IRL409 Contemporary Issues in Turkish Politicsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL409
Ders İsmi: Contemporary Issues in Turkish Politics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET KABASAKAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MEHMET KABASAKAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin, Türk siyasal yaşamını daha iyi tanıyıp siyasal hayatının güncel sorunları hakkında bilgilenmelerini ve sorunlara çözümler geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Bu amaç doğrultusunda, derslerde, siyasal kültürümüzün biçimlendirdiği siyaset ortamı ve Türkiye’de siyaset yaşamın güncel siyasal sorunları ele alınacaktır. Seminerler şeklinde yürütülecek derste öğrenciler, din ve siyaset, etnik yapı ordu-politika ilişkileri, siyasette cinsiyet ayrımı, sivil toplum, kuvvetler ayrımı ve yargı bağımsızlığı, anayasa , medya ve demokrasi konularında ödevler hazırlayıp sunumlar yapacaklardır. Ayrıca, siyasal kurumların, siyasal yaşamda etkili sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinin deneyim ve değerlendirmelerini öğrencilere aktarmaları sağlanacaktır. Öğrencilerin, derslere hazırlıklı gelmeleri ve ele alınan konularda okudukları kitap ve makaleler ışığında derse aktif katılım sağlamaları beklenmektedir
Dersin İçeriği: 1990’lardan bu yana Türkiye’de Siyasi Ajanda; Ulusal ve Uluslararası İlişkilerin Bağlılığı; Türkiye ve Uluslararası Bölgeler. edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri oluşturabilme becerisini geliştirir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Türkiye siyasetinde güncel sosyo-ekonomik ve siyasi olayları eleştirel ve sorgulayan bir yaklaşımla değerlendirir.
2) • Türkiye siyasetindeki gelişmeleri ve sorunları siyaset biliminin kavram ve teorileri ışığında analiz eder.
3) • Türkiye’nin siyasi tarihi ile güncel siyasal sorunlar arasında bağ kurar.
4) • Türk siyasi hayatındaki gelişmeleri, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri oluşturabilme becerisini geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin içeriğini açıklar • Ders kitapları ve ekstra ders materyelleri hakkında bilgilendirir • Ders programını açıklar • Not ve değerlendirme sistemini açıklar • Siyasal tarihin literatürdeki yerini belirler • Dersin kavramsal çerçevesini belirler • İzleğin içeriğini açıklar • Ders programını açıklar • Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar • Ekstra ders materyellerini sıralar • Türkiye’deki siyasal yaşamın tarihini tanır
2) • Demokrasi kavramını tanımlar • Demokrasinin Türkiye tarihindeki yerini açıklar • Siyaset ve demokrasi ilişkisini belirler • Demokrasi teorilerini tartışır • Güncel demokrasi sorunlarını örneklerle tartışır. • Çeşitli demokrasi tanımları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tanır • Türkiye’deki çok partili dönemin öncesi ve sonrasındaki demokrasi tartışmalarına bakarak, Türk siyasal tarihinde demokrasinin oluşumunu inceler • Siyaset ve demokrasi ilişkisini Türkiye bağlamında inceler • Demokrasi teorilerinin Türkiye’deki yansımalarını değerlendirir • Güncel Türkiye siyasetindeki demokrasi sorunlarını tartışır. Read: Özbudun, (2000), pp.13-48 Linz, Juan& Stephan, Alfred (1996), pp 16-55
3) • Siyasal sistemleri tanımlar • Siyasal sistemin işlevlerini açıklar • Siyasal parti kavramını tanımlar • Siyasal partilerin işlevlerini ve görevlerini örnekler üzerinden inceler • Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin oluşumunu tanır • Siyasal sistemleri karşılaştırmalı olarak inceler • Türkiye’deki parlamenter sistemin pratikteki işlevlerini açıklar • Türkiye’deki siyasal partilerin oluşumunu tanımlar • Türkiye’deki siyasal partilerin işlevlerini belirler • Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır Okuma: Özbudun, (2007), s.69-95.
4) • Demokrartik siyasal sistemleri tanımlar • Siyasal partilerin iç yönetim mekanizmalarını inceler • Demokratik siyasal sistemlerde siyasal partilerin uymakla yükümlü olduğu kuralları karşılaştırır • Siyasal partilerde parti içi demokrasi unsurunu tanımlar • Türkiye’deki siyasal sistemlerin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır • Türkiye siyasal sistemini demokrasi bağlamında tanımlar • Türkiye’deki siyasal partilerin yönetim mekanizmalarını tanır • Türkiye’deki Siyasi Partiler Kanunu’nu inceler • Türkiye’deki siyasal partilerin parti içi demokrasi uygulamasını ne derece işlettiklerini tartışır • Türkiye’deki siyasal partilerin aday belirleme yöntemlerini tartışır Okuma: Okuma seçkisinden ilgili makalenin okunması
