UIS302 Türkiye'de Modernleşmeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS302
Ders İsmi: Türkiye'de Modernleşme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Dr. MELTEM ERSOY
Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Türkiye’de modernleşme sürecinin farklı boyutlarını, ulus-devletin kuruluş sürecinden bugüne süregelen toplumsal, ekonomik, dinsel ve kültürel dönüşümlere odaklanarak tartışmayı amaçlıyor. Derslerde, Batılılaşma, kalkınma, azgelişmişlik, millî kimlik, vatandaşlık, azınlıklar ve laiklik gibi konuların tarihsel ve sosyolojik arkaplanları modernleşme bağlamında incelenirken, bir yandan da bu konular “modernleşme”yi açıklayan farklı kuramsal çerçevelerden incelenecek.
Dersin İçeriği: Modernleşme kuramı ve eleştirileri; Azgelişmişlik ve kalkınmacılık; Ekonomik gelişme; Küresel kapitalizm ve şehir; Siyasi modernleşme: merkez-çevre; Türkiye’de Modernleşme ve Atatürk; Ordu ve modernleşme; Milliyetçilik ve etnik kimlik; Din ve laiklik; Toplumsal cinsiyet ve modernleşme; Kültürel değişim: Anadolu pop ve arabesk.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Modernleşme kavramını tanımlayabilme ve Türkiye örneğinde nasıl alımlandığını açıklar.
2) • Türkiye’deki modernleşme sürecinin özgünlüklerini tartışır.
3) • Ordu, bürokrasi ve eğitim sistemi kurumlarının modernleşmeye uygun olarak nasıl değişimler geçirdiğini ifade eder.
4) • Modernleşme hakkındaki çeşitli teorik yaklaşımları birbirinden ayırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin içeriğini açıklar • Ders kitapları ve ekstra ders materyalleri ile tanışır • Ders programını açıklar • Not ve değerlendirme sistemini açıklar • “Modernleşme” kavramını tanımlar • İzleğin içeriğini açıklar • Ders programını açıklar • Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar • Ekstra ders materyallerini sıralar • Not ve değerlendirme sistemini açıklar • “Modernleşme” kavramının gündelik yaşamdaki ve sosyolojik kullanımlarını tartışır İzleğin incelenmesi. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Emrah Beriş, “Moderniteden Postmoderniteye,” Mümtaz’er Türköne, ed., Siyaset, s. İstanbul: Lotus, 9. Baskı, 2008, s. 483-506.
2) • “Modern” kelimesini tanımlar • “Modernite” kavramını tanımlar • “Modernleşme” kavramını tanımlar ve “modernite” kavramından ayırır • Sosyal bilimlerde “modernleşme” paradigmasının önemini algılar. • “Moderrn” kelimesine eş anlamlı kavramları tartışır. • “Modern” kelimesini tarihsel ve sosyolojik bir kavram olarak tanımlar • “Modernite” kavramını tarihsel ve sosyolojik bir kavram olarak tanımlar • “Modernleşme” kavramını tanımlar ve “modernite” kavramından ayırır • “Modernleşme” paradigmasını ve sosyal bilimlere olan etkisini açıklar. • “Modern” kavramı ilişkili kelimeleri örneklendirir. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma: Emrah Beriş, “Moderniteden Postmoderniteye,” Mümtaz’er Türköne, ed., Siyaset, s. İstanbul: Lotus, 9. Baskı, 2008, s. 483-506. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
