IE421 Management for Engineersİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IE421
Ders İsmi: Management for Engineers
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜNEŞ KÜÇÜKYAZICI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: I. Yönetim kavram, teori ve prensiplerini öğretmek,
II. Yönetici işlevlerinin anlaşılmasını sağlamak,
III. Bir organizasyona yönetsel açıdan bakabilme, tanımlayabilme ve değerlendirebilme bilgi becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Yönetim kavramlarını ve teorilerini öğretmek, yönetim fonksiyonlarını anlama becerisi kazandırmak ve organizasyonu yönetimsel bakış açısıyla değerlendirmeyi öğretmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yönetim organizasyon kavram ve teorilerini bilmek
2) Bir organizasyonun yönetsel karakteristiklerini tanımlamak
3) Yönetim fonksiyonlarını anlamak
4) Yönetim prensiplerini anlamak, değerlendirmek ve uygulamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı Yönetim kavramının tanımı Organizasyonlarda yönetime olan ihtiyacın açıklanması Yönetim bilgisinin açıklanması Bilginin kaynağına dair açıklamalar yapılması Ders notları
2) Yönetim Okullarının tarihsel gelişiminin anlatılması Klasik Yönetimin anlatılması Neo-Klasik Yönetimin anlatılması Modern Yönetimin anlatılması Post-Modern Yönetimin anlatılması Koontz'a göre Yönetimin sınıflandırılması William Quchi'ye göre Yönetimin sınıflandırılması Ders notları
3) Taylor'un ilkeleri Fayol'ün ilkeleri Weber'in ilkeleri Hawthorne Deneyleri Açık Sistem Teorisi Ders notları
4) Yönetimin tanımı Organizasyonun tanımı Misyon ifadesi Davranışlar ve Organizasyonel Amaçlar arasındaki ilişki Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Herzberg'in Motivatörler ve Hijyen Faktörler Teorisi Alfderger'in ERG Teorisi Beklenti Teorisi Hedef Belirleme Teorisi Denge Teorisi X Teorisi ve Y Teorisi Ders notları
5) Güç tanımı Yetki tanımı Güç ve Yetki arasındaki ilişkinin açıklanması Güç kaynakları Yetki devri Fonksiyonel Yetki Ders notları
6) Organizasyonun Üçgen Yapısı Hiyerarşik Merdiven yüksekliği Organizasyonel genişlik İş Bölümü Adam Smith'in deneyleri Charles Babbage'in deneyleri Gözetim Sahasının temel parametreleri Ders notları
7) Ara sınav Sınav soruları
8) İş bölümü Fonksiyonel Uzmanlaşma Organizasyonel Ölçümler Formalizasyon Standardizasyon Merkezilik Uzmanlaşma Ders notları
9) Stratejik Kademe Taktik Kademesi Operasyonel Kademe Organizasyonel Planlama Organizasyonel Koordinasyon Lider ve Yönetici arasındaki fark Liderlik Çeşitleri Ders notları
10) Organizasyonel Çevre Organizasyonel Çevre Analizi Ders notları
11) Dikey Organizasyonel Yapı Yatay Organizasyonel Yapı Matris Organizasyonel Yapı Süreç Temelli Organizasyonel Yapı Ağ Organizasyon Yapısı Ders notları
12) Stratejik Yönetim Farklı strateji tanımları ve strateji çeşitleri Ders notları
13) Mintzberg'e göre organizasyonel yapılar Stratejik tepe yönetimi Operasyonel çekirdek Teknik çalışanlar Destek birimler Orta kademe yöneticiler Ders notları
14) Organizasyonel planlama Organizasyonel taktik Yönetimsel kontrol Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: I. Koçel, T., İşletme Yöneticiliği: Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-modern-çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, Arıkan yayınevi, İstanbul, 2007
II. Robbins, S.P., Coulter, M., Management, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 1996
III. Galbraith J.R., Designing Organizations; An Executive Briefing on Strategy, Structure and Process, Jossey-Bass Management Series, 1995
IV. Boore , L. E. , Kurtz, D. L. , Contemporary Business, Dryden Press, Forth Worth, 1996
V. Bartol, K.M., Martın, D.C., Management, Mc-Graw Hill, Boston, 1998
VI. Lecture notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Seminer

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 158