5) • Dinlerin toplumsal açıdan siyaset ile olan ilişkisini inceler • Laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar • Din ve siyaset ilişkisini dünyadan örneklerle tarihsel bağlamda inceler • Kimlik politikalarının postmodernite olan ilişkisini belirler • Dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını tanır • Türkiye’deki siyasal sistemin evrimini dinsellik ve sekülerizm bağlamında inceler • Türkiye’deki laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar • Türkiye’deki din ve siyaset ilişkisini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler • Türkiye’deki kimlik politikalarının yükselişe geçişini postmodernite açısından değerlendirir • Türkiye’deki dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını belirler
6) • Etnik kimlik kavramını tanımlar • Siyasi yapının etnitisite ile olan ilişkisini inceler • Demokrasi ve toplumdaki farklı etnik kimliklerin tanınması ilişkisini tanır • Çoğulculuk ilkesi üzerinden azınlık politikalarının demokratik sistemdeki yerini belirler • Farklı siyasal sistemlerde etnik kimliklere olan bakış açısını karşılaştırmalı olarak tanır • Türkiye’deki etnik kimliklerin siyasi arenadaki pozisyonunu tarihsel bağlamda inceler • Türkiye’de farklı etnik kimliklere yönelik politikaların gelişim çizgisini tarihsel bağlamda örneklerle karşılaştırır • Türkiye’deki siyasal sistemin etnik kimlikleri tanıma açısından pozisyonunu belirler • Türkiye’de demokrasinin çoğulculuk ilkesinin işleyiş biçimini sorgular • Türkiye’deki azınlık haklarının demokratik açıdan seviyesini tartışır Özbudun, (2007), s.97-112. Taşkın ve Aydın (2014), s. 203-230, s. 325-345.
7) • Siyasal sistemlerde askeri darbe kavramını tanımlar • Askeri darbe yönetimlerini dünyadaki örnekler üzerinden tartışır • Türkiye’deki askeri darbeleri tarihsel olarak inceler • Türkiye’deki askeri darbe yönetimlerinin öncesi ve sonrasını toplumsal açıdan belirler • Askeri darbelerin ekonomik açıdan etkilerini değerlendirir • Türkiye’deki 27 Mayıs 1960 darbesinin oluşumunu ve etkilerini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler. • Türkiye’deki 12 Mart 1971 darbesini tanır • 12 Eylül 1980 darbesinin Türkiye siyasetindeki etkilerini inceler • 24 Ocak kararları üzerinden 1980 darbesi ile ekonomik yapı arasındaki ilişkiyi sorgular • 28 Şubat 1997 postmodern darbesinin toplumsal ve siyasal açıdan etkilerini tartışır
8) • Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir • Siyasal sistem kavramını tanımları • Siyasal Partiler Kanunu üzerinden parti içi demokrasi mekanizmasını açıklar • Postmodernizm ve kimlik politkaları arasındaki ilişkiyi değerlendirir • Askeri darbelerin siyasal sistem üzerindeki etkisini karşılaştırır • Vize sınavı ile bilgilerini sınar • Siyasal sistemleri karşılaştırır • Türkiye’deki siyasal sistemi ve partilerin işlevini değerlendirir • Türkiye’de sekülerizmin gelişimini tarihsel bağlamda inceler • Türkiye’deki askeri darbeleri karşılaştırmalı olarak tartışır Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme, (2009), s.435-446. Berktay, Fatmagül (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye
9) • Feminist yaklaşımı tanımlar • Farklı feminist yaklaşımların tarihsel gelişimini inceler • Kadının demokratik toplumlardaki katılımcı pozisyonunu değerlendirir • Ataerkil yapılarda kadınlara uygulanan ayrımcılığı göstererek, demokratik değerlerin kadın haklarıyla olan ilişkisini açıklar • Siyasette kadınların konumunu değerlendirir • Türkiye’deki feminist düşüncenin gelişimini inceler • Türkiye’de kadınların siyasal haklarının gelişimini ve bugünkü pozisyonunu değerlendirir • Türkiye’de kadınlara yönelik uygulanan cinsiyet ayrımcılığının toplumsal ve siyasal temellerini tanır • Pozitif ayrımcılık kavramını tanımlar Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme,2009, s.447-462 . Fuat Keyman,Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, 2006.
10) • Sivil toplum kavramını tanımlar • Sivil toplum kavramının tarihsel gelişimini tanır • Sivil toplum kavramının demokrasi ile olan ilişkisini değerlendirir • Sivil toplum kuruluşları üzerinden demokratik yapının geliştirilebilmesini değerlendirir • Sivil toplumun siyasete olan etkilerini inceler • Türkiye’de sivil toplumun tarihsel açıdan gelişimini inceler • Türkiye’deki sivil toplumun siyasal sistem üzerindeki etkilerini değerlendirir • Türkiye’deki demokrasinin gelişimine katkıları üzerinden sivil toplum kuruluşlarını karşılaştırır • Türkiye’de sivil toplumun siyasetteki yerini inceler • Türkiye’de sivil toplumun yeterli olarak gelişememesinin sebeplerini sorgular