3) • Modernleşme paradigmasının köklerini açıklar. • 19. yüzyılda toplumsal değişimi açıklayan teorik çerçeveleri karşılaştırır • 20. yüzyılda ortaya çıkan modernleşme teorisinin özelliklerini sıralar ve inceler • Modernleşme paradigmasının kurucularını tanır. • Modernleşme paradigmasının siyasi bağlamını açıklar. • Modernleşme paradigmasının köklerini açıklar. • 19. yüzyılda toplumsal değişimi açıklayan teorik çerçeveleri karşılaştırır: Marx, Durkheim ve Weber. • 1950’li yıllarda formüle edilen modernleşme teorisinin özelliklerini sıralar ve inceler. • Modernleşme teorisinin öncülerini tanır. • Modernleşme teorisinin siyasi açıdan taşıdığı önemi tartışır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Fahrettin Altun Modernleşme Kuramı: Eleştirel bir Giriş, s. 85-88, 180-181. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
4) • Türkiye’nin değişimini modernleşme teorisi ile açıklar. • Modernleşme aşamalarını Türkiye’ye uyarlar. • Kemalist modernleşme yaklaşımını modernleşme teorisinin varsayımları açısından değerlendirir. • Modernleşme teorisinin avantaj ve sınırlarını tartışır. • Modernleşme teorisini Türkiye’nin dönüşümünü anlamak için kullanan başlıca araştırmacılarla tanışır. • Türkiye’deki toplumsal ve siyasal dönüşümü modernleşme teorisi açısından tartışır. • Modernleşme teorisinin Türkiye’deki sosyo-politik dönüşümü açıklamak için nasıl kullanıldığını gösterir. • Kemalist modernleşme yaklaşımını modernleşme teorisinin varsayımları ile karşılaştırır. • Modernleşme teorisinin Türkiye örneğini açıklamak açısından uygunluğunu tartışır. • Modernleşme teorisinin Türkiye’ye uygulayan siyaset bilimcilerini tanır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Reşat Kasaba, “Eski ve Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm,”Türkiye’de Modernleşme, 1998, s. 21-38. Levent Köker, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İstanbul: İletişim, 2007, 10. baskı, s. 39-61. Andrew Mango, “Atatürk,” Modern Dünyada Türkiye, 1999, s. 139-170. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
5) • Küresel kapitalist sistemde ekonomik gelişme sorunlarını belirler. • Azgelişmişlik kavramını tanımlar. • Kapitalist gelişmenin Marksist eleştirisini açıklar. • Bağımlılık teorisi ve dünya sistemi analizi yaklaşımlarının modernleşmeyi nasıl değerlendirdiklerini inceler. • Bağımlılık teorisinin başlıca teorisyenlerini tanır. • Ekonomik gelişme ve azgelişmişlik sorunları ile küresel kapitalizmin ilişkisini inceler. • 1960’larda kapitalist gelişme modelinin Marksist eleştirisini açıklar. • Bağımlılık teorisi ve dünya sistemi analizi yaklaşımlarının özelliklerini sıralar • Bağımlılık teorisi ve dünya sistemi analizi yaklaşımlarının modernleşme teorisi ile karşılaştırır. • Bağımlılık paradigmasının öncülerini ayırt eder. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma: Şevket Pamuk, “20. Yüzyıl Türkiye’sinde İktisadi Değişim: Bardağın Yarıdan Fazlası Dolu mu?,” Modern Dünyada Türkiye, s. 275-314. Tamer İşgüden, “Kalkınma Kuramları,” Gelişme İktisadı: Kuram-Eleştiri-Yorum, Tamer İşgüden vd., der, İstanbul, 1995, s. 160-164. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma. Write a report on the documentary until the next week.
