UTIC306 Uluslararası Ticaret Stratejileri ve Örgütleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve BiyomühendislikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC306
Ders İsmi: Uluslararası Ticaret Stratejileri ve Örgütleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BÜLENT HOCA
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri uluslararası ticaret dünyasının gittikçe rekabetçi hale gelen dünyası için hazırlamaktır. Bu dersin vurgusu uluslararası ticaret ortamı, çok taraflı ve bölgesel ticaret anlaşmaları olacaktır.
Bölümler, okumalar ve vaka çalışmaları ile şu konular tartışılacaktır: ticaret politikalarının türleri, ana uluslararası ticaret örgütleri ve anlaşmalar, bunların nasıl ve neden geliştikleri, bunlardaki güncel tartışmalar ve değişimler. Dersler sırasında, öğrenciler sözlü iletişim kabiliyetlerini ve sunum becerilerini geliştirirken, liderlik sorumlulukları üstlenecek ve takımlar içinde diğer öğrencilerle birlikte çalışacaklar.
Dersin İçeriği: Bu dersin sonunda öğrenciler şunları yapabilecekler:
• Uluslararası ticaret örgütlerinin oluşumunda etkili olan perspektifleri ve etik yaklaşımlarını anlar.
• Uluslararası ticaret örgütlerinin konusunu oluşturan ticaret politikalarını açıklar.
• Uluslararası ticaret örgütlerinin evrimini global ve tarihsel bir bağlamda anlar.
• Uluslararası ticaret örgütlerinin dünya ekonomisi ve global ticaretteki kritik önemini fark eder.
• Uluslararası ticaret örgütlerinin karşılaştığı zorlukları ve dinamikleri anlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Uluslararası ticaret örgütlerinin oluşumunda etkili olan perspektifleri ve etik yaklaşımlarını anlar
2) • Uluslararası ticaret örgütlerinin konusunu oluşturan ticaret politikalarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Uluslararası ticaret örgütlerinin evrimini global ve tarihsel bir bağlamda anlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Uluslararası ticaret örgütlerinin dünya ekonomisi ve global ticaretteki kritik önemini fark eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Uluslararası ticaret örgütlerinin karşılaştığı zorlukları ve dinamikleri anlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Program. • Tamamladığını doğrulamak için Kütüphane Oryantasyon Dersini tartışır. • Uluslararası ticaret örgütlerini, uluslararası ticaret için kural, norm ve rejim oluşturan örgütler olarak anlar. • Uluslararası ticaret sisteminin varlığını fark eder. • Uluslararası ticaret örgütlerinin perspektiflerini ayırt eder. Uluslararası İlişkilerin Ekonomi Politiği’nin 1. Bölümü (Gilpin, 2012, sf.8-24) okunacak.
2) • Uluslararası örgütlerle ilgili perspektifleri ve etik yaklaşımlarını tanımlar. • Farklı perspektiflerin uluslararası örgütlerle ilgili farklı sonuçları olduğunu anlar. • Her perspektifin katkılarını ve sınırlarını açıklar. • Farklı perspektiflerin farklı aktörlerle ilişkili olduğunu fark eder. • Her perspektifin kendi tarihi olduğunu anlar. • Final projesini ve sunumunu tartışır. • Başlıklar listesi. • Liberalizmi tarif eder. • Merkantilizmi tarif eder. • Liberalizmi merkantilizmle karşılaştırır. Ödev: Bu perspektifleri Türkiye’deki kurumlara uygulayın.
3) • Perspektiflerin tarihi evrimlerini anlar. • Üç perspektifi karşılaştırır. • Perspektifler arasındaki etkileşimi fark eder. • Güncel uluslararası sorunlar arkasındaki perspektifleri saptar. • Yapısalcılığı tanımlar. • Yapısalcılığın tarihsel kökenini açıklar. • Liberalizmi yapısalcılıkla karşılaştırır. • Perspektiflerin uluslararası ticaret sistemiyle ilgili sonuçlarını tartışır. Ödev: Bir uluslararası ticaret sorununu farklı perspektiflerden tartışın. Uluslararası İktisat’ın 16. ve 23. Bölümünü (Seyidoğlu, 2013, sf.395-426, 619-643) okuyun.
4) • Uluslararası ticaretin geleneksel serbest ticaret teorisini anlar. • Serbest ticaret teorisinin eleştirisinin önemini fark eder. • Ülkelerin uluslararası işlemlerinin nasıl kaydedildiğini açıklar. • Ödemeler bilançosu ölçülerini tarif eder. • Teslim zamanı: Proje konusu. • Teslim zamanı: Geçici kaynakça. • Uluslararası ticaretin temel teorilerini tarif eder. • Bu teorilerin eleştirilerini açıklar. • Ödemeler bilançosunun kalemlerini tarif eder. • Ödemeler bilançosunun kavramlarını açıklar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder. Ödev: Türkiye’nin ödemeler bilançosunu çalışın. Uluslararası İktisat’ın 5., 6. ve 7. Bölümlerini (Seyidoğlu, 2013, sf.116-188) okuyun.
5) • Döviz kurlarının uluslararası ticaret için önemini fark eder. • Ülkelerin keskin döviz kuru dalgalanmalarından neden sakınmaya çalıştığını anlar. • Ticaret dengesizliklerinin bir ülkeyi neden istikrarsızlaştırabileceğini açıklar. • Ticaret politikasının nedenlerini anlar. • Ülkelerin ticaret politikası olarak aldıkları önlemleri tanımlar. • Döviz kuru ile ticaret ilişkisini tarif eder. • Döviz kurundaki dalgalanmaların ticaret üzerindeki etkisini açıklar. • Ticaret politikasının araçlarını tanımlar. • Tarifeler ve tarif dışı engelleri açıklar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder. Ödev: Dünya Ekonomisinde Dönüşüm’ün 3. Bölümünü (Sönmez, 1998, sf.301-458) okur.
6) • Uluslararası ticaret örgütleri açısından savaş sonrası dönemin ana özelliklerini tarif eder. • 2. Dünya Savaşı sonrası global ekonominin evrimini anlar. • Liberal ekonomik normların küreselleşmesini fark eder. • Bretton-Woods sistemini açıklar. • Bretton-Woods kurumlarını tanımlar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder. Küresel Ekonomi ve Bölgeselleşmeler’in 1. Bölümünü (Oksay, 2006, sf.15-66) okur.