11) • Demokratik sistemin temel kurumlarını inceler • Kuvvetler ayrımının demokratik siyasal sistemlerdeki önemini vurgular • Yasamanın rolünü inceler • Yürütmenin rolünü açıklar • Yargının rolünü değerlendirir • Dördüncü kuvvet olarak basın ve basın özgürlüğünü değerlendirir • Türkiye’deki, siyasal sistemin temel kurumlarını inceler • Türkiye’de kuvvet ayrımının uygulamada nasıl işlediğini açıklar • Türkiye’de yasamanın işleyişini ve rolünü değerlendirir • Türkiye’de yürütmenin işleyişini ve rolünü tartışır • Türkiye’de yargının işleyişini ve rolünü değerlendirir • Dördüncü kuvvet olarak basının Türkiye’deki yerini basın özgürlükleri üzerinden değerlendirir Nevin Ünal Özkorkut, “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 51 Sayı: 3
12) • Kuvvetler ayrımında yargının denetleyici rolünü inceler • Yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından temel rolünü tanır • Demokrasilerde yargı bağımsızlığının önemini vurgular • Yargının yürütmenin denetimi altına girmesi ile siyasal yapının demokrasiden kopması arasındaki ilişkiyi açıklar • Yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları örneklerle tartışır • Türkiye’de yargının denetleyici rolünü inceler • Türkiye’de yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından taşıdığı önemi açıklar • Türkiye’de yargı bağımsızlığının uygulamadaki işleyişini değerlendirir • Türkiye’de yargının yürütmenin denetimi altına girip girmediğini sorgular • Türkiye’de yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları güncel örneklerle karşılaştırır Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375
13) • Anayasal rejim kavramını tanımlar • Farklı anayasal rejimleri karşılaştırır • Başkanlık sistemini tanımlar • Yarı-başkanlık sistemini tanımlar • Parlamenter sistemin işleyişini tanır • Türkiye’deki anayasal rejimi tanır • Türkiye’deki 1924-1961-1982 anayasalarını karşılaştırır • 1961 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler • 1982 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler • 1982 Anayasası’nda yakın dönemde yapılan değişikleri tartışır Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375.
14) • Dördüncü kuvvet olarak basının denetleyici ve dengeleyici rolünü tanır • Basın özgürlüğü kavramını tanımlar • Basın özgürlüğü demokrasi ilişkisini değerlendirir • Basına özgürlüğüne darbe vuran örnekleri tartışır • Siyasal sistemin basın özgürlüğüne ket vurduğu yapılarda, otoriteryanizmin yükselişini tartışır • Türkiye siyasetinde basın ve medyanın rolünü değerlendirir • Türkiye’de basın özgürlüğünün hangi derecede uygulanmakta olduğunu tartışır • Türkiye’deki demokrasi ile basın özgürlüğü ilişkisini inceler • Türkiye’de basın özgürlüğüne darbe vuran güncel örnekleri tartışır • Türkiye’de uygulanan basın yasaklarının siyasal yapı açısından taşıdığı anlam belirlenir
15) • Bilgiler final sınavı ile ölçülür • Feminizmi yaklaşımları açıklar • Sivil toplumun Türkiye siyasetindeki yerini tartışır • Kuvvetler ayrımının 1982 Anayasası’ndaki durumunu ve uygulamadaki işleyişini karşılaştırır • Türkiye’de yargı bağımsızlığının önündeki engelleri tartışır • Basın özgürlüğünün demokratik yapıyla olan ilişkisini değerlendirir • Final sınavı • Feminist düşüncenin Türkiye’dekini gelişimini inceler • 1982 Anayasası’nı yasama yürütme yargı açısından tartışır • Türkiye’de yargının rolünü açıklar • Pozitif ayrımcılık kavramını açıklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahmad, Feroz, (2014), Turkey: The Quest for Identity, Oneworld Publications: Revised edition
ISBN: 1780743017

Diğer Kaynaklar: Kalaycıoğlu, Ersin ve Sarıbay, Ali, Yaşar, (2009), Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Bursa: Dora Yayıncılık.

Özbudun, Ergun ve Hale, (2010) William, Türkiye’de İslamcılık,Demokrasi ve Libaralizm: AKP Olayı, Doğan Kitap.

Berktay, Fatmagül, (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Keyman, Fuat (2006), Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi.

Özbudun, Ergun, (2007), Çağdaş Türk Politikası: Demokratik Pekişmenin Önündeki Engeller, Çev.Ali Resul Usul, 2.Baskı, Doğan Kitapçılık A.Ş., İstanbul.

Özkorkut, Nevin, Ünal (2002), “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergis iCilt 51 Sayı: 3, s 65-84.

Karakaya, Hande Özhabeş (2013) Yargı Paketleri, Hak ve Özgürlükler Açısından Bir Değerlendirme: Geniş Kapsamlı Rapor, TESEV

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Proje 15 15
Ödevler 15 15
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 165