6) • Türkiye’de ekonomik gelişme ve azgelişmişlik sorunlarını belirler. • Merkez-çevre kavramlarını Türkiye’ye uygular. • Türkiye’deki milli gelişme modelinin Marksist eleştirisini açıklar. • Türkiye’de Kemalizm ve sosyalizm arasındaki ilişkiyi tartışır. • Türkiye’nin azgelişmişlik sorununu elen alan bazı araştırmacıları tanır. • Türkiye’de ekonomik gelişme ve azgelişmişlik sorunlarının nasıl ifade edildiğini belirler. • Merkez-çevre paradigmasının Türkiye’deki azgelişmişliği anlamak uygunluğunu tartışır. • 1960’larda Türkiye’deki milli gelişme modelinin Marksist eleştirisini açıklar. • Türkiye’de Kemalizm ve sosyalizm arasındaki örtüşmenin kökenlerini inceler. • Türkiye’nin azgelişmişliği üzerine çalışmalar yazan araştırmacıları ayırt eder. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015 s. 382-394. Çağlar Keyder, “İthal İkameci Sanayileşmenin Ekonomi Politiği,” Türkiye'de Devlet ve Sınıflar, İstanbul: İletişim, 2000, s. 195-223. Korkut Boratav, “İçe Dönük Bağımlı Genişleme (1962-1976) ve Yeni Bunalım (1977-1979), Türkiye İktisat Tarihi,1908-1985, s. 117-144. Tanıl Bora, “68 Ruhu Nedir?,” Birikim, No: 109 (Mayıs 1998): 92-95. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
7) • Neo-liberalizmin özelliklerini inceler • Neo-liberal teorilerin yolunu açan küresel ekonomik gelişmeleri açıklar • Neo-liberal yaklaşımın avantaj ve dezavantajlarını tartışır. • Neo-liberal teorinin bağımlılık teorisi ve modernleşme teorisi ile karşılaştırır • Neo-liberal teorinin öncüleri ile tanışır. • Neo-liberalizmin özelliklerini inceler • Neo-liberal teorilerin yolunu açan küresel ekonomik gelişmeleri sıralar. • Neo-liberal yaklaşımın avantaj ve dezavantajlarını tartışır. • Neo-liberal teorinin bağımlılık teorisi ve modernleşme teorisi ile karşılaştırır • Neo-liberal teoriyi geliştiren önemli teorisyenleri incelenir tanır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 440-452. Arif Dirlik, “Üretimin ve Üretimin Örgütlenmesinin Postmodernleşmesi: Esnek Üretim, İş ve Kültür,” Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi, Çev.: Galip Doğduaslan, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2008, s. 314-366. Alev Özkazanç, “Türkiye’nin Neo-liberal Dönüşümü ve Liberal Düşünce,” Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 7/ Liberalizm, İstanbul: İletişim, 2005, s. 634-657. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
8) • Küresel kapitalizm bağlamında Türkiye’nin yerini inceler. • 1980’lerin ekonomi politikalarını açıklar. • 1960-1980 arası dönemin ekonomik politikalarıyla neo-liberal dönemi karşılaştırır. • Türkiye’de neo-liberal teorinin etkilerini açıklar. • Neo-liberalizmin kurumsallaşmasında Özal’ın rolünü tartışır. • Küreselleşme bağlamında Türkiye’nin sosyo-ekonomik gelişimini inceler • 1980’lerin ekonomi politikalarını ve 24 Ocak Kararları’nı açıklar. • 1960-1980 arasındaki ithal ikameci sanayileşme dönemi ile 1980’lerdeki neo-liberal yönelim arasındaki farkları açıklar. • Türkiye’de neo-liberal teorinin etkilerini açıklar • Özal’ın rolü ve toplumsal değerlerin dönüşümü hakkında tartışır.
9) • Vize sınavı ile öğrenciler değerlendilir • Modernleşme paradigmasının temel varsayımlarını açıklama kapasitesi ölçülür. • Modernleşme paradigmasına yönelik eleştirileri açıklama kapasitesi ölçülür. • Dersin ilk kısmını gözden geçirir • Modernleşme üzerine farklı teorik paradigmaların karşılaştırır • Gelişme teorileri ile Türkiye’deki tarihsel gelişmeler arasında ilişki kurar. • Vize sınavı • Modernleşme paradigmasının ilerlemeci, çizgisel, aşamalı, Avrupa-merkezli tarih anlayışını açıklama kapasitesi ölçülür. • Vize sınavı ile modernleşme paradigmasına Marksist eleştirinin çıkış noktalarını açıklama kapasitesi ölçülür. • Dersin ilk sekiz haftasını gözden geçirir • Modernleşme teorisi, bağımlılık teorisi ve neo-liberal teorinin temel özelliklerinin karşılaştırır • Bu gelişme teorileri ile Türkiye’deki somut tarihsel gelişmeler arasında ilişki kurar.