7) • Bretton-Woods sisteminin çöküşünü açıklar. • Küreselleşmenin tanımını ve ölçümünü yapar. • Küreselleşmeyi, ortaya çıkışını, boyutlarını tarif eder. • Küreselleşmenin önemini anlar. • Çok uluslu şirketlerin (ÇUŞ) küreselleşmedeki önemini anlar. • Bretton-Woods’un sonunu açıklar. • Finansın küreselleşmesini tarif eder. • Üretimin küreselleşmesini açıklar. • Üretimin küreselleşmesinin sonuçlarını tanımlar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder.
8) • Vize sınavı • Uluslararası ticaret örgütleri ile ilgili üç perspektifi karşılaştırır. • Serbest ticaret teorisinin eleştirisinin önemini fark eder. • Ülkelerin uluslararası işlemlerinin nasıl kaydedildiğini açıklar. • Ticaret politikasının nedenlerini anlar. • Ülkelerin ticaret politikası olarak aldıkları önlemleri tanımlar. • Uluslararası ticaret örgütleri açısından savaş sonrası dönemin ana özelliklerini tarif eder. • Bretton-Woods sisteminin çöküşünü açıklar. • Küreselleşmenin tanımını ve ölçümünü yapar. • Uluslararası ticaret örgütleri ile ilgili üç perspektifi açıklar. • Serbest ticaret teorisini ve eleştirilerini tanımlar. • Ödemeler bilançosunun kavramlarını açıklar. • Döviz kurundaki dalgalanmaların ticaret üzerindeki etkisini açıklar. • Ticaret politikasının araçlarını tanımlar. • GATT’ı açıklar. • AET’yi açıklar. • Üretimin küreselleşmesini açıklar. • Üretimin küreselleşmesinin sonuçlarını tanımlar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder. Ödev: Dünya Ticaret Örgütü (WTO) anlaşmalarını sitesinden inceleyin ve Uluslararası İktisat’ın 8. Bölümünü (Seyidoğlu, 2013, sf.189-202) okuyun
9) • WTO’nun kuruluşunu açıklar. • WTO’nun kuruluşu ile küreselleşme arasındaki ilişkiyi açıklar. • WTO’nun perspektifini fark eder. • WTO’nün kaç türlü anlaşılabileceğini açıklar • WTO’nun üç sacayağını tanımlar. • WTO’nun anlaşmalarını sıralar. • GATT’ı anlar. • GATS’ı açıklar. • Hizmet ticareti modlarını açıklar. • TRIPS’i açıklar. • Fikri mülkiyet hakları türlerini listeler. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder.
10) • WTO anlaşmalarına neden itirazlar olduğunu açıklar. • WTO’nun bazı ilkelere dayandığını fark eder. • İlkelere istisnalara olduğunu fark eder. • İstisnaların nedenlerini tanımlar. • WTO’nun prensiplerini tarif eder. • Prensiplere istisnaları tanımlar. • Bölgesel anlaşmaları istisnalara olarak fark eder. • Ticaret politikası savunma araçlarını açıklar. Final projesini araştırıp çalışmaya devam eder.
11) • WTO’nun yapısından GATT’tan daha güçlü olduğunu fark eder. • Yeni mekanizmaların varlığını tanımlar. • Anlaşmazlıkların halli mekanizmasını somutlar. • WTO’nun çok taraflılığını tanımlar. • WTO’nun kurumsal yapısını açıklar. • Anlaşmazlıkların halli mekanizmasını tarif eder. • Anlaşmazlıkların halli mekanizmasının adımlarını tanımlar. • Ticaret politikasını gözden geçirme mekanizmasını tarif eder. • WTO’da karar almayı açıklar. Teslim zamanı: Final Projesinin ilk taslağı. Ödev: WTO’ya taşınan uluslararası ticaret anlaşmazlıklarını çalışın ve Uluslararası İktisat’ın 9. Ve 10. Bölümleri (Seyidoğlu, 2013, s.203-243) ile Global Ekonomide Bütünleşme Trendleri’nin 9. Bölümünü (Bayraktutan, 2004, sf.154-174) okuyun.
12) • Bölgeselleşmeyi tarif eder. • Çok taraflılık ile bölgeselleşmeyi farklı süreçler olarak ayrıştırır. • Çok taraflılık ile bölgeselleşmenin çatışan süreçler olup olmadığın tartışır. • Bölgeselciliği örnekler. • AB’yi evrimleşen bir bölgesel entegrasyon olarak anlar. • AB’nin üyelerini ve kuruluşunu tarif eder. • AB’nin evriminin aşamalarını açıklar. • AB’nin ürün kurallarını açıklar. • AB’nin dört özgürlüğünü tartışır. • AB’nin genişlemelerini tanımlar. Ödev: Uluslararası İktisat’ın 11. Bölümünü (Seyidoğlu, 2013, sf.244-266) okuyun.
13) • Farklı bölgesel entegrasyonlarını dünya ekonomisi için önemini tartışın. • Uluslararası ticaret örgütlerinin oluşumunda ülkelerin, ÇUŞ’ların ve ülkelerdeki grupların farklı çıkar ve perspektiflerinin nasıl etkileştiğini fark eder. • Gelişmekte olan ülkelerin bölgesel entegrasyonlarını tanımlar. • Bazı bölgesel entegrasyonlardaki zayıflıkları anlar. • NAFTA’yı açıklar. • ASEAN’ı açıklar. • MERCOSUR’u açıklar. • SADC’ı tanımlar • GCC’yi tanımlar. Final projesinin düzeltilmesi ve revizyonu.
14) • Final Projesi • Final Sunumu yok
15) • Final sınavıyla öğrencilerin değerlendirilmesi • WTO’nun kuruluşunu açıklar. • WTO’nun üç sacayağını tanımlar. • WTO’nun bazı ilkelere dayandığını fark eder. • İlkelere istisnalara olduğunu fark eder. • WTO’da yeni mekanizmaların varlığını tanımlar.. • Bölgeselciliği örnekler.• • Final Exam • Hizmet ticareti modlarını açıklar. • Fikri mülkiyet hakları türlerini listeler. • WTO’nun prensiplerini tarif eder. • Prensiplere istisnaları tanımlar. • Ticaret politikası savunma araçlarını açıklar. • Anlaşmazlıkların halli mekanizmasının adımlarını tanımlar. • AB’nin evriminin aşamalarını açıklar. • AB’nin ürün kurallarını açıklar. • AB’nin dört özgürlüğünü tartışır. • NAFTA’yı açıklar. • ASEAN’ı açıklar. • MERCOSUR’u tarif eder. yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uluslararası İktisat
Yazar: Halil Seyidoğlu
Yayıncı: Güzem Can Yayınları, 19.Baskı, 2013
ISBN: 9757516104

