FNS304 Yatırım ve Portföy Yönetimi İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNS304
Ders İsmi: Yatırım ve Portföy Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere yatırım alanları; finansal enstrümanlar; menkul kıymet işlemleri; halka arzlar; piyasa emirleri; sınırda alım; açığa satışlar; risk ve getiri; risk primi; riskten kaçınma; sermaye tahsisat doğrusu; sermaye piyasası eğrisi; optimal riskli portföyler; minimum riskli portföy; Markowitz portföy seçimi; sermaye varlıklarını fiyatlandırma modeli; arbitraj fiyatlama teorisi; faktör modelleri ve piyasa etkinliği konularının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Yatırım ortamı; finansal araçlara genel bakış; güvenlik ticareti; ilk halka arz; piyasa emirleri; marjda alım yapmak; kısa satış; yatırım şirketleri; açık uçlu fonlar; kapalı uçlu fonlar; risk ve getiri; risk primi; riskten kaçınma; sermaye tahsisi çizgisi; riskli ve risksiz varlık portföyleri; sermaye piyasası hattı; optimal riskli portföyler; çeşitlendirilmesi; iki riskli varlığın portföyleri; asgari varyans portföyü; Markowitz portföy seçimi; sermaye varlıkları fiyatlandırma modeli; Arbitraj fiyatlandırma teorisi; faktör modelleri; piyasa verimliliği; simülasyon uygulaması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Finansal sistemin portföy yönetimi çerçevesinde tartışabilmek
2) • Piyasa etkinliğini tartışabilmek
3) • Çeşitlendirilmiş bir portföy oluşturabilmek ve portföy performansını değerlendirmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Finansal varlık ve portföylerin beklenen getiri ve varyansının hesaplamak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin tanıtılması • Reel ve finansal varlık ayrımının yapılması • Finansal piyasalar ile ekonomi arasındaki ilişkinin kavranması • Para piyasalarının temel özelliklerinin açıklanması • Tahvil piyasalarının temel özelliklerinin açıklaması • Hisse senedi piyasalarının temel özelliklerinin açıklanması • Hisse ve tahvil piyasası endekslerinin tartışılması • Türev piyasalarının temel özelliklerinin açıklanması • İzlence • Finansaş piyasaların tanıtıması • Tüketim zamanlaması, risk tahsisatı, sahiplik ve yönetimin ayrılması, kurumsal yönetişim ve kurumsal etik konularının yatırımlar çerçevesinde tartışılması • Para piyasaları ve tahvil piyasalarının tartışılması • Opsiyon ve futures kontratlarının anlatılması. Yok
2) • Markowitz Portföy Modeli’nin analizi • Optimal portföy ve normal dağılmayan getirilerin anlatımı • Uzun vadeli yatırımlarda risk havuzu ve risk paylaşımı • Etkin çeşitlendirmenin örneklendirilerek anlatımı • Portföy istatistiklerinin sınıflandırılması • Riskli varlıklarının en küçük varyan sınırının analizi • Riskli varlıklarının etkin sınırının analizi • Global en küçük varyans portföyünün oluşturulması • Portföy stratejilerinde çeşitlendirmenin gücünün tartışılması • Portföy istatistikleri Dersin tekrarı
3) • Çeşitlendirme ve portföy riski arasındaki ilişkinin anlatılması • İki riskli varlık grubundan oluşan portföylerin anlatımı • En küçük varyanslı portföylerin anlatımı • Hisse senedi, tahvil ve hazine bonosu seçenekleri çerçevesinde varlık tahsisinin tartışılması • Markowitz Portföy Modeli’nin tanımının yapılması • Sistematik ve sistematik olmayan risk • Sistematik olmayan riskin varlık çeşitlendirilmesiyle ortadan kaldırılması • Portföy borç-sermaye enstrümanları arasındaki korelasyonun incelenmesi • Yatırım ağırlıkları ve portföy bekelenen getirisi arasındaki ilişki • En küçük varyanslı portföyün oluşturulması ve analizi • En küçük varyans sınırının tartışılması Dersin tekrarı.
4) • Risk ve riskten kaçınma kavramlarının açıklanması • Risksiz varlık tanımının yapılması • Riskli ve risksiz (sadece hükümet bonosundan oluşan) porföylere sermaye tahsisatının anlatlması • Sermaye tahsisat doğrusunun anlatılması • Risk, spekülasyon ve kumar kavramları arasındaki fark • Riskten kaçınma kavramının fayda analizi çerçevesinde anlatılması • Riskten kaçınan, risk seven ve risk-nötr kavarmalarının birbirinden ayırt edilmesi. • Ortalama-varyans kriteri ve portföy kayıtsızık eğrisi • Riskli portföyün unsurları • Risksiz varlık kavramının içeriği ve tartışılması. • Bir riskli bir de risksiz varlıktan (varlık gruplarından) oluşan portföylerde yatırım fırsatları • Borç alma ve borç verme oranlarının sermaye tahsisat eğrisi üzerine etkisinin anatılması. Dersin Tekrarı
5) • Hisse arzının anlatılması. • Menkul kıymet alım-satım işlemlerinin anlatılması • Farklı ülkelerdeki finansal piyasaların yapısal farklılıklarının kavranması • Yatırım ortaklıklarının çeşitlerinin anlatılması • Yatırım fonlarının özelliklerinin anlatılması • Yatırım bankacılığı ve halka arzın tartışılması • Hisse senedi piyasası emir çeşitleri (piyasaemirleri/şarta bağlı emirler) • Hisse senedi işlemlerinin mekanizması • Dünyada çeşitli hisse senetleri piyasalarının karşılaştırılması. • Sınırda/marjda alım ve açığa satış. İzlencenin tartışılması. Ders anlatımı.