10) • Türkiye’de ordu ve modernleşme arasındaki ilişkiyi açıklar. • Ordunun siyasetteki rolünü inceler. • Türkiye’de farklı dönemlerdeki askeri müdahalelerin mantığını tarif eder. • Askeri müdahaleler arasındaki farkları ayırt eder. • Ordu-siyaset ilişkisinin 2000’li yıllardaki değişimini açıklar. • Türkiye’de ordunun modernleşme açısından önemini tartışır. • Ordunun siyasetteki merkezi rolünün nedenlerini sıralar. • Türkiye’de askeri müdahalelerin nedenlerini açıklar. • Askeri darbeler arasındaki siyasi anlayış farklılıklarını sıralar. • Demokratikleşme sürecinin ordu-siyaset ilişkisini nasıl dönüştürdüğünü tartışır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 351-381, 401-414. Ümit Cizre, “İdeoloji Bağlam ve Menfaat: Türk Ordusu,” Modern Dünyada Türkiye, s. 315-352. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
11) • Milliyetçiliği modern bir olgu olarak açıklar. • Modernleşmenin ulusal kimlik inşası üzerindeki etkisini tanır. • Modernleşmenin demografik yapıya olan etkilerini açıklar. • Jön Türk ve Kemalist dönemlerde hakim olan Türk milliyetçiliği söylemlerini inceler. • Türk milliyetçiliğini Kürt sorununa yaklaşımını tartışır. • Milliyetçiliği modern bir olgu olarak açıklayan modernist milliyetçilik teorilerini sıralar ve açıklar. • Modernleşme ve ulusal kimlik inşası arasındaki ilişkiyi inceler. • Milletin homojenleşmesi olarak görülen modernleşmenin sonuçlarını ayırt eder • Jön Türk ve Kemalist yönetimlerin Türkçü politikalarını karşılaştırır. • Kürt ayaklanmaları konusundaki devlet söyleminde Türk milliyetçiliğinin etkisini inceler. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 452-462. Hamit Bozarslan, “Kürtler ve Türkiye Devleti,” Modern Dünyada Türkiye, s. 353-378. Ayşe Hür, “Bu kaçıncı isyan, bu kaçıncı harekât?,” Radikal, 23.12.2007. Mesut Yeğen, Devlet Söyleminde Kürt Sorunu, İstanbul: İletişim, 1999, s. 11-37. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
12) • Türkiye’de “azınlık” kavramının hukuki tanımını inceler. • Türkiye’de milliyetçiliğin gayrimüslim azınlıklara olan etkisini açıklar. • Türkiye’de gayrimüslim azınlıklara yönelik resmi politikaları açıklar. • Milli kimlik ve gayrimüslim azınlıklara karşı ayrımcı politikalar arasındaki bağı inceler. • Azınlık hakları ve demokratikleşme arasındaki bağlantıyı tartışır. • Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de “azınlık” kavramının hukuki tanımına olan etkisini tanır. • Türkiye’deki milliyetçi politikaları gayrimüslim azınlık hakları açısından değerlendirir. • Türkiye’de gayrimüslim azınlıklara yönelik resmi politikaları Lozan Antlaşması; Türk-Yunan Nüfus Mübadelesi; Varlık Vergisi; 6-7 Eylül Olayları; Yunanistan vatandaşlarını yurt dışı eden 1964 Kanunu üzerinden örneklerle sıralar • Milli kimlik ve gayrimüslim azınlıklara karşı ayrımcı politikalar arasındaki bağı inceler. • Demokrasi ve azınlık hakları alanındaki gelişmeler ile ilgili gelişmeleri inceler. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Ayhan Aktar, “Türkiye'de Gayrimüslimler: ‘Kâğıt Üzerinde’ Vatandaşlar,” in Fuat Keyman, ed., Türkiye’nin Yeniden İnşası: Modernleşme, Demokratikleşme, Kimlik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2013, p. 175–188. Çağlar Keyder, “Nüfus Mübadelesinin Türkiye açısından Sonuçları,” in Memalik-i Osmaniye’den Avrupa Birliği’ne Türkiye içinde, İstanbul: İletişim, 2005, s. 97-119. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
