Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlek içeriği ile tanışır.
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar.
• Ders konularını sıralar.
• Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
• Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder. |
İzleğin incelenmesi.
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 19-41.
|
2) |
• Siyaset felsefesinin siyaset bilimi alanındaki yerini belirler.
• Siyaset felsefesinin neden gerekli olduğunu tartışır.
• Normatif ve betimleyici argümanları birbiriyle kıyaslar.
• Siyaset felsefesinin çoğulculuk temelli bir alan olarak tanır.
• Siyasi tarih bilgisinin siyaset felsefesi çalışmaları için önemini değerlendirir.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Platon, Sokrates’in Savunması & Kriton
|
3) |
• Antik Yunan uygarlığında şehir devletlerini ve Atina’daki doğrudan demokrasinin özelliklerini açıklar.
• Platon ve Sokrates arasındaki ilişkiyi belirtir.
• Sokrates’e göre erdem kavramını tartışır.
• Sokrates’in filozofun toplumsal işlevi konusundaki görüşlerini yorumlar.
• Sokrates’in savunmasının neden bir direniş eylemi olduğunu gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 59-77.
Platon, Devlet, I-IV. Kitap
|
4) |
• Platoncu diyalog ve diyalektik metodun ne olduğunu gösterir.
• Sokrates’in mutlakçı anlayışı ile Sofist okulunun görecelilik anlayışını ayırt eder.
• Devlet’teki farklı karakterlerin yaptığı adalet kavramı üzerine tartışmayı özetler.
• Platon’un adil toplumu nasıl açıkladığını tarif eder.
• İdeal devletin vatandaşları Metaller Miti’nin neden gerekli görüldüğünü açıklar.
|
Gelecek derse kadar ders kaynağından ilgili kısmı okuma:
Platon, Devlet, V-VII. Kitap
|
5) |
• Mağara alegorisini ve alegorideki gölgelerin anlamını yorumlar.
• Platon’un epistemolojik metodunu ve formlar doktrinini özetler.
• Devlet’te filozof kralın özelliklerini tarif eder.
• Platon’un ideal devletinin özelliklerini açıklar.
• İdeal devletin bozulmuş formları olan yönetim tiplerini listeler. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 77-95.
Aristoteles, Siyaset, I-III. Kitap
|
6) |
• Aristo’nun insan doğasına dair fikirlerini tarif eder.
• Telos kavramı ile teleolojik yaklaşımı açıklar.
• Platon ve Aristo’nun fikirlerini ayırt eder.
• Aristo’ya göre yönetim tiplerini sıralar.
• Altın Orta ilkesinin ahlak alanında nasıl uygulandığını gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 159-183.
Niccolo Machiavelli, Hükümdar, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
7) |
• İtalyan şehir-devletleri ve Rönesans döneminin özelliklerini sıralar.
• Machiavelli’yi Hükümdar’ı yazmaya iten sebepleri sıralar.
• Machiavelli’nin seküler düşüncesi ile geleneksel orta çağ düşüncesini karşılatırır.
• Machiavelli’ye göre insan doğasını tasvir eder.
• Machiavelli’ye göre erdem ve talih kavramlarını tanımlar.
• Hükümdar’daki iyi yöntecinin edinmesi gereken nitelikleri sıralar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 213-233.
Thomas Hobbes, Leviathan.
|
8) |
Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlar.
• Platon, Sokrates ve Aristo’nun düşüncelerini karşılaştırır.
• Platon ve Aristo tarafından tarif edilen ideal yönetim modellerini ayırt eder.
• Antik Yunan siyaset felsefesinde ahlak ve siyaset ilişkisini tartışır.
• Machiavelli’nin etik ve siyaset konusundaki fikirlerinin antik Yunan düşünürlerininkiyle olan farkını açıklar.
|
|
9) |
• Birey kavramının Hobbes’un yöntemindeki merkezi rolünü açıklar.
• Hobbes’a göre insan doğası tasvir eder.
• Hobbes’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Leviathan’ın mutlak bir egemen olarak özelliklerini sıralar.
• Hobbes’a göre egemen güce tam itaatin neden gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 233-253.
John Locke, Hükümet Üzerine Birinci İnceleme. Ankara: Kırlangıç, 2007.
|
10) |
• Locke’a göre insan doğası tasvir eder.
• Locke’un özel mülkiyeti neden bir doğal hak olarak gördüğünü tartışır.
• Locke’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Locke’a göre hükümetin görevlerini açıklar.
• Locke’a göre “güçler ayrılığı” ilkesini tanımlar.
• Locke’a göre egemen güce başkaldırının neden ve ne zaman gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 253-279.
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
11) |
• Rousseau’nun insan doğası hakkındaki varsayımlarını ve “vahşi soylu” idealini tasvir eder.
• Rousseau’nun Aydınlanma düşüncesine neden ve nasıl meydan okuduğunu tartışır.
• Rousseau’ya göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkış nedenlerini sıralar.
• Rousseau’nun “genel irade” kavramı hakkındaki düşüncelerini inceler.
• Rousseau’ya göre genel iradeye itaatin neden gerekli olduğunu açıklar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 313-353.
John Stuart Mill, Özgürlük Üzerine.
|
12) |
• Mill’e göre özgürlük kavramını tanımlar.
• Mill’in “çoğunluğun tiranlığı” kavramını tartışır.
• Mill’in faydacılık eleştirisini inceler.
• Koşulsuz bir ifade özgürlüğüne olan ihtiyacın gerekçelerini sıralar.
• Negatif ve pozitif özgürlük kavramlarını ayırt eder. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Adam Smith, Ulusların Zenginliği.
|
13) |
• Adam Smith’e göre kapitalizmin özelliklerini açıklar.
• Adam Smith’e göre “iş bölümü” kavramını tanımlar.
• Adam Smith’in Ulusların Zenginliği eserindeki temel argümanı belirtir.
• Adam Smith’in liberalizme olan katkısını tartışır.
• Adam Smith’in devletin ekonomideki rolü konusundaki düşüncelerini inceler.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 333-367.
Karl Marx ve Friedrich Engels, Komünist Manifesto. |
14) |
• Materyalist tarih anlayışını Hegelci görüşten ayırır.
• Marx’ın 19. yüzyıl sanayi kapitalizmini nasıl incelediğini açıklar.
• Marx’a göre “sınıf çatışması” kavramını tartışır.
• Kapitalist sistemde farklı “yabancılaşma” türlerini birbirinden ayırır.
• Devrimci sosyalizm kavramını tartışır. |
|
15) |
Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlama.
• Ders kapsamında ele alınan düşünürlerin başlıca eserlerini tanıma.
• Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau, Wollstonecraft ve Mill’in “doğa durumu” kavramı hakkındaki düşüncelerini özetleme.
• Toplumsal sözleşme kuramlarını statükoyu meşrulaştırma açısından kıyaslama.
• Marx’ın teorilerini liberal düşünürlerin siyasi fikirleri ile karşılaştırma. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|