GBM422 Endüstriyel Genetik ve Biyomühendislik IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve BiyomühendislikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GBM422
Ders İsmi: Endüstriyel Genetik ve Biyomühendislik II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 4 6 11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ELİF KUBAT ÖKTEM
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenci aşağıdaki kazanımları edinecektir:

• Biyoproses teknolojilerinin uygulama alanlarını ve niteliklerini betimleme
• Farklı biyoteknolojik proses süreçlerini değerlendirebilme
• Biyokatalizlemenin esaslarını tanımlayabilme
• Fermentasyon veriminin yükseltilmesine etki edecek genetik unsurları geliştirme
• Biyokütle üretiminde optimum proses parametrelerini tanımlayabilme
• Biyoteknolojik proseslerde enerji ve kütle denklikleri kullanarak mevcut sistemin teorik verimini hesaplayabilme
• Mevcut sistemin eksik ya da kusurlu yönlerini belirleyebilme ve bunları giderecek ya da etkisini azaltacak çözümler üretme
• Biyoteknolojik işlemler arasındaki farkları ayırt edebilme
Dersin İçeriği: • Biyoteknolojik proseslerin tarihçesi
• Mikrobiyal Enzimler
• Fermentasyon öncesi işlemler
• Fermentasyon sonrası işlemler
• Endüstriyel kimyasallar ve yakıtlar
• Endüstriyel mikroorganizmalar
• Kültür koleksiyonu
• Teorik anlatım ve tartışma
• Lecture and discussion
• Katabolizma
• Glikolitik iz yollar
• Glikoliz
• Anaerobik solunum
• Anabolizma
• Kinetik hız denklemleri
• Bakım enerjisi ve endogenez solunum
• Ürün oluşumu kinetik modellemeleri
• Substrat kullanımı kinetik modelleri
• Dışarıdan elektron alıcı olmadan anaerobik üreme
• Üreme stokiyometrisi
• Yarı tepkime kavramı
• Ölme katsayısı
• Bakım katsayısı
• Özgül üreme hızı
• Aerobik üremede verimlilik
• Anaerobik ürün oluşumu
• Kesikli sistemler avantajları ve dezavantajları
• Yarı kesikli sistemler avantajları ve dezavantajları
• Sürekli sistemler avantajları ve dezavantajları
• Kesikli sistemde kinetik parametrelerin ölçülmesi
• Kesikli sistemde oksijen kısıtlaması
• Sürekli sistemlerde Monod modeli ve bakım mekanizması
• Yoğurt ve ayran üretimi
• Kefir ve kımız üretimi
• Peynir ve tereyağı teknolojisi
• Sucuk üretimi
• Turşu üretimi
• Sirke üretimi
• Ekmek teknolojisi
• Ekşi hamur teknolojisi
• Şalgam üretimi
• Boza üretimi
• Tarhana üretimi
• Nutrasötik gıdalar
• Farmagıdalar
• Fitösötikler
• Probiyotik, prebiyotik ve simbiyotikler
• Probiyotik bakterilerin faydaları
• Tek hücre proteini karakterizasyonu
• Endüstriyel mikrobiyal enzimler
• Derin kültür tekniği
• Hücre parçalamada Alkali yöntemi
• Hücre parçalamada Ozmotik şok, ultra ses, lizozim uygulamaları
• Antibiyotikler
• Organik asitler
• Vitaminler
• Amino asitler
• Organik asitler
• Diasetil
• Karbondioksit
• Hidrojen peroksit
• Bakteriyosinler




