UIS494 Uluslararası İlişkilerde Seçme Konularİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS494
Ders İsmi: Uluslararası İlişkilerde Seçme Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ZEYNEP ALEMDAR
Dersi Veren(ler): Dr. Hakan ÇORA
Prof. Dr. ZEYNEP ALEMDAR
Prof. Dr. UMUT AZAK
Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL
Prof. Dr. ALI POYRAZ GÜRSON
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı Sovyet-sonrası dönemde Avrasya coğrafyasında siyasetin temel aktörler, temel konular ve kavramlar çerçevesinde analiz edilmesine uygun bir çerçeve sunmaktır. Buna uygun olarak derslerde 1991 sonrası dönemde bağımsızlığını kazanan ve yeni birer aktör olarak uluslararası siyasete katılan devletlerin geçirdiği ekonomik ve siyasi dönüşüm süreçleri incelenecektir. Bölge ülkelerinin iç siyasi süreçlerini ve dış politika tercihlerini etkileyen etmeler ve kavramlar tartışılacaktır. Buna ek olarak Rusya’nın ve Batılı devletler ile örgütlerin Avrasya bölgesine yönelik olarak hayata geçirdikleri entegrasyon politikaları da incelenecektir
Dersin İçeriği: Uluslararası Müdahale ve Devlet İnşası: Afganistan Örneği; Başarısız Devletler: Somali Örneği; Terörizm; Toplumsal Hareketler ve Sivil Toplum; Toplumsal Hareketler: Arap Uyanışı; Yoksulluk ve Uluslararası Kalkınma; Ulus-aşırı hareketlilik; İnsan Hakları; İstisna Hali, Egemenlik, Güvenlik ve Hukuk.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Avrasya Siyasetindeki Temel Konuları Tanır
2) Eski Sovyet Coğrafyasında Renkli Devrimlerin Dinamiklerini Değerlendirir
3) 1991’den Bu Yana Rusya Federasyonu -NATO İlişkilerini Tanır
4) Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Türkiye-Rusya İlişkilerini Değerlendirir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Avrasya Siyasetindeki Temel Konular
2) SSCB’nin Dağılması David M. Kotz, & Fred Weir, Gorbaçov’dan Putin’e Rusya’nın Yolu, İstanbul, Kalkedon Yayınları, 2012, ss. 101-199.
3) Rusya’da ve Diğer Eski Sovyet Cumhuriyetlerinde Ekonomik Dönüşüm Süreci David M. Kotz, & Fred Weir, Gorbaçov’dan Putin’e Rusya’nın Yolu, İstanbul, Kalkedon Yayınları, 2012, ss. 243-300
4) Rusya’da ve Diğer Eski Sovyet Cumhuriyetlerinde Siyasi Dönüşüm Süreci Merve İrem Yapıcı, Rus Dış Politikasını Oluşturan İç Etkenler, Ankara, 2010,
5) Putin Döneminde Rusya’da Ekonomik ve Siyasi Gelişmeler Merve İrem Yapıcı, Rus Dış Politikasını Oluşturan İç Etkenler, Ankara, 2010, ss. 78-110 & 214-271
6) Eski Sovyet Coğrafyasında Renkli Devrimlerin Dinamikleri * Saynur Giray Bozkurt, “Bağımsız Devletler Topluluğunda Renkli Devrimler-Kırgızistan Örneği”, Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, Bahar 2006, ss. 151-167
7) VİZE SINAVI
8) Avrasya’da Siyaset, Çatışmalar ve ‘Dondurulmuş Çatışmalar’ * Reha Yılmaz, “Avrasya’da Çözülemeyen Kördüğüm: Dağlık Karabağ Sorunu”, Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 2013, ss. 71-90.
9) Uluslararası Aktörlerin eski Sovyet Coğrafyasına Yönelik Entegrasyon Politikaları * Füsun Özerdem, “Avrupa Birliği Doğu Ortaklığı Programı ve Program Ülkelerinin Algıları”, Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, Ocak 2012, ss. 14-34 *Hakan Samur, “Avrupa Komşuluk Politikası ve Amaçları”, Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı: 11, 2009, ss. 163-196. *Osman Ergül, “Rus Dış Politikasında Bölgeselleşme ve Rusya’nın Entegrasyon Stratejisi: Avrasya Ekonomik Topluluğu”, Uluslararası Avrasya Ekonomileri Konferansı bildirisi, 2012, ss. 468-476. *Giray Saynur Derman, “Bağımsız Devleler Topluluğu Dönemi Rus Dış Politikası Paradigmaları”, Akademik Bakış Dergisi, Cilt: 10, sayı: 19, Kış 2016, ss. 283-295
10) 1991’den Bu Yana Rusya Federasyonu -NATO İlişkileri * Merve İrem Yapıcı, “Rusya-NATO İlişkilerinin Dünü, Bugünü ve Geleceği”, ss. 1451-1473
11) Rusya-AB İlişkileri * Neziha Musaoğlu, Uğur Özgöker, “Rusya-AB İlişkilerinde Stratejik Ortaklıktan Stratejik Depresyona”, Güvenlik Stratejileri Dergisi, Sayı: 8, Aralık 2008, ss. 73-99. *Yeliz Şahin, “Stratejik Ortaklık ile Stratejik rekabet Arasında Rusya-AB İlişkileri, İktisadi Kalkınma Vakfı Değerlendirme Notu
12) Avrasya’da Enerji Politikaları: Bir Dış Politika Aracı olarak Enerji * Harun Semercioğlu, Ukrayna Krizi Bağlamında AB-Rusya İlişkilerinin Ekonomi Politiği, EUL Journal of Social Sciences 2016; VII (II), ss.188-202 *Yazgan Erbil, Rusya-Ukrayna Doğalgaz Krizi ve Enerji Güvenliği, http://sites.khas.edu.tr/tez/yazganerbil_izinli.pdf
13) Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Türkiye-Rusya İlişkileri * Fatih Özbay, Soğuk Savaş Sonrası Türkiye-Rusya İlişkileri:1992-2010”, Bilge Strateji Dergisi, Cilt 3, sayı: 4, Bahar 2011, ss. 37-82. * Şener Aktürk, “Türk-Rus İlişkilerinin Realist Bir Değerlendirmesi”, 2002-2012: Zirveden Dibe mi?”, Hazar Raporu, Bahar 2013.
14) Avrasya Siyasetinde Güncel Konular
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Archie Brown, ed., Contemporary Russian Politics, Oxford, Oxford University Press, 2001

Students are also responsible for additional readings distributed in the class
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Ara Sınavlar 15 69
Final 16 72
Toplam İş Yükü 186