Genetik ve Biyomühendislik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GBM421 | ||||||||
Ders İsmi: | Endüstriyel Genetik ve Biyomühendislik I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ELİF KUBAT ÖKTEM | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, genetik ve biyo-mühendislik uygulamalarını endüstrinin farklı alanlarına tanıtmaktır. Bu dersin sonunda öğrenci: • Genetik ve biyo-mühendislik sektörünün önemini vurgular • ürünler üretmek için biyolojik prosesleri, organizmaları veya biyoteknolojik sistemleri karşılaştırir • Biyoteknoloji endüstrisinde sentetik biyoloji yöntemlerini tartışir • Yapısal biyoloji ve protein mühendisliğinin endüstrideki gücünü tanir • proses mühendisliğinin endüstriyel biyo-mühendislikle nasıl ilişkili olduğunu tanımlamak • Endüstride gıda mühendisliği ve biyo-mühendislik arasındaki etkileşimi ifade eder • Enerji mühendisliği ve biyoteknolojinin uygunluğunu tanır |
Dersin İçeriği: | • Endüstriyel biyoteknoloji nedir? • Öğrencilerin staj sunumları • Genom modifikasyonu nedir? • Hücre çizgilerinde genom modifikasyonu • Çinko Parmak Endonükleazları • TALEN (Efektör Nükleaz Gibi Masal Aktivatörü) • Kendi TALEN'inizi nasıl tasarlarsınız? • Örnek deneyler • CRISPR-Cas9 sistemi • Kendi TALEN'inizi nasıl tasarlarsınız? • Örnek deneyler • Genom düzenlemesinin çinko parmak nükleazları, TALEN ve CRISPR-Cas9 ile karşılaştırılması • Sentetik biyolojiyi ve endüstriyel uygulamalarını açıklamak. Yapısal biyolojiyi ve uygulamalı protein mühendisliğini açıklamak. • Endüstriyel genetik ve biyo-mühendislik alanlarında uygulamalı protein mühendisliği • Proses mühendisliği nedir? • Endüstride proses mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. • Biyoteknoloji endüstrisinde atık arıtımını açıklamak • Gıda mühendisliği ve endüstrideki biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. • Endüstride mikrobiyal biyoteknolojinin ürettiği gıda ve gıda katkı maddelerini açıklamak. • Endüstride enerji mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Endüstriyel biyoteknoloji nedir? | - |
2) | • Endüstriyel biyoteknoloji nedir? | - |
3) | • Öğrencilerin staj sunumları | - |
4) | • Genom modifikasyonu nedir? • Hücre çizgilerinde genom modifikasyonu • Çinko Parmak Endonükleazları • TALEN (Efektör Nükleaz Gibi Masal Aktivatörü) • Kendi TALEN'inizi nasıl tasarlarsınız? • Örnek deneyler | - |
5) | • CRISPR-Cas9 sistemi • Kendi TALEN'inizi nasıl tasarlarsınız? • Örnek deneyler • Genom düzenlemesinin çinko parmak nükleazları, TALEN ve CRISPR-Cas9 ile karşılaştırılması | - |
6) | • Sentetik biyoloji nedir? • Sentetik biyolojinin endüstriyel uygulamaları nelerdir? | - |
7) | Arasınav I | - |
8) | • Yapısal biyoloji nedir? • Endüstriyel genetik ve biyo-mühendislik alanlarında uygulamalı protein mühendisliği | - |
9) | • Endüstriyel genetik ve biyo-mühendislik alanlarında uygulamalı protein mühendisliği • Proses mühendisliği nedir? | - |
10) | • Endüstride proses mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. | - |
11) | • Biyoteknoloji endüstrisinde atık arıtımını açıklamak | - |
12) | • Gıda mühendisliği ve endüstrideki biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. | - |
13) | • Endüstride mikrobiyal biyoteknolojinin ürettiği gıda ve gıda katkı maddelerini açıklamak | - |
14) | • Endüstride enerji mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamaları hakkında genel bilgi vermek. | - |
15) | • Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | • Introduction to Biotechnology, 3rd edition – Pearson. William J. Thieman and Michael A. Palladino |
Diğer Kaynaklar: | • Introduction to Biotechnology, 3rd edition – Pearson. William J. Thieman and Michael A. Palladino |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 1 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 1 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Laboratuvar | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 130 |