YMD312 Sağlık İletişimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD312
Ders İsmi: Sağlık İletişimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEYNEP GENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ZEYNEP GENEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ülkemizde hızla gelişen ve temel pazarlardan biri olan sağlık sektöründe duyulan nitelikli iletişim uzmanlarının sahip olması gereken, temel teorik ve pratik bilgilerin aktarılmasıdır.
Dersin İçeriği: Sağlğını tanımı, sağlık sektörünün tanımı ve yapısal analizi, sağlık sektörlerinin aktörlerinin ve paydaşlarının tanımlanması, sağlık sosyolojisi ve iletişim ilişkisinin ve bu ilişki doğrultusunda toplumsal fayda ve farkındalığa yönelik bilgilerin aktarılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık sektörünü tanımak ve toplumsal sağlığın korunması ve sürdürülebilmesi için sosyolojik açıdan bakabilme ve değerlendirebilme yeteneğinin gelişmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Etik kurallara uygun olarak, toplumsal sorumlulukla hareket etme, sağlık sektörünün aktörleri arasında sağlıklı ve tutarlı iletişim ağı oluşturabilmek için iletişim becerilerinin geliştirilmesi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık iletişimi ile ilgili güncel sorun ve durumlarla ilgili bilgilerini, kuramsal çerçevede öğrendikleriyle aynı düzlemde birleştirebilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık iletişimi alanında edindiği bilgilere eleştirel yaklaşma, değişim önerilerinde bulunma ve uygulama, bunun için öğrenme gereksinimlerini saptayabilme ve planlama yaparak hedefine ulaşma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık iletişimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, Alanı ile ilgili etik, bilimsel değerlere uygun hareket etme ve karar alma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık iletişimi alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, toplumsal farkındalık için üretim yapabilme. Kriz iletişimi sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünyada Sağlık Sektörü. https://www2.deloitte.com/global/en/pages/life-sciences-and-healthcare/articles/global-health-care-sector-outlook.html
2) Sağlık Kavramı ve Sosyoloji İlişkisi. http://home.ku.edu.tr/~mbaker/CSHS503/TalcottParsonsSocialSystem.pdf
3) Sağlık Kavramı ve Sosyoloji İlişkisi. https://www.iep.utm.edu/hegelsoc/
4) Sağlık Kavramı ve İletişim İlişkisi.
4) Sağlık Kavramı ve İletişim İlişkisi. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=7DAxBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=health+relationships+communication&ots=uYtyQ-tDYo&sig=2Bz9IfIqd3OSAGPWJsheOOyVYaw&redir_esc=y#v=onepage&q=health%20relationships%20communication&f=false
5) Sağlık İletişimi Kavramı ve Tarihsel Gelişimi.
6) 6. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=7DAxBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=health+relationships+communication&ots=uYtyQ-tDYo&sig=2Bz9IfIqd3OSAGPWJsheOOyVYaw&redir_esc=y#v=onepage&q=health%20relationships%20communication&f=false
7) Ara Dönem Ölçe ve Değerlendirme.
8) Sağlık Sektörünün Aktörleri ve Paydaşları. https://www.igi-global.com/dictionary/healthcare-actors/12894
9) Sağlık Sektöründe Kurumsal İletişim. Okay A.(2005). Sağlık İletişimi, Media Cat yayınları.
10) Sağlık Sektöründe Medya İlişkileri. Okay A.(2005). Sağlık İletişimi, Media Cat yayınları.
11) Sağlık Sektöründe Tanıtım ve Yaptırımlar. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6112.pdf
12) Sağlık Sektöründe Pazarlama İletişimi. Okay A.(2005). Sağlık İletişimi, Media Cat yayınları.
13) Sağlık Sektöründe Toplumsal Farkındalık ve Sorumluluk Kampanyaları ve Analizi (Seminer)
14) Etkinliğin Ölçümü: Workshop

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları düzenli olarak dersin kapalı Facebook grubu olan OPRA HERE sayfasında paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Mahmut Akbolat, Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu (2009)., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2009.
Okay A.(2005). Sağlık İletişimi, Media Cat yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 118