IRL104 World Political History İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL104
Ders İsmi: World Political History
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere 14. Yüzyıldan günümüze kadar dünya tarihinin başlıca temaları ve dönüşümlerini anlamak ve eleştirel olarak bakabilmek için gerekli donanımı sunmaktır. Dersin sonunda öğrenciler başlıca dünya tarihi olaylarının “neden” ve “nasıl” olduğunu anlamak için tarihi verileri ve bilgileri nasıl kullanabileceklerini öğrenirler.
Dersin İçeriği: Avrupa’da Rönesans ve Reform; Vestfalya Anlaşması; Modern Avrupa’nın doğuşu; Aydınlanma çağı; Amerikan ve Fransız devrimleri; Endüstri devrimi; Sömürgecilik; Milliyetçiliğin yükselişi; Alman ve İtalyan ulusal birliklerinin kuruluşu; Birinci Dünya Savaşı; Büyük Buhran; Avrupa’da Nazizmin yükselişi; İkinci Dünya Savaşı; Soğuk Savaş.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Modern dünya siyasetinin temellerini inceler
2) • Farklı siyasal gelişmişlik seviyelerindeki sosyal, siyasi ve ekonomik yaşamları karşılaştırır
3) • Farklı kıtaların nasıl güç kazanıp kaybettiğini tartışır
4) • Güç, düşman ve çıkar kavramlarının değişen anlamlarını tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersi tanır • Beklentileri tanır • Ders akışını tartışır • Dersin gerekliliklerini tanır • Derz izlencesi inceler • Haftalık konuları inceler • Haftalık beklentileri tanır • Dersten beklentileri inceler • Okuma konularını tanır
2) • Rönesansın siyasi kökenlerini tartışır • Rönesansın sosyal kökenlerini tartışır • Şehir devletlerinin Rönesans üzerindeki etkisini tartışır • Reformasyonun kökenlerini tartışır • Rönesans ve Reformasyon arasındaki etkileşimi inceler • Ortaçağ Avrupasının siyasal atmosferini tartışır • Rönesansın felsefi temellerini tanır • Rönesansın sonuçlarını inceler • Reformasyonun felsefi temellerini tanır • Reformasyonun sonuçlarını inceler Sander (2015a) s. 70-88 okunması
3) • Rönesansın siyasi kökenlerini tartışır • Modern Avrupanın doğusunu tartışır • Modern devletin doğuşunu mümkün kılan koşulları tanır • Vestfalya Barışı’nın önemini tartışır • Modern devletin doğuşunun dünya siyasetindeki güç dinamiklerini nasıl değiştirdiğini tartışır • Avrupadaki güç dinamiklerini hatırlar • Modern devletin doğuşunu mümkün kılan koşulları inceler • Modern devlet olmanın koşullarını tanır • Modern devletin doğuşunun siyaseti ve güç dengelerini nasıl değiştirdiğini tartışır Sander (2015a) s. 88-96 okunması
4) • Aydınlanma çağının temellerini tartışır • Aydınlanma çağının Avrupa tarihi açısından önemini tartışır • Aydınlanma çağının felsefe üzerindeki etkisini tartışır • Aydınlanma çağının siyaset üzerindeki etkisini tartışır • Aydınlanma çağının sosyal hayat üzerindeki etkisini tartışır • Aydınlanma çağının anlamını açıklar • Aydınlanma çağının felsefi temellerini inceler • Rönesans ve aydınlanma çağı arasındaki ilişkiyi tartışır • Aydınlanma çağının neden Avrupa’da olduğunu tartışır • Aydınlanma çağının dünya siyasetine olan etkisini tanır Sander (2015a) s.96-149 okunması
