Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzleğin içeriğini tanır
• Ders programını sıralar
• Ders kitabı ve yazarı hakkında bilgi verebilir.
• Ekstra ders materyalleri hakkında bilgilenir
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar
• Dersin kapsadığı konuları tanır.
• Dersin temalarıyla ilgili yükümlülükleri açıklar.
• Okuma paketi ile hakkında bilgi edinir.
• Zorunlu olmayan okuma malzemeleri ve görsel materyallerin dersle olan ilgisini açıklar.
• Dersin yükümlülükleriyle ilgili notlandırma metodunu açıklar.
|
İzleğin gözden geçirilmesi.
“Inherit the Wind” (1960) filminin gelecek haftaya kadar izlenmesi ve verilen soruların yanıtlanması.
|
2) |
• Bilgiye ulaşma yolları arasındaki farkları ayırt eder.
• Bilimin diğer bilgiye kaynaklarından farkını belirler.
• Din ve bilim ilişkisini tartışır.
• Farklı epistemolojik yaklaşımları tanır.
• Sosyal bilimlerin özelliklerini açıklar.
• Bilimin diğer bilgiye ulaşma türlerinden farkını belirler.
• Bilime dayalı bilginin avantajlarını açıklar.
• Bilimin özelliklerini sıralar ve dinden farkını açıklar.
• “Normatiflik”, “objektiflik”, “eleştirel düşünme” gibi kavramları tanımlar ve tartışır
• Doğa bilimlerine göre sosyal bilimlerin yerini belirler.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 1-15.
|
3) |
• Toplumsal araştırmanın diğer bilgi kaynaklarından farkını tanır.
• Bilimin nasıl işlediğini anlatır.
• Toplumsal araştırma sürecini açıklar.
• Araştırmanın farklı boyutlarını belirler.
• Toplumsal araştırma türlerini tanır.
• Toplumsal araştırmanın alternatiflerini belirler.
• Bilimsel araştırmanın mantığını tarif eder.
• Toplumsal araştırma sürecindeki aşamaları sıralar.
• Toplumsal araştırmanın zaman, seviye ve kapsamı açısından nasıl farklılaştıklarını inceler.
• Araştırmaları kullanım amaçlarına göre sınıflandırır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 16-32.
|
4) |
• “Bilimsel teori”yi tanımlar.
• Teorinin farklı kısımlarını açıklar.
• Teorinin farklı boyutlatını sıralar.
• Sosyal bilimlerdeki üç temel yaklaşımı karşılaştırır.
• Sosyal bilim paradigmalarını epistemolojik açıdan inceler.
• “Bilimsel teori”nin özelliklerini tarif eder.
• Teorinin farklı kısımlarını (kavramlar, kavramsallaştırma) tanımlar.
• Teorinin farklı boyutlarını (zaman, kapsam) açıklar.
• Sosyal bilimlerdeki eleştirel, pozitivist, yorumsamacı yaklaşımları sıralar.
• Sosyal bilimlerin değerlerden bağımsız olup olamayacağını tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 75-116.
|
5) |
• Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler.
• Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar.
• Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar.
• Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar.
• Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır.
• Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler.
• Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar.
• Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar.
• Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar.
• Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 163-220.
|
6) |
• Literatür taramanın nasıl yapıldığını açıklar.
• Akademik kaynaklarını nasıl kullanacağını inceler.
• Toplumsal araştırmada internet kullanım biçimlerini tartışır
• Araştırmada nitel yaklaşımların olduğunu tanır.
• Araştırmada nicel yaklaşımların olduğunu tanır.
• Literatür araştırması için gerekli kaynakları tanır.
• Akademik literatürün farklı kaynaklarını sıralar.
• Toplumsal araştırmada internet kullanımının avantaj ve dezavantajlarını tanır.
• Katılımcı gözlem, saha araştırması, tarihsel-karşılaştırmalı araştırma gibi nitel metotları tanır.
• Ankete dayalı saha araştırması (survey) gibi nicel metotları tanır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 221-260.
|
7) |
• Araştırmada ölçümü süreçlerini tanır.
• Ölçümün neden gerekli olduğunu açıklar.
• Nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır.
• Ölçüm sürecinin bölümlerini sıralar.
• Ölçümün verimliliğinin nasıl değerlendirildiğini tartışır.
• Hipotez oluşturma ve değişkenlerin ölçümü süreçlerini açıklar.
• Ölçümün kullanım amaçlarını tarif eder.
• Nitel ve nicel ölçme yöntemlerin farkını tespit eder.
