araçlara genel bakış; güvenlik ticareti; ilk halka arz; piyasa emirleri; marjda alım yapmak; kısa satış; yatırım şirketleri; açık uçlu fonlar; kapalı uçlu fonlar; risk ve getiri; risk primi; riskten kaçınma; sermaye tahsisi çizgisi; riskli ve risksiz varlık portföyleri; sermaye piyasası hattı; optimal riskli portföyler; çeşitlendirilmesi; iki riskli varlığın portföyleri; asgari varyans portföyü; Markowitz portföy seçimi; sermaye varlıkları fiyatlandırma modeli; Arbitraj fiyatlandırma teorisi; faktör modelleri; piyasa verimliliği; simülasyon uygulaması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Finansal sistemin portföy yönetimi çerçevesinde tartışabilmek
2) • Finansal varlık ve portföylerin beklenen getiri ve varyansının hesaplamak
3) • Piyasa etkinliğini tartışabilmek.
4) • Çeşitlendirilmiş bir portföy oluşturabilmek ve portföy performansını değerlendirmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kursu tanımlayın. • Gerçek ve finansal varlıkları ayırt eder. • Finansal piyasalar ve ekonomi arasındaki ilişkiyi tanımlamak. • Para Piyasasının özelliklerini açıklamak • Tahvil Piyasası'nın özelliklerini açıklayın • Hisse Senedi Değerlerinin özelliklerini açıklayın • Hisse Senedi ve Tahvil Piyasası Endekslerini Tartışın • Türev Piyasaların özelliklerini açıklamak • Müfredat. • Finansal Piyasaların bilgi rolünü tanımak • Tüketim zamanlaması, riskin tahsisi, mülkiyet ve yönetim ayrımı ile kurumsal yönetim ve yatırım ortamı ile ilgili kurumsal etik konularını tartışın. • Yatırım Sürecini Gerekçelendirmek. • Risk-İade Ticareti ve Etkin Piyasaları tartışınız. • Para Piyasası ve Tahvil Piyasası araçlarını tartışın. • Seçenekleri ve vadeli sözleşmeleri tanımlayın. YOK
2) • Firmaların menkul kıymetleri nasıl ihraç ettiğini açıklayın. • Menkul kıymetlerin nasıl alınıp satılmadığını tartışır. • Farklı ülkelerdeki pazar yapısını belirlemek. • Yatırım Şirketi türlerini tanımak. • Yatırım Fonlarının özelliklerini açıklayın. • Yatırım Bankacılığı ve İlk Halka Arzları (halka arz) tartışın. • Doğrudan Arama Pazarlarını, Aracı Pazarları, Bayi Pazarları ve Açık Artırma Pazarlarını karşılaştırın. • Sipariş türlerini analiz edin (Piyasa Emirleri / Fiyat-Koşullu Siparişler). • Ticaret mekanizmalarını tartışın. • Dünyadaki önemli menkul kıymetler piyasalarını karşılaştırın. • Marj ve Kısa Satışlarda Satın Alma İşlemini Farklılaştırın. Müfredat'ı inceleyin. Bodie-Kane-Marcus'ta, 1-116. Sayfalardaki 1-2-3-4 bölümlerini okuyun.
3) Faiz Oranı seviyesinin belirleyicilerini açıklayın. • Farklı bekletme süreleri için getiri oranlarını karşılaştırın. • Risk ve risk primlerini belirleyin. • Geçmiş getiri oranlarının zaman serisi analizini tartışır. • Normal dağılımı doğrulayın. • Normallik ve risk ölçütlerinden sapmaları değerlendirin. • Riskli portföylerdeki tarihsel getirileri karşılaştırın: hisse senetleri ve uzun vadeli devlet tahvili. • Gerçek ve nominal faiz oranlarını ayırt edin. • Vergilerin reel faiz oranı üzerindeki etkisini analiz edin. • Yıllık yüzde oranlarını tanıyın ve sürekli birleşmeyi tanımlayın. • Bekleme Dönemi İadeleri, Beklenen İade ve Standart Sapma, Fazla İade ve Risk Primlerinin hesaplanması ve değerlendirilmesi. • Ödül-Oynaklık Oranı (Sharpe) Oranını belirleyin ve analiz edin. • Riske Maruz Değer, Beklenen Eksiklik, Düşük Kısmi Standart Sapma ve Sortino Oranı ölçümlerinin normallikten elde edilen sapmalara göre değerlendirilmesi. • Tarihsel kaydın küresel görünümündeki hisse senetleri ve uzun vadeli devlet tahvili hakkında görüşün Bodie-Kane-Marcus, 117-159. Sayfalardaki 5. bölümü okuyun. Ders notlarını gözden geçirin.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: INVESTMENTS
Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011
ISBN 978-0-07-353070-0
Diğer Kaynaklar: INVESTMENTS
Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011
ISBN 978-0-07-353070-0

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Ödevler 4 8
Küçük Sınavlar 3 3
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 22
Toplam İş Yükü 181