Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilere sulamanın planlanması, tasarımı, geliştirilmesi, işletilmesi, bakımı ve yönetimi, sulamanın talep analizi, sulama yöntemleri, bir sulama sisteminin bileşenleri ve sulama yapılarının yerleşimi konularında bilgi sahibi olmayı öğretmeyi amaçlamaktadır. Ders, sulama sistemini planlamak, sulama yapılarını tasarlamak ve sulama sistemini yönetmek için tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Açık kanal hidroliği teorisi - Akışın sınıflandırılması: düzgün ve düzgün olmayan akış; kararlı hal ve kademeli olarak değişen akış - Açık kanalların özellikleri: enerji ve momentum ilkeleri - Hız profilleri. Özgül enerji, özgül kuvvet - Hidrometroloji : Venturi, Parshall, ölçme, - Düzgün akış teorisi - Kademeli olarak değişen akış teorisi. Hidrolik eksenlerin sınıflandırılması. Entegrasyon yöntemleri - Hızla değişen akış : hidrolik sıçrama, düşme, savaklar - Sulama sistemleri türleri : yerçekimi, basınçlı veya damla sulama - Borulardaki su akış teorisi - Basınçlı sulama şebekeleri : pompalar, borular, sprinkler; ağ tasarımı - Sulama ve tuzluluk. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
|
2) |
Sulamada Toprak-Su-Bitki ilişkileri |
|
3) |
Çiftlik Sulama Uygulamaları |
|
4) |
Çiftlik Sulama Planlaması |
|
5) |
Su İletim ve Dağıtım Sistemi |
|
6) |
Sulama için Açık Kanalların Tasarımı |
|
7) |
Sulama Verimliliği |
|
8) |
Sulama Suyu Ölçümü |
|
9) |
Kontrol ve Düzenleyici Yapılar |
|
10) |
Drenaj Teorisi ve Tarımsal Drenaj Yöntemleri |
|
11) |
Tarımsal Drenaj Sistemi Tasarımı |
|
12) |
Sulama Suyu Kalitesi |
|
13) |
Sulama Sistemlerinin Planlanması ve Yönetimi |
|
14) |
Sulama Politikası |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
“Theory and design of irrigation structures”, volume I and II, R S Varshney, S C Gupta and R L Gupta, Nem Chand and Bros., Roorkee, 1979
Irrigation Engineering and Hydraulic Structures, S K Garg, Delhi, 1983
Irrigation Engineering, Gurcharan Singh |
Diğer Kaynaklar: |
“Theory and design of irrigation structures”, volume I and II, R S Varshney, S C Gupta and R L Gupta, Nem Chand and Bros., Roorkee, 1979
Irrigation Engineering and Hydraulic Structures, S K Garg, Delhi, 1983
Irrigation Engineering, Gurcharan Singh |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|