• Ölçümün farklı bileşenlerini açıklar.
• Güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 263-319.
|
8) |
• Anket araştırmasının mantığını belirler.
• Soru listesinin nasıl hazırlandığını açıklar.
• Anket tiplerini listeler.
• Anket türlerinin avantaj ve dezavantajlarını sıralar.
• Anketi yapma ve mülakat tekniklerini açıklar.
• Anket araştırmasının özelliklerini sıralar.
• Soru listesini oluşturma mantığını tarif eder.
• Farklı anket türlerini ayırt eder.
• Anket türlerinin verimlilik açısından karşılaştırır.
• Mülakat sırasında nasıl bir yöntem uygulanacağını tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 394-462.
|
9) |
• Saha araştırmasının mantığını belirler.
• Sahanın nasıl seçildiğini ve sahaya nasıl erişim sağlandığını açıklar.
• Sahada kurulan ilişkilerin özelliklerini belirler.
• Gözlemleme ve veri toplama süreçlerini açıklar.
• Saha çalışması sırasındaki mülakat tekniğini açıklar.
• Saha araştırmasının özelliklerini açıklar.
• Saha seçimi ve sahaya erişim metotlarını tartışır.
• Sahadaki aktörler arası ilişkilerin önemini tanır.
• Sahada veri toplama aşamalarını tarif eder.
• Saha çalışmasına özgü mülakat metodunu tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 540-630.
|
10) |
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin mantığını belirler.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin aşamalarını sıralar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin kendine özgü veri ve kanıt toplama özelliklerini açıklar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmalara örnekler verir.
• Veri toplama aşamasındaki birincil ve ikincil malzemeleri ayırt edebilir.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin özellikleri açıklar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı bir araştırma projesinin aktivitelerini belirler.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin diğer yöntemlerden farkını tartışır.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmaları diğerlerinden ayırt eder.
• Birincil ve ikincil malzeme kavramlarını tanımlar.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 601-657.
|
11) |
• Sosyal bilimlerde nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır
• Nitel yöntemlerin avantajlarını sıralar.
• Nicel yöntemlerin avantajlarını sıralar.
• Nitel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar.
• Nicel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar.
• Nitel ve nicel yöntemlerin temel özelliklerini açıklar.
• Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir.
• Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir.
• Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir.
• Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 494-539; 658-705.
|
12) |
• Ödev/rapor yazma aşamalarını belirtir
• Kaynaklara atıfta bulunma yöntemlerini karşılaştırır
• Kaynak listelerinin nasıl hazırlanacağını inceler
• Ödev/raporda kullanılan dilinin özelliklerini açıklar
• Ödev/raporun formatının nasıl olması gerektiğini açıklar.
• Ödev/rapor metinlerinin nasıl yazılacağını açıklar.
• Kaynak kullanımının kurallarını ve referans verme sistemlerini inceler.
• Kaynakça oluşturmanın kurallarını açıklar.
• Ödevde/raporda kullanılan akademik dilin farklarını sıralar.
• Ödevde/raporda uygulanacak olan format kurallarını uygular.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 706-748.
|
13) |
• Sık rastlanan mantık hatalarını açıklar.
• Metinlerde kullanılan mantık kurallarının önemini belirler.
• Doğru imla kullanımının önemini inceler.
• Sözlü ve yazılı dilin farklarını açıklar.
• Akademik dil ve normatif dil arasındaki farkları açıklar.
• Sık rastlanan mantık hatalarını sıralar
• Akademik dil için mantık kurallarının önemini örneklendirir.
• İmla yanlışlarını listeler.
• Sözlü ve yazılı dil arasındaki stil değişikliğini fark eder.
• Akademik dili ve normatif dili ayırt eder.
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür
• Öğrencilerin araştırma metotlarının temel kavramlarına olan aşinalığı değerlendirilir.
• Araştırma metotları arasındaki farkları ayırt edebilme kapasitesi ölçülür.
• Ders içeriğini gözden geçirir.
• Ödevlerdeki ortak hataları tartışır.
• Öğrencilerin araştırma ve ödev yazma sürecindeki deneyimlerini tartışır.
• Final sınavı ile bilgilerini sınar
• Bilimsel araştırman yöntemlerinin yapıtaşları olan kavramlara tanır.
• Farklı metotların birbirinden nasıl ayrıştıkları değerlendirilir.
• Ders içeriği ile aşinalık değerlendirilir.
• Ödevlerde sık rastlanan hataların farkına varır.
• Araştırma ve yazma sırasında öğrenilenler sıralanır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|