5) • Risk ve varlık tahsisi (portföy dağılımı) arasındaki ilişkinin anlatılması • Pasif stratejiler: Sermaye Piyasa Doğrusu • St. Petersburg Paradoks’unun anlatılması • Beklenen fayda fonksiyonun anlatımı • Riskli varlıklara sermaye tahsisatı için fayda maksimizasyonundan faydalanma • Çeşitli riskten kaçınma dereceleri için riskli varlıklara sermaye tahsisatı • St.Petersburg Paradoksu ve beklenen fayda fonksiyonu ilişkisi • Pasif portföy stratejisine yönelik çıkarımlar• Dersin tekrarı.
6) • Çeşitlendirme ve portföy riski arasındaki ilişkinin anlatılması • İki riskli varlık grubundan oluşan portföylerin anlatımı • En küçük varyanslı portföylerin anlatımı • Hisse senedi, tahvil ve hazine bonosu seçenekleri çerçevesinde varlık tahsisinin tartışılması • Markowitz Portföy Modeli’nin tanımının yapılması • Sistematik ve sistematik olmayan risk • Sistematik olmayan riskin varlık çeşitlendirilmesiyle ortadan kaldırılması • Portföy borç-sermaye enstrümanları arasındaki korelasyonun incelenmesi • Yatırım ağırlıkları ve portföy bekelenen getirisi arasındaki ilişki • En küçük varyanslı portföyün oluşturulması ve analizi • En küçük varyans sınırının tartışılması Konu Tekrarı
7) • Faizlerin seviyesinin belirlenmesinin anlatımı • Değişik yatırım periyotlarına ait getirilerin karşılaştırılması • Risk ve risk primi kavramlarının anlatılması • Geçmiş getirilerin zaman serisi analizi • Getirilerin normal dağılmamasına yönelik çıkarımlar ve risk ölçümü • Çeşitli portföylerinin (hisse senedi, uzun vadeli tahvil vs..) tarihsel getirilerinin karşılaştırılması. • Reel be nominal faizlerin ayrımı • Vergi oranları ve reel getiri ilişkisi • Yıllık bileşik faiz ve sürekli bileşik faiz arasındaki ilişki • Yatırım dönemi getirisi, beklenen getiri, standart sapma, aşırı getiri ve risk primi kavramlarının arasındaki farklar. • Tarihsel getirilerin karşılaştırılması ve analizi. Dersin tekrarı.
8) • Ara Sınav Ara sınav cevaplarının sınav sonrası cevapları (zamana bağlı olarak). Yok
9) • Tek faktörlü modelin anlatılması • Normal dağılım ve sistemik risk ilişkisinin anlatılması • Tek endeks modelininin tanımı • Alfa ve beta katsayılarının tahmini • Tek-Endeks Model korelasyon matrisinin oluştrulması • Markowitz Modeli’nin unsurları • Tek-Faktör Model denklemi • Tek-Endeks Model regresyon denklemi • Tek-Endeks Model ve risk-kovaryans ilişkisinin tartışılması Dersin tekrarı.
10) • Tek-Endeks Model ve portföy oluşturulması • Endeks Portföy ve yatırım varlıkları analizi • Tek-Endeks Model çerçevesinde pptimum riskli portföyün tartışılması • Endeks modellerde sector uygulamasının anlatımı • Alfa katsayısı ve menkul kıymet analizi • Optimal riskli porföy oluşturulmas • Düzenlenmiş beta katsayısı • Endeks modellerin değerlendirilmesi Dersin tekrarı.
11) • Sermaye Varlıkları Fiyatlandırma Modeli’nin (SVFM) anlatımı • SVFM ve Endeks-Model karşılaştırılması • SVMF’nin uygulanabilirliğinin tartışılması • Çeşitli SVMF modellerinin anlatımı • Likidite ve SVMF modeli arasındaki ilişkinin anlatıması • Menkul değerler piyasa doğrusu • SVMF:Gerçekleşen ve beklenen getiriler • Endeks model: Gerçekleşen ve beklenen getiriler • SVMF’ye yönelik ampirik bulgular Dersin tekrarı
12) • Çok faktörlü modellerin anlatılması • Arbitraj Fiyatlandırma Modeli’nin (AFM) açıklanması • Tekil varlıklar ve AFM modeli arasındaki ilişkinin anlatımı • Çok faktörlü AFM’nin tanımı • Çok faktörlü SVMF VE AFM’nin karşılaştırılması • Çok faktörlü modeler • Çok faktörlü modellerde sermaye tahsisat doğrusu • Arbitraj ve risk arbitrajı • SVMF ve APT karşılaştırması • Fama-French 3 faktör modeli Review of the course.
13) • Tesadüfi yürüşün anlatılması • Etkin Piyasa Hipotezi’nin (EPH) anlatılması • Piyasa etkinliğine yönelik testlerin (zayıf ve güçlü) anlatımı • Fon yönetimi ve piyasa etkinliği • Etkin Piyasa Hipotezi • EPH’ye yönelik ampirik çıkarımlar • EPH çerçevesinde aktif ve pasif portföy yönetimi • Borsa analistleri, fon yöneticileri çerçevesinde EPH’nin tartışılması Dersin tekrarı.
14) Ders Tekrarı Yok
15) • Öğrencilerin final sınavı ile değerlendirilmesi Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: INVESTMENTS
Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011
ISBN 978-0-07-353070-0
Diğer Kaynaklar: INVESTMENTS
Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011
ISBN 978-0-07-353070-0

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 6
Ödevler 4 8
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 64
Toplam İş Yükü 171