ISLT426 Kalite Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISLT426
Ders İsmi: Kalite Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: EZGİ YILDIRIM SAATÇİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı kalite yönetiminin temelleri; iş hedeflerine ulaşmada kalite odaklılık; kalite yönetim sistemleri (Six Sigma, EFQM, Malcolm Baldrige ve ISO 9001); kalite evrimi; kalite uzmanları, kalite yönetimi amaçları ve temel değerler; kalite stratejileri geliştirme ve uygulama; kalite kültürünü yönetme; hizmette kalite yönetimi konularını öğrencilerin analiz etmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Kalite yönetiminin temelleri; iş hedeflerine ulaşmada kalite odaklılık; kalite yönetim sistemleri (Six Sigma, EFQM, Malcolm Baldrige ve ISO 9001); kalite evrimi; kalite uzmanları, kalite yönetimi amaçları ve temel değerler; kalite stratejileri geliştirme ve uygulama; kalite kültürünü yönetme; hizmette kalite yönetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Kalite yönetimi kavramlarını açıklar.
2) • Kalite yönetiminin gelişim sürecini tanımlar.
3) • Kalite yönetim sistemlerinin uygulanması, sertifikasyonu ve denetimi özelliklerini açıklar.
4) • Organizasyonel problemlerin çözümü ve analizi için kalite control yöntemlerinin kullanımını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Standardizasyon uygunluk değerlendirmesinin kalite özelliklerini analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Ürün ve hizmetlerin kalite özelliklerini analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Final Sınavı Sınava hazırlık
1) • Temel kavramları ayırır. • Kalite yönetimi ve gelişiminin temel kavramlarını tartışır.
2) • Yapısalcı yaklaşım, insan ilişkileri yaklaşımı, politik yaklaşım, simgeci yaklaşımları tanımlar • Örgütlere çoklu yaklaşımı değerlendirir • Toplam kalite yaklaşımını tartışır Ders içeriğini inceler 1. Bölümün okunması (ss.19-44)
3) • Toplam Kalite Yönetimi • Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri • Kalite kavramı • Kalite zinciri • Kalite ve rekabet Toplam Kalite Yönetimi tanımlarını 2. Bölümden okur
4) • Walter A. Shewhart • W. Edwards Deming • Joseph M. Juran • Kaoru İshikawa • Philip B. Crosby • Armand V. Feigenbaum • Dr. Genichi Taguchi • Shigeo Shingo Şimşek, Bölüm 3, ‘Toplam Kalitenin Öncüleri’ni okur, gelecek derste toplam kalite yönetimine katkı yapan bu araştırmacıları sınıfta tartışır.
5) • Örgüt kültürü • Örgüt kültürünün düzeyleri • Örgüt kültürü türleri • Kurum kültürünün değiştirilmesinde stratejilerin önemini açıklar • Kurum kültüründe etik temelleri tanımlar Tek başına veya bir arkadaşı ile kurum kültürü ve kalite arasındaki ilişkinin kurulması hakkında araştırma yapar, gelecek derste araştırma sonuçlarını sınıfta tartışır.
6) • Takım çalışmasının tanımı • Takım çalışmasını etkileyen olumlu-olumsuz faktörler • Takım çalışması ve ödüllendirme • İyi bir liderde bulunması gereken özellikler • Takım çalışmasında etik kavramının önemini tartışır Kalite kavramının takım çalışmasına olan etkisini analiz eder. Şimşek, Bölüm 7, ‘Takım Çalışması ve Kalite’ okur.
7) Vize Sınavı Vize sınavı için çalışır.
8) • Liderlik tanımları • Liderlik davranışı çalışmaları • Yapısalcı lider, İnsan Kaynakları lideri, Politik liderlik, Kültürel ve Sembolik liderlik • Dönüştürücü ve yönetsel liderlik Yok
9) • Planlama Tanımı • Planlama modelleri • Stratejik planlamanın özellikleri Ev Ödevi: Şimşek, Bölüm 8, ‘Bölüm Sonu Değerlendirme Soruları’nı araştırır ve gelecek derste tartışır.
10) • Maliyeti tanımlar • Girdi-Süreç-Çıktı ile Kaliteyi ilişkilendirir • Başarısızlık maliyetleri • Değerlendirme maliyetleri • Önleme maliyetleri Yok
11) • Kontrol çizelgelerini analiz eder • Varyans kaynaklarını analiz eder • Kontrol sınırını tartışır Quiz için çalışır
12) • Üst ve alt control sınırı • Kontrol çizelgelerini analiz eder • Kıyaslama yöntemi • Süreç akış şemaları • Çeteleler ve Histogramlar • Pareto Analizi • Balık Kılçığı Şemasını yorumlar Ev Ödevi: Şimşek, Bölüm 11, ‘Kalite Maliyet İyileştirme Araçları’nı okur.
13) • Six Sigma • EFQM • ISO 9001 • Malcolm Baldrige National Quality Award • European Quality Award yok
14) • Türkiye Kalite Derneği (KalDer) • KalDer Mükemmellikte Yetkinlik Belgelendirmesi • Değişime direncin nedenlerini tartışır • Değişime direncin azaltılması yöntemlerini analiz eder Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Toplam Kalite Yönetimi: Kuram, İlkeler, Uygulamalar
Prof. Dr. Şimşek, Hasan
Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Eylül 2013
ISBN-9789750224980
Diğer Kaynaklar: Yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek 4
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek 4
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek 3
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek 3
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek 3
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 105
Ödevler 15 15
Küçük Sınavlar 15 15
Ara Sınavlar 1 7
Final 2 16
Toplam İş Yükü 203