END322 Yöneylem Araştırması IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: END322
Ders İsmi: Yöneylem Araştırması II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. AHMET SELÇUK YALÇIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi GÜNSELİ GÖRÜR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: I. Problemlerin formüle edilmesi ve çözülmesi için gerekli yöntemlerin kullanılması konusunda öğrencilere yön verilmesi.
II. Öğrencilere doğrusal olmayan, tamsayılı ve dinamik programlama problemlerinin nasıl çözüleceğini öğretmek.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere problem kurma ve algoritma veya sezgiseller ile problemlere uygun çözümleri bulma konusunda yol göstermeyi ve doğrusal olmayan, tam sayılı ve dinamik programlama problemlerini çözmeyi öğretmeyi hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tamsayılı programlama problemlerini modellemek ve çözmek
2) Doğrusal olmayan programlama problemlerini modellemek ve çözmek
3) Hedef programlama ve proje planlama konularında yetkinlik kazanmak
4) Dinamik programlama problemlerini modellemek ve çözmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) -Modelleme Teknikleri -Doğrusal Programlama çözme biçimleri ve grafik çözümler Ders notu
2) -Tamsayılı programlama -Kesme Düzlemi Algoritması -Dal Sınır Yöntemi Ders notu
3) -Dal Sınır Yöntemiyle karışık tamsayılı programlama -Sırt çantası probleminin bu yöntemle çözümü Ders notu
4) -Tamsayılı programlama problemlerinin modellenmesi ve çözümü (genel tekrar) Ders notu
5) -Doğrusal olmayan programlama -Konveks ve konkav fonksiyonlar Ders notu
6) -Tek değişkenli Doğrusal olmayan Tam sayılı programlama -Çok değişkenli Doğrusal olmayan Tam sayılı programlama -Lagrange çarpanı yöntemi -Kuhn Tucker koşulları Ders notu
7) Vize Sınav soruları
8) -Hedef programlama -Ağırlıklı hedef programlama -Birincil hedef programlama -Hedef programlama Simpleks yöntemi Ders notu
9) -Quadratic programlama -Wolfe Yöntemi -Removable programlama Ders notu
10) -Dinamik programlama kavramı -En kısa yol problemi ile Dinamik programlama algoritması çözümü Ders notu
11) -Sırt çantası problemini dinamik programlama ile çözme -Depo yönetimini dinamik programlama modelleri ile çözme Ders notu
12) -Stokastik dinamik programlama -Depo yönetimi problemlerini stokastik dinamik programlama ile çözme Ders notu
13) -Proje Yönetimi: Kritik Yol Yöntemi -Proje Yönetimi: Program Değerlendirme ve Gözden Geçirme Yöntemi Ders notu
14) Genel tekrar Ders notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Winston, W., (2004) "Operations Research: Applications and Algorithms" 4th Ed., Wadsworth Inc., USA
Diğer Kaynaklar: I. Taha H.A. (2003) "Operations Research: An Introduction", Pearson Education Inc.
II. Taha H.A. (2000) "Yoneylem Arastirmasi", Literatur Yayincilik (cev. Alp Baray ve Sakir Esnaf)
III. Winston W.L., Albright S.C. (2001) "Practical Management Science", Duxbury Press, Wadsworth Inc.
IV. Render B., Stair R.M. Jr., Hanna M.E. (2003) "Quantitative Analysis for Management", Pearson Education Inc.
V. Taylor B.W. III (2002) "Introduction to Management Science", Pearson Education Inc
VI. Rardin R.L. (1998) "Optimization in Operations Research", Prentice Hall Inc.
VII. Walker R.C. (1999) "Introduction to Mathematical Programming", Prentice Hall Inc.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 5
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 1
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 5
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. 5
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 200