13) • Laiklik ve sekülerleşme kavramlarını tanılmlar. • Türkiye modernleşmesi için laikliğin merkezi rolünü tartışır. • Türk laikliğinin kendine has özellikleri açıklar. • Türk laikliği Fransız ve Anglo-Sakson laiklik modelleri ile karşılaştırır. • Türkiye’de laikler ve İslamcılar arasındaki tartışmayı inceler. • Laiklik ve sekülerleşme kavramlarının anlamlarını açıklar. • Laiklik ile toplumsal bir süreç olarak sekülerleşme kavramlarını birbirinden ayırır. • Laikliğin Türkiye modernleşmesindeki rolünü inceler. • Türk laikliğinin kendine özgü koşul ve yönlerini tartışır. • Türk, Fransız ve Anglo-Sakson laiklik modellerini birbirinden ayırt eder. • Türkiye’de laikler ve İslamcılar arasındaki çatışmayı, “türban” konusuna odaklanarak tartışır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015 s. 414-440. Haldun Gülalp, “Türkiye’de Modernleşme Politikaları ve İslamcı Siyaset,” Türkiye’de Modernleşme, 1999 s. 52-65. Nilüfer Göle, “Modernleşme Bağlamında İslami Kimlik Arayışı,” Türkiye’de Modernleşme, s. 83-95. Yüksel Taşkın, “Türkiye’de Sınıfsal Yeniden Yapılanma, AKP ve Muhafazakâr Popülizm,” Birikim 204 (Nisan 2006): 16-26. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
14) • “Toplumsal cinsiyet”i bir analiz kategorisi olarak tanımlar. • Modernleşme ve kadın hareketi arasındaki ilişkiyi açıklar. • Türkiye modernleşmesi çalışmalarında toplumsal cinsiyeti temel alan bir perspektifin neden gerektiğini açıklar. • Türkiye modernleşmesinin feminist eleştirisini inceler. • Kemalist ve ikinci dalga feminist akımları karşılaştırır. • “Toplumsal cinsiyet” kavramının bir analiz aracı olarak nasıl kullanılacağını tartışır. • Kadın hareketinin modernleşmedeki merkezi rolünü tartışır. • Türkiye modernleşmesi çalışmalarında toplumsal cinsiyeti temel alan bir perspektifin gerekliliğini tespit eder. • Türkiye’de modernleşme sürecinin feminist eleştirisini açıklar. • Kemalist ve ikinci dalga feminist akımların, Kemalist dönemin devlet feminizmi konusundaki yaklaşımlarını tartışır. Ders kitaplarından ilgili kısımları okuma. Yeşim Arat, “Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar,” Türkiye’de Modernleşme, 1999, s. 96-114. Deniz Kandiyoti, “Modernin Cinsiyeti: Türk Modernleşmesi Araştırmalarında Eksik Boyutlar,” Türkiye’de Modernleşme, 1999, s. 115-134. Belgesel üzerine gelecek haftaya kadar bir rapor yazma.
15) • Dersin içeriğini özetler. • Dönem ödevlerinin hangi konularda yazılabileceğini açıklar ve konuları sıralar. • Dönem ödevi için gerekli araştırmanın metodolojisini açıklar. • Dönem ödevi için gerekli format kurallarını sıralar. • Dönem ödevini yazmak için gerekli malzemelerin nasıl kullanılacağını tartışır. • Dersin haftalık temalarını gözden geçirir. • Muhtemel dönem ödevi konularını sıralar. • Dönem ödevlerini yazmak için gerekli sözlü tarih metodunu açıklar. • Başarılı bir mülakat için ipuçlarını sıralar. • Ödevde kullanılacak dilin stili ve format konusunu açıklar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2015.
ISBN: 9789750506031

Erik Jan Zürcher, Turkey: A Modern History, London: I. B. Tauris [2004], 3rd Edition, 2012. ISBN-13: 978-1860649585 | ISBN-10: 1860649580
Diğer Kaynaklar: Çağlar Keyder, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.

Çağlar Keyder, State and Class in Turkey: A Study on Capitalist Development, London & New York: Verso, 1987.
ISBN-10: 0860918777/ ISBN-13: 978-0860918776

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 10 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Ara Sınavlar 15 30
Rapor Teslimi 15 30
Final 15 30
Toplam İş Yükü 180