UIS204 Uluslararası İlişkilerde Araştırma Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Geomatik MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Geomatik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS204
Ders İsmi: Uluslararası İlişkilerde Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYNUR PALA
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Doç. Dr. AYNUR PALA
Dr.Öğr.Üyesi FATMA SEBLA UZUNTEPE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sosyal araştırmalarda temel kavamlar, yöntemler ve yaklaşımları içermektedir. Dersin amacı sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemlerini tanıtmanın yanısıra öğrencilerin kritik düşünme ve analitik becerilerini de geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bilimsel Araştırma Süreci; Bilim, Sosyal Bilimler ve Farklı Paradigmalar; Teori; Kuram ve Araştırma; Sosyal Bilimlerde Etik; Literatür Değerlendirmesi; Eleştirel Kaynak İnceleme; Nicel Araştırma Yöntemleri; Nitel Araştırma Yöntemleri; Araştırma Sonuçlarının Yazımı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Bilimsel metinleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
2) • Sosyal bilimlerin temel yaklaşımlarını ayırt eder.
3) • Sosyal bilimlerin temel araştırma yöntemlerini tanımlar.
4) • Mantıksal akıl yürütme ve kavramsal soyutlama yeteneğini geliştirmenin yollarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzleğin içeriğini tanır • Ders programını sıralar • Ders kitabı ve yazarı hakkında bilgi verebilir. • Ekstra ders materyalleri hakkında bilgilenir • Not ve değerlendirme sistemini açıklar • Dersin kapsadığı konuları tanır. • Dersin temalarıyla ilgili yükümlülükleri açıklar. • Okuma paketi ile hakkında bilgi edinir. • Zorunlu olmayan okuma malzemeleri ve görsel materyallerin dersle olan ilgisini açıklar. • Dersin yükümlülükleriyle ilgili notlandırma metodunu açıklar. İzleğin gözden geçirilmesi. “Inherit the Wind” (1960) filminin gelecek haftaya kadar izlenmesi ve verilen soruların yanıtlanması.
2) • Bilgiye ulaşma yolları arasındaki farkları ayırt eder. • Bilimin diğer bilgiye kaynaklarından farkını belirler. • Din ve bilim ilişkisini tartışır. • Farklı epistemolojik yaklaşımları tanır. • Sosyal bilimlerin özelliklerini açıklar. • Bilimin diğer bilgiye ulaşma türlerinden farkını belirler. • Bilime dayalı bilginin avantajlarını açıklar. • Bilimin özelliklerini sıralar ve dinden farkını açıklar. • “Normatiflik”, “objektiflik”, “eleştirel düşünme” gibi kavramları tanımlar ve tartışır • Doğa bilimlerine göre sosyal bilimlerin yerini belirler. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 1-15.
3) • Toplumsal araştırmanın diğer bilgi kaynaklarından farkını tanır. • Bilimin nasıl işlediğini anlatır. • Toplumsal araştırma sürecini açıklar. • Araştırmanın farklı boyutlarını belirler. • Toplumsal araştırma türlerini tanır. • Toplumsal araştırmanın alternatiflerini belirler. • Bilimsel araştırmanın mantığını tarif eder. • Toplumsal araştırma sürecindeki aşamaları sıralar. • Toplumsal araştırmanın zaman, seviye ve kapsamı açısından nasıl farklılaştıklarını inceler. • Araştırmaları kullanım amaçlarına göre sınıflandırır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 16-32.
4) • “Bilimsel teori”yi tanımlar. • Teorinin farklı kısımlarını açıklar. • Teorinin farklı boyutlatını sıralar. • Sosyal bilimlerdeki üç temel yaklaşımı karşılaştırır. • Sosyal bilim paradigmalarını epistemolojik açıdan inceler. • “Bilimsel teori”nin özelliklerini tarif eder. • Teorinin farklı kısımlarını (kavramlar, kavramsallaştırma) tanımlar. • Teorinin farklı boyutlarını (zaman, kapsam) açıklar. • Sosyal bilimlerdeki eleştirel, pozitivist, yorumsamacı yaklaşımları sıralar. • Sosyal bilimlerin değerlerden bağımsız olup olamayacağını tartışır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 75-116.
5) • Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler. • Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar. • Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar. • Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar. • Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır. • Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler. • Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar. • Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar. • Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar. • Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 163-220.
6) • Literatür taramanın nasıl yapıldığını açıklar. • Akademik kaynaklarını nasıl kullanacağını inceler. • Toplumsal araştırmada internet kullanım biçimlerini tartışır • Araştırmada nitel yaklaşımların olduğunu tanır. • Araştırmada nicel yaklaşımların olduğunu tanır. • Literatür araştırması için gerekli kaynakları tanır. • Akademik literatürün farklı kaynaklarını sıralar. • Toplumsal araştırmada internet kullanımının avantaj ve dezavantajlarını tanır. • Katılımcı gözlem, saha araştırması, tarihsel-karşılaştırmalı araştırma gibi nitel metotları tanır. • Ankete dayalı saha araştırması (survey) gibi nicel metotları tanır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 221-260.
7) • Araştırmada ölçümü süreçlerini tanır. • Ölçümün neden gerekli olduğunu açıklar. • Nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır. • Ölçüm sürecinin bölümlerini sıralar. • Ölçümün verimliliğinin nasıl değerlendirildiğini tartışır. • Hipotez oluşturma ve değişkenlerin ölçümü süreçlerini açıklar. • Ölçümün kullanım amaçlarını tarif eder. • Nitel ve nicel ölçme yöntemlerin farkını tespit eder. • Ölçümün farklı bileşenlerini açıklar. • Güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 263-319.
