Yazılım Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SWE311 | ||||||||
Ders İsmi: | Software Architecture | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: |
1302382@ASU - Requirements Engineering | SWE210 - Software Requirements and Analysis 1302382@ASU - Requirements Engineering | SWE210 - Software Requirements and Analysis |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BEKİR TEVFİK AKGÜN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. KÜBRA CENGİZ Doç. Dr. SHADI HILLES |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders yazılım tasarımı ve yazılım mimarisi ile ilgili temel kavram ve ilkeleri tanıtır. Tasarım ile ilgili tartışmalar, ardından tasarım desenleri ile başlıyor. Daha sonra mimari yapılara ve tarzlara genel bir bakış sağlar. Yazılım mimarisi oluşturmak ve analiz etmek için pratik yaklaşımlar ve yöntemler sunulmaktadır. Öğrenciler ayrıca tasarım deseni uygulamasındaki örneklerle ve yazılım mimarisinde örnek olaylarla deneyim kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler ara katman mimarisi tasarım ilkelerini öğreneceklerdir. Öğrenciler, gereksinimlerin izlenebilirliğini ve sistemin uçtan uca yazılım mimari özellikleriyle buluşmasını nasıl temin edeceğini anlayacaklardır. Mimari tanımlama dillerindeki kavramları kullanarak, mevcut sistemleri yapısızlaştırmayı ve sonra bunları yeni yeteneklerle genişletmeyi öğreneceklerdir. Tasarım kalıplarını tanımlayabilecek ve oluşturabileceklerdir. Sınıf projesi dağıtılmış bilgi işlem, hizmet odaklı mimariler, veritabanı merkezli mimariler, web mimarileri, e-posta ve AI mimarileri gibi mimari tarzların karıştırılmasını içerecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yazılım tasarımına giriş | Read Chapter 1 |
1) | ||
2) | Tasarım ilkeleri I | Read Chapter 4 |
3) | Tasarım ilkeleri II | Read Chapter 5 |
4) | Tasarım desenleri | Read Chapter6 |
5) | Yaratıcı tasarım kalıpları | Read Chapter 7 |
6) | Yapısal tasarım modelleri | Read Chapter 8 |
7) | Davranışsal tasarım kalıpları | Read Chapter 9 |
8) | Vize | None |
9) | ABC, Mimari Yapılar ve Görüşler | Read Chapter 1-2 |
10) | Kalite özellikleri | Read Chapter 4 |
11) | Mimari tarz | Read Chapter 2 |
12) | Tasarım mimarisi | Read Chapter 7 |
13) | Belge mimarisi | Read Chapter 9 |
14) | Proje sunumu | None |
15) | Final Sınavı | None |
Ders Notları / Kitaplar: | Len Bass, Paul Clements, and Rick Kazman, Software Architecture in Practice, 2nd ed, Addison-Wesley, 2003. Eric Braude, Software Design: From Programming to Architecture, Wiley, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | None |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
2 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 2 |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
6) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
11) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 167 |