5) • Amerikan devriminin temellerini tartışır • Fransız devriminin temellerini tartışır • Devrimler çağının dünya siyasetini nasıl etkilediğini tartışır • Fransız devriminin Avrupa’daki diğer devrimler üzerindeki etkisini tartışır • Devrimler çağını tanımlar • Amerikan devrimini mümkün kılan koşulları tartışır • Amerikan devrimi ve Fransız devrimi arasındaki bağlantıyı tartışır • Fransız devrimini mümkün kılan koşulları tartışır • Devrimler çağının dünya siyaseti üzerindeki etkilerini tartışır Sander (2015a) s.149-175 okunması
6) • Fransız devrimi sonrası Avrupa’da olan gelişmeleri tartışır • Napolyon’un yükselişini tartışır • Napolyon’un Avrupa siyasetine olan etkisini tartışır • Endüstri devrimini tartışır • Fransız devrimi sonrası siyasi gelişmeleri tanır • Napolyon’un yükselişini mümkün kılan koşulları tartışır • Avrupa devletlerin Napolyon’u dengelemek için geliştirdikleri politikaları tartışır • Denge politikasını tanımlar • Endüstri devrimini mümkün kılan koşulları inceler • Endüstri devriminin Avrupa’nın siyasal ve sosyal yapısını nasıl değiştirdiğini inceler Sander (2015a) s.175-183 okunması
7) • Sömürgeciliğin yükselişini tartışır • Emperyalizmin yükselişini tartışır • Sömürgeciliği mümkün kılan teknolojik gelişmeleri tartışır • Sömürgeciliği mümkün kılan siyasi gelişmeleri tartışır • Sömürgecilik ve emperyalizm arasındaki farkları tartışır • Sömürgecilik öncesi Avrupa’daki siyasal ve sosyal koşulları hatırlar • Sömürgeciliği mümkün kılan teknolojik gelişmeleri tartışır • Sömürgeciliği mümkün kılan sosyal ve ekonomik gelişmeleri tartışır • Emperyalizmin yükselişini tartışır • Sömürgecilik ve emperalizm arasındaki farkları tartışır Sander (2015a) s.208-217 okunması
8) • Vize ile bilgilerini hatırlar • Teknolojik gelişmelerin siyasi gelişmeler üzerindeki etkisini örnekler • Toplumsal dinamiklerin siyasi gelişmeler üzerindeki etkisini örnekler • Siyasi gelişmelerin sosyal yapıyı nasıl şekillendirdiğini tartışır • Düşünce yapısındaki değişmelerin siyaseti nasıl şekillendirdiğini tartışır • Ortaçağ Avrupasını teknolojik gelişmelerin nasıl etkilediğini tartışır • Rönesans ve reformasyon arasındaki etkileşimi hatırlar • Devrimler çağı ile sömürgecilik arasındaki ilişkiyi tartışır • Sömürgeciliğin kökenlerini tartışır
9) • Alman ulusal birliğinin kurulmasının siyasi temellerini tartışır • Alman ulusal birliğinin kurulmasının sosyal temellerini tartışır • İtalyan ulusal birliğinin kurulmasının siyasi temellerini tartışır • İtalyan ulusal birliğinin kurulmasının sosyal temellerini tartışır • Milliyetçiliğin yükselişini tartışır • 19. Yüzyıl başında Avrupa’nın siyasal yapısını hatırlar • Alman ulusal birliğinin geç sağlanmasının sebeplerini tartışır • İtalyan ulusal birliğinin geç sağlanmasının sebeplerini tartışır • Alman ve İtalyan birliklerinin kurulmasının Avrupa’daki güç dengesi üzerindeki etkisini tartışır • Alman ve İtalyan ulusal birliklerinin kurulması ile milliyetçiliğin yükselişi arasındaki ilişkiyi tartışır Sander (2015a) s.217-225 okunması
10) • Birinci dünya savaşının sosyal sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının ekonomik sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının siyasi sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşı sırasında yaşanan gelişmeleri tartışır • Birinci dünya savaşının sonuçlarını tartışır • Birinci dünya savaşının köklü ve görünür sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının sosyal, siyasi ve ekonomik nedenlerini inceler • Birinci dünya savaşı sırasında yaşanan gelişmeleri inceler • Birinci dünya savaşının Avrupa’nın sosyal, siyasi ve ekonomik yapısını nasıl değiştirdiğini tartışır Sander (2015a) s.233-289 ve s.343-393 okunması
