ISLT182 Uygulamalı İstatistikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISLT182
Ders İsmi: Uygulamalı İstatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OYA KENT BIRIK
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYNUR PALA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiksel analiz ve analitik düşünme yeteneği kazandırmaktır. Bu kamsamda: istatistiki bir olaya ait verileri toplama, düzenleme, sunma, verileri karakterize eden değerleri hesaplayabilme ve bunlar için gereken terimleri açıklayabilme; olasılık kuramından yararlanarak verileri analiz edebilme; örneklem seçebilme ve örneklem yoluyla tahmin yapabilme; istatistiksel çıkarsama yapabilme ve istatistiksel hipotezleri test edebilme teknikleri öğretilmektedir.
Dersin İçeriği: Merkezi eğilim ölçüleri (ortalama, medyan, mod, değişken aralığı); dağılım ölçüleri (varyans, standart sapma); histogram, diyagram ve çizelgeler, örneklem ve anakütlenin ayırtedilmesi; olasılık; permütasyon; kombinasyon; olasılık kuralları; iki değişkenli olasılık; ortak olasılık; koşullu olasılık; Bayes kuramı; kesikli ve sürekli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları (binom, poisson, normal ve üstel dağılım); beklenen değer; örnekleme ve örnekleme dağılımları (örneklem ortalaması ve örneklem oranının örnekleme dağılımı); nokta tahmini; güven aralığı; hipotez testi (z, t, F ve Ki-kare dağılımı), doğrusal korelasyon; anakütle ve örneklem korelasyon katsayısı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Bir istatistikî olaya ait veri ve değişkenleri tanımlayabilmek ve yorumlayabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Olasılık kavramlarını ve dağılımlarını tanıyabilmek ve çeşitli problemlere uygulayabilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Örneklem bilgisini kullanarak anakütleye ilişkin istatistikî çıkarsamada bulunabilmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Örnekleme, karar verme, ilişkilerin tanımlanması, belirsizlik ders izlencesi
2) • Derse açıklanan kavramları kullanarak sayısal bilgiyi özetleme ders izlencesi
3) • Varyans ders izlencesi
4) • Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama deres izlencesi
5) • Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama derse izlencesi
6) • Kesikli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak ders izlencesi
7) • Sürekli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak ders izlencesi
8) • Örnekleme yapabilmek ders izlencesi
9) • Güven aralığı oluşturmak ders izlencesi
10) • Güven aralığı oluşturabilmek ders izlencesi
11) • Hipotez testi yapabilmek ders izlencesi
12) • Hipotez testi uygulayabilmek ders izlencesi
13) • İki değişkenli doğrusal ilişkilerin tanımlanması ders izlencesi
14) • Dönem sonu sınavına yönelik tüm konuları kapsayan genel tekrar ders izlencesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Statistics for Business and Economics, Eighth Edition
Authors: Paul Newbold, William L. Carlson, Betty M. Thorne
Diğer Kaynaklar: Business Statistics. A Decision - Making Approach, 8th Edition
Authors: David F. Groebner, Patrick W. Shannon, Phillip C. Fry, Kent D. Smith

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek 3
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek 3
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek 4
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek 5
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek 5
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek 4
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek 4
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek 4
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek 4
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 63
Ödevler 15 30
Küçük Sınavlar 15 30
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 60
Toplam İş Yükü 228