International Economics
Author: Steven Husted and Michael Melvin
Publisher: Pearson, (9th Edition) 2013
ISBN-10: 0321783867
ISBN-13: 978-0321783868
Diğer Kaynaklar: Uluslararası İlişkilerin Ekonomi Politiği
Yazar: Robert Gilpin
Yayıncı: Kripto, 2012
ISBN: 9786054125579

Dünya Ekonomisinde Dönüşüm
Yazar: Sinan Sönmez
Yayıncı: İmge, 1998
ISBN: 975-533-222-7

Küresel Ekonomi ve Bölgeselleşmeler
Yazar: Serhan Oksay
Yayıncı: Okumuş Adam, 2006
ISBN: 975-8513-64-8

Global Ekonomide Bütünleşme Trendleri
Yazar: Yusuf Bayraktutan
Yayıncı: Nobel, 2.Baskı, 2004
ISBN: 975-591-486-2

WTO internet sitesi: www.wto.org
International Political Economy: The Struggle for Power and Wealth
Author: Lairson & Skidmore
Publisher: Prentice Hall , 3rd ed., September 13, 2002
ISBN-13: 978-0155074972 ISBN-10: 0155074970

Introduction to International Political Economy
Author: Balaam, D.N.,Veseth M.
Publisher: Prentice Hall, 2nd Edition, 2001
ISBN: 0-13-018349-0

International Organizations
Author: Karns & Mingts
Publisher: Lynne Rienner Publishers, 2nd ed., November 30, 2009
ISBN-13: 978-1588266989 ISBN-10: 1588266982

World Trade Organization website: www.wto.org

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Proje 1 12
Ödevler 2 8
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 12
Toplam İş Yükü 177