Genetik ve Biyomühendislik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IE421 | ||||||||
Ders İsmi: | Management for Engineers | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÜNEŞ KÜÇÜKYAZICI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | I. Yönetim kavram, teori ve prensiplerini öğretmek, II. Yönetici işlevlerinin anlaşılmasını sağlamak, III. Bir organizasyona yönetsel açıdan bakabilme, tanımlayabilme ve değerlendirebilme bilgi becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Yönetim kavramlarını ve teorilerini öğretmek, yönetim fonksiyonlarını anlama becerisi kazandırmak ve organizasyonu yönetimsel bakış açısıyla değerlendirmeyi öğretmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanımı Yönetim kavramının tanımı Organizasyonlarda yönetime olan ihtiyacın açıklanması Yönetim bilgisinin açıklanması Bilginin kaynağına dair açıklamalar yapılması | Ders notları |
2) | Yönetim Okullarının tarihsel gelişiminin anlatılması Klasik Yönetimin anlatılması Neo-Klasik Yönetimin anlatılması Modern Yönetimin anlatılması Post-Modern Yönetimin anlatılması Koontz'a göre Yönetimin sınıflandırılması William Quchi'ye göre Yönetimin sınıflandırılması | Ders notları |
3) | Taylor'un ilkeleri Fayol'ün ilkeleri Weber'in ilkeleri Hawthorne Deneyleri Açık Sistem Teorisi | Ders notları |
4) | Yönetimin tanımı Organizasyonun tanımı Misyon ifadesi Davranışlar ve Organizasyonel Amaçlar arasındaki ilişki Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Herzberg'in Motivatörler ve Hijyen Faktörler Teorisi Alfderger'in ERG Teorisi Beklenti Teorisi Hedef Belirleme Teorisi Denge Teorisi X Teorisi ve Y Teorisi | Ders notları |
5) | Güç tanımı Yetki tanımı Güç ve Yetki arasındaki ilişkinin açıklanması Güç kaynakları Yetki devri Fonksiyonel Yetki | Ders notları |
6) | Organizasyonun Üçgen Yapısı Hiyerarşik Merdiven yüksekliği Organizasyonel genişlik İş Bölümü Adam Smith'in deneyleri Charles Babbage'in deneyleri Gözetim Sahasının temel parametreleri | Ders notları |
7) | Ara sınav | Sınav soruları |
8) | İş bölümü Fonksiyonel Uzmanlaşma Organizasyonel Ölçümler Formalizasyon Standardizasyon Merkezilik Uzmanlaşma | Ders notları |
9) | Stratejik Kademe Taktik Kademesi Operasyonel Kademe Organizasyonel Planlama Organizasyonel Koordinasyon Lider ve Yönetici arasındaki fark Liderlik Çeşitleri | Ders notları |
10) | Organizasyonel Çevre Organizasyonel Çevre Analizi | Ders notları |
11) | Dikey Organizasyonel Yapı Yatay Organizasyonel Yapı Matris Organizasyonel Yapı Süreç Temelli Organizasyonel Yapı Ağ Organizasyon Yapısı | Ders notları |
12) | Stratejik Yönetim Farklı strateji tanımları ve strateji çeşitleri | Ders notları |
13) | Mintzberg'e göre organizasyonel yapılar Stratejik tepe yönetimi Operasyonel çekirdek Teknik çalışanlar Destek birimler Orta kademe yöneticiler | Ders notları |
14) | Organizasyonel planlama Organizasyonel taktik Yönetimsel kontrol | Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | I. Koçel, T., İşletme Yöneticiliği: Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-modern-çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, Arıkan yayınevi, İstanbul, 2007 II. Robbins, S.P., Coulter, M., Management, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 1996 III. Galbraith J.R., Designing Organizations; An Executive Briefing on Strategy, Structure and Process, Jossey-Bass Management Series, 1995 IV. Boore , L. E. , Kurtz, D. L. , Contemporary Business, Dryden Press, Forth Worth, 1996 V. Bartol, K.M., Martın, D.C., Management, Mc-Graw Hill, Boston, 1998 VI. Lecture notes |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Ders | |
Seminer |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 158 |