Dersin Amacı: |
I. Verimlilik ve verimlilik iyileştirme konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek,
II. Günümüzde çok kullanılan yöntemlerden Dengelenmiş Puan Kartı ve Veri Zarflama Analizini öğretmek,
III. Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü kavramlarına ve önemine değinmek,
IV. Kıyaslama, Değişim Mühendisliği ve Delphi Tekniği konularında yeteneklerin kazandırılması,
V. 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY konularında geleceğin mühendislerini yetiştirmek.
|
Dersin İçeriği: |
Üretim, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi; Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik); Verimlilik İyileştirme Teknikleri; Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü; Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı; Veri Zarflama Analizi (VZA); Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdü; Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Verimlilik ve çeşitli verimlilik iyileştirme yöntemlerinin öğrenilmesi
|
2) Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü; Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartının incelenmesi,
|
3) Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri; İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, İş Etüdü, Zaman Etüdü, Metod Etüdünün incelenmesi,
|
4) Kıyaslama, Değişim Mühendisliği ve Delphi Tekniği konularında yeteneklerin kazanılması,
|
5) 6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY konularında bilgi edinmek.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Performans değerlendirme araçlarından biri olan Veri Zarflama Analizinin uygulanması,
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
Öğrenme Yetkinliği |
Alana Özgü Yetkinlik |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Üretim, Üretim Sistemleri, Üretim Sistemlerinin Özellikleri, Üretim Yönetiminin Tarihçesi |
|
2) |
Verimlilik Kavramları (Etkinlik, Verimlilik, Etkililik…), Verimlilik İyileştirme Teknikleri
|
|
3) |
Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü |
|
4) |
Verimlilik İyileştirme Teknikleri, Hoshin Kanri, PDCA Döngüsü |
|
5) |
Performans göstergeleri, Dengelenmiş Puan Kartı |
|
6) |
Veri Zarflama Analizi (VZA) |
|
7) |
Veri Zarflama Analizi (VZA) |
|
8) |
Performans Yönetimi, Performans Değerlendirme Yöntemleri |
|
9) |
Vize |
|
10) |
İş Genişletme, İş Rotasyonu, İş Zenginleştirme, Zaman ve Metod Etüdleri |
|
11) |
Bahar Tatili |
|
12) |
Kıyaslama, Değişim Mühendisliği, Delphi Tekniği |
|
13) |
6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
|
14) |
6-sigma, Yalın Üretim, Tam Zamanında Üretim, TKY |
|
15) |
Ödev Sunumları |
|
16) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Krajewski, L.J., Ritzman, L.P., Malhotra, M.K. (2013). Operations management processes and supply chain, Pearson, Prentice Hall.
Sumanth, D. J.. (1998). Total Productivity Management, CRC Press LLC, New York.
Sumanth, D. J.. (1985). Productivity Engineering and Management, McGraw Hill, New York.
|
Diğer Kaynaklar: |
Heizer, J., Render, B. (2011). Operations Management, 10th edition, Pearson
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|