IE426 Productivity Managementİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IE426
Ders İsmi: Productivity Management
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi PARMİS SHAH MALEKI
Öğr.Gör. ÖMER FAİK UĞUR
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET TEVFİK ÇOBANOĞLU
Dr.Öğr.Üyesi GÜNSELİ GÖRÜR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: I. Verimlilik ve verimlilik iyileştirme konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek,
II. Günümüzde çok kullanılan yöntemlerden Dengelenmiş Puan Kartı ve Veri Zarflama Analizini öğretmek,
III. Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü kavramlarına ve önemine değinmek,
IV. Kıyaslama, Değişim Mühendisliği ve Delphi Tekniği konularında yeteneklerin kazandırılması,
V. 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek.
Dersin İçeriği: Üretim, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi; Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik); Verimlilik İyileştirme Teknikleri; Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü; Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı; Veri Zarflama Analizi (VZA); Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü; Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Verimlilik ve çeşitli verimlilik iyileştirme yöntemlerinin öğrenilmesi
2) Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü; Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartının incelenmesi,
3) Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdünün incelenmesi,
4) Kıyaslama, Değişim Mühendisliği ve Delphi Tekniği konularında yeteneklerin kazanılması,
5) 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY konularında bilgi edinmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Performans değerlendirme araçlarından biri olan Veri Zarflama Analizinin uygulanması,
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Üretim, Üretim Sistemleri, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi
2) Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik…), Verimlilik İyileştirme Teknikleri
3) Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü
4) Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü
5) Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı
6) Veri Zarflama Analizi (VZA)
7) Veri Zarflama Analizi (VZA)
8) Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri
9) Vize
10) İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, Zaman ve Metod Etüdleri
11) Bahar Tatili
12) Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, Delphi Tekniği
13) 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY
14) 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY
15) Ödev Sunumları
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Krajewski, L.J., Ritzman, L.P., Malhotra, M.K. (2013). Operations management processes and supply chain, Pearson, Prentice Hall.

Sumanth, D. J.. (1998). Total Productivity Management, CRC Press LLC, New York.

Sumanth, D. J.. (1985). Productivity Engineering and Management, McGraw Hill, New York.
Diğer Kaynaklar: Heizer, J., Render, B. (2011). Operations Management, 10th edition, Pearson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 10 100
Proje 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 156