Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanımı
Yönetim kavramının tanımı
Organizasyonlarda yönetime olan ihtiyacın açıklanması
Yönetim bilgisinin açıklanması
Bilginin kaynağına dair açıklamalar yapılması |
Ders notları |
2) |
Yönetim Okullarının tarihsel gelişiminin anlatılması
Klasik Yönetimin anlatılması
Neo-Klasik Yönetimin anlatılması
Modern Yönetimin anlatılması
Post-Modern Yönetimin anlatılması
Koontz'a göre Yönetimin sınıflandırılması
William Quchi'ye göre Yönetimin sınıflandırılması
|
Ders notları |
3) |
Taylor'un ilkeleri
Fayol'ün ilkeleri
Weber'in ilkeleri
Hawthorne Deneyleri
Açık Sistem Teorisi |
Ders notları |
4) |
Yönetimin tanımı
Organizasyonun tanımı
Misyon ifadesi
Davranışlar ve Organizasyonel Amaçlar arasındaki ilişki
Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi
Herzberg'in Motivatörler ve Hijyen Faktörler Teorisi
Alfderger'in ERG Teorisi
Beklenti Teorisi
Hedef Belirleme Teorisi
Denge Teorisi
X Teorisi ve Y Teorisi |
Ders notları |
5) |
Güç tanımı
Yetki tanımı
Güç ve Yetki arasındaki ilişkinin açıklanması
Güç kaynakları
Yetki devri
Fonksiyonel Yetki
|
Ders notları |
6) |
Organizasyonun Üçgen Yapısı
Hiyerarşik Merdiven yüksekliği
Organizasyonel genişlik
İş Bölümü
Adam Smith'in deneyleri
Charles Babbage'in deneyleri
Gözetim Sahasının temel parametreleri |
Ders notları |
7) |
Ara sınav |
Sınav soruları |
8) |
İş bölümü
Fonksiyonel Uzmanlaşma
Organizasyonel Ölçümler
Formalizasyon
Standardizasyon
Merkezilik
Uzmanlaşma |
Ders notları |
9) |
Stratejik Kademe
Taktik Kademesi
Operasyonel Kademe
Organizasyonel Planlama
Organizasyonel Koordinasyon
Lider ve Yönetici arasındaki fark
Liderlik Çeşitleri |
Ders notları |
10) |
Organizasyonel Çevre
Organizasyonel Çevre Analizi |
Ders notları |
11) |
Dikey Organizasyonel Yapı
Yatay Organizasyonel Yapı
Matris Organizasyonel Yapı
Süreç Temelli Organizasyonel Yapı
Ağ Organizasyon Yapısı |
Ders notları |
12) |
Stratejik Yönetim
Farklı strateji tanımları ve strateji çeşitleri |
Ders notları
|
13) |
Mintzberg'e göre organizasyonel yapılar
Stratejik tepe yönetimi
Operasyonel çekirdek
Teknik çalışanlar
Destek birimler
Orta kademe yöneticiler |
Ders notları |
14) |
Organizasyonel planlama
Organizasyonel taktik
Yönetimsel kontrol |
Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: |
Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: |
I. Koçel, T., İşletme Yöneticiliği: Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-modern-çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, Arıkan yayınevi, İstanbul, 2007
II. Robbins, S.P., Coulter, M., Management, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 1996
III. Galbraith J.R., Designing Organizations; An Executive Briefing on Strategy, Structure and Process, Jossey-Bass Management Series, 1995
IV. Boore , L. E. , Kurtz, D. L. , Contemporary Business, Dryden Press, Forth Worth, 1996
V. Bartol, K.M., Martın, D.C., Management, Mc-Graw Hill, Boston, 1998
VI. Lecture notes |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|