8) • Anket araştırmasının mantığını belirler. • Soru listesinin nasıl hazırlandığını açıklar. • Anket tiplerini listeler. • Anket türlerinin avantaj ve dezavantajlarını sıralar. • Anketi yapma ve mülakat tekniklerini açıklar. • Anket araştırmasının özelliklerini sıralar. • Soru listesini oluşturma mantığını tarif eder. • Farklı anket türlerini ayırt eder. • Anket türlerinin verimlilik açısından karşılaştırır. • Mülakat sırasında nasıl bir yöntem uygulanacağını tartışır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 394-462.
9) • Saha araştırmasının mantığını belirler. • Sahanın nasıl seçildiğini ve sahaya nasıl erişim sağlandığını açıklar. • Sahada kurulan ilişkilerin özelliklerini belirler. • Gözlemleme ve veri toplama süreçlerini açıklar. • Saha çalışması sırasındaki mülakat tekniğini açıklar. • Saha araştırmasının özelliklerini açıklar. • Saha seçimi ve sahaya erişim metotlarını tartışır. • Sahadaki aktörler arası ilişkilerin önemini tanır. • Sahada veri toplama aşamalarını tarif eder. • Saha çalışmasına özgü mülakat metodunu tartışır. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 540-630.
10) • Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin mantığını belirler. • Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin aşamalarını sıralar. • Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin kendine özgü veri ve kanıt toplama özelliklerini açıklar. • Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmalara örnekler verir. • Veri toplama aşamasındaki birincil ve ikincil malzemeleri ayırt edebilir. • Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin özellikleri açıklar. • Tarihsel-karşılaştırmalı bir araştırma projesinin aktivitelerini belirler. • Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin diğer yöntemlerden farkını tartışır. • Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmaları diğerlerinden ayırt eder. • Birincil ve ikincil malzeme kavramlarını tanımlar. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 601-657.
11) • Sosyal bilimlerde nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır • Nitel yöntemlerin avantajlarını sıralar. • Nicel yöntemlerin avantajlarını sıralar. • Nitel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar. • Nicel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar. • Nitel ve nicel yöntemlerin temel özelliklerini açıklar. • Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir. • Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir. • Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir. • Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 494-539; 658-705.
12) • Ödev/rapor yazma aşamalarını belirtir • Kaynaklara atıfta bulunma yöntemlerini karşılaştırır • Kaynak listelerinin nasıl hazırlanacağını inceler • Ödev/raporda kullanılan dilinin özelliklerini açıklar • Ödev/raporun formatının nasıl olması gerektiğini açıklar. • Ödev/rapor metinlerinin nasıl yazılacağını açıklar. • Kaynak kullanımının kurallarını ve referans verme sistemlerini inceler. • Kaynakça oluşturmanın kurallarını açıklar. • Ödevde/raporda kullanılan akademik dilin farklarını sıralar. • Ödevde/raporda uygulanacak olan format kurallarını uygular. Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma: Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 706-748.
13) • Sık rastlanan mantık hatalarını açıklar. • Metinlerde kullanılan mantık kurallarının önemini belirler. • Doğru imla kullanımının önemini inceler. • Sözlü ve yazılı dilin farklarını açıklar. • Akademik dil ve normatif dil arasındaki farkları açıklar. • Sık rastlanan mantık hatalarını sıralar • Akademik dil için mantık kurallarının önemini örneklendirir. • İmla yanlışlarını listeler. • Sözlü ve yazılı dil arasındaki stil değişikliğini fark eder. • Akademik dili ve normatif dili ayırt eder.
15) • Bilgiler final sınavı ile ölçülür • Öğrencilerin araştırma metotlarının temel kavramlarına olan aşinalığı değerlendirilir. • Araştırma metotları arasındaki farkları ayırt edebilme kapasitesi ölçülür. • Ders içeriğini gözden geçirir. • Ödevlerdeki ortak hataları tartışır. • Öğrencilerin araştırma ve ödev yazma sürecindeki deneyimlerini tartışır. • Final sınavı ile bilgilerini sınar • Bilimsel araştırman yöntemlerinin yapıtaşları olan kavramlara tanır. • Farklı metotların birbirinden nasıl ayrıştıkları değerlendirilir. • Ders içeriği ile aşinalık değerlendirilir. • Ödevlerde sık rastlanan hataların farkına varır. • Araştırma ve yazma sırasında öğrenilenler sıralanır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lawrence Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Yayınodası Yayıncılık, 2012.

Lawrence Neuman, Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches. 7th Edition. Boston, MA: Allyn and Bacon, 2011.
ISBN-13: 978-0205615964| ISBN-10: 0205615961
Diğer Kaynaklar: Dış Ticaret ve Başlıca Ekonomik Göstergeler - Foreign Trade and Main Economic Indicators 2014, Eğitim Kitabevi
Prof.Dr. Şebnem Aslan

Immanuel Wallerstein, Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor, İstanbul: Metis, 2014.
ISBN-13: 978-975-342-099-0
Keith F. Punch, Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2005.
ISBN: 9789756325391
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar İçin Bir Rehber
Prof.Dr.Sebnem Aslan

Immanuel Wallerstein, Open the Social Sciences: Report of the Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Sciences, Stanford University Press, 1996.
ISBN-13: 978-0804727273 / ISBN-10: 0804727279

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 10 % 40
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Proje 15 30
Küçük Sınavlar 15 30
Rapor Teslimi 15 30
Final 14 28
Toplam İş Yükü 193