11) • Birinci dünya savaşının sosyal sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının siyasi sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının ekonomik sebeplerini inceler • Birinci dünya savaşının ekonomik sonuçlarını inceler • Birinci dünya savaşının nüfusa olan etkisini tartışır • Birinci dünya savaşının sosyal hayata olan etkisini tartışır • Birinci dünya savaşının ekonomik hayata olan etkisini tartışır • Büyük Buhran’ı tanır • Büyük Buhran’ın siyasal hayat üzerindeki etkisini tartışır Sander (2015a) s. 393-406 okunması
12) • Avrupa’da faşizmin yükselişini inceler • Avrupa’da Nazizmin yükselişini inceler • Birinci dünya savaşı ile faşizmin yükselişi arasındaki ilişkiyi tartışır • İkinci dünya savaşına yol açan gelişmeleri tartışır • Birinci dünya savaşı sonrasında Avrupa’daki ekonomik ve sosyal durumu hatırlar • Ekonomik ve sosyal koşulların siyasal atmosfere olan etkisini tartışır • Faşizmin yükselişini inceler • Nazizmin yükselişini inceler • Yatıştırma politikasını tartışır Sander (2015b) s.13-68 okunması
13) • İkinci dünya savaşının görünen sebeplerini inceler • İkinci dünya savaşının köklü sebeplerini inceler • İkinci dünya savaşı süresince yaşanan gelişmeleri tartışır • İkinci dünya savaşının yarattığı temel dinamikleri tartışır • Faşizmin ve Nazizmin yükselişini hatırlar • Yatıştırma politikasını hatırlar • Savaş öncesi devletlerin önceliklerini tartışır • Savaşın kısa dönemde ortaya çıkan sonuçlarını tartışır • Savaşın uzun vadeli sonuçlarını tartışır Sander (2015b) s.111-199 okunması
14) • Soğuk savaş döneminin temel dinamiklerini inceler • Siyasal koşulların ekonomik ve sosyal hayata olan etkilerini tartışır • Soğuk savaşın sonunu getiren gelişmeleri tartışır • İkinci dünya savaşının sonuçlarını hatırlar • Neden bu döneme “Soğuk Savaş” dendiğini tartışır • Bu dönemdeki güç dinamiklerini inceler • Nükleer silahların dünya siyasetine olan etkisini tartışır • Karşılıklı mutlak yıkım kavramını tanır • Soğuk savaşın sonunu getiren gelişmeleri inceler Sander (2015b) s. 201-293, 294-334, 445-511 okunması
15) • Final sınavı ile bilgilerini hatırlar • Teknolojik gelişmeler ve siyasi gelişmeler arasındaki etkileşimi tartışır • Siyasi gelişmeler ile toplumsal gelişmeler arasındaki etkileşimi tartışır • Avrupa’yı dünya liderliğine taşıyan gelişmeleri hatırlar • 19. Yüzyıldaki siyasal gelişmelerin üzerinde felsefi gelişmelerin etkisini tartışır • 20. Yüzyıldaki siyasi gelişmeler üzerinde 19. Yüzyıldaki felsefi gelişmelerin etkisini tartışır • Birinci ve ikinci dünya savaşları arasındaki benzerlik ve farklılıkları tartışır • Soğuk savaşın sonunu getiren gelişmeleri inceler • Günümüz siyasetinde yaşanan gelişmeleri tartışır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Oral Sander “Siyasi Tarih İlk Çağlardan 1918’e” (2015a) İmge Kitabevi: Ankara
Oral Sander “Siyasi Tarih 1918-1994” (2015b) İmge Kitabevi: Ankara

J.M. Roberts and O. A. Westad (2013) The History of the World, 6th Edition. Oxford University Press ISBN-10: 0199936765
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Ödevler 15 45
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 195