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu dersin sonunda öğrenci biyoproses teknolojilerinin uygulama alanlarını ve niteliklerini ogrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Biyoteknolojik proseslerin tarihçesi • Mikrobiyal Enzimler • Fermentasyon öncesi işlemler • Fermentasyon sonrası işlemler • Endüstriyel kimyasallar ve yakıtlar • Plant Biotechnology History and Its Importance -
2) • Endüstriyel mikroorganizmalar • Kültür koleksiyonu • Mutagenez-rekombinant DNA • Fermentasyon mikroorganizmalarının iyileştirilmesi • Kültür koruma -
3) • Katabolizma • Glikolitik iz yollar • Glikoliz • Anaerobik solunum • Anabolizma • Plant tissue culture techniques -
4) • Kinetik hız denklemleri • Bakım enerjisi ve endogenez solunum • Ürün oluşumu kinetik modellemeleri • Substrat kullanımı kinetik modelleri • Dışarıdan elektron alıcı olmadan anaerobik üreme • Techniques for Plant Transformation -
5) • Üreme stokiyometrisi • Yarı tepkime kavramı • Ölme katsayısı • Bakım katsayısı • Özgül üreme hızı • Aerobik üremede verimlilik • Anaerobik ürün oluşumu • Transgenic plants for crop improvement • Genetically modified organisms -
6) • Kesikli sistemler avantajları ve dezavantajları • Yarı kesikli sistemler avantajları ve dezavantajları • Sürekli sistemler avantajları ve dezavantajları • Kesikli sistemde kinetik parametrelerin ölçülmesi • Kesikli sistemde oksijen kısıtlaması • Sürekli sistemlerde Monod modeli ve bakım mekanizması • Field/Laboratory work -
7) • ARASINAV -
8) • Yoğurt ve ayran üretimi • Kefir ve kımız üretimi • Peynir ve tereyağı teknolojisi • Sucuk üretimi • Intellectual property rights in plant biotechnology -
9) • Turşu üretimi • Sirke üretimi • Ekmek teknolojisi • Ekşi hamur teknolojisi -
10) • Şalgam üretimi • Boza üretimi • Tarhana üretimi -
11) • Nutrasötik gıdalar • Farmagıdalar • Fitösötikler • Probiyotik, prebiyotik ve simbiyotikler • Probiyotik bakterilerin faydaları -
12) • Tek hücre proteini karakterizasyonu • Endüstriyel mikrobiyal enzimler • Derin kültür tekniği • Hücre parçalamada Alkali yöntemi • Hücre parçalamada Ozmotik şok, ultra ses, lizozim uygulamaları -
13) • Antibiyotikler • Organik asitler • Vitaminler • Amino asitler -
14) • Organik asitler • Diasetil • Karbondioksit • Hidrojen peroksit • Bakteriyosinler -
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Biyoreaksiyon Mühendisliği, Biyolojik Proseslerin Kinetiği ve Modellenmesi, Su Vakfı Yayınları, Kocaeli, 2005
• Plant Biotechnology: The Genetic Manipulation of Plants (2nd ed.) by Adrian Slater, Nigel W. Scott, and Mark R. Fowler, 2012.
• Introduction to Biotechnology (2nd ed.) by Thieman, W. J. and Palladino M. A., 2009.
• Plants from Test Tubes by L. Kyte and J. Kleyn, 1996.
• Micropropagation by P. Debergh and R. H. Zimmerman, 1994
Diğer Kaynaklar: • Biyoreaksiyon Mühendisliği, Biyolojik Proseslerin Kinetiği ve Modellenmesi, Su Vakfı Yayınları, Kocaeli, 2005
• Plant Biotechnology: The Genetic Manipulation of Plants (2nd ed.) by Adrian Slater, Nigel W. Scott, and Mark R. Fowler, 2012.
• Introduction to Biotechnology (2nd ed.) by Thieman, W. J. and Palladino M. A., 2009.
• Plants from Test Tubes by L. Kyte and J. Kleyn, 1996.
• Micropropagation by P. Debergh and R. H. Zimmerman, 1994

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 1
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 1
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 1
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 1
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 1
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Proje Hazırlama
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 4 60
Laboratuvar 15 4 60
Sunum / Seminer 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 126