MUHD309 BOBİ FRS/TFRS 1İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUHD309
Ders İsmi: BOBİ FRS/TFRS 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HAKAN TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HAKAN TAŞTAN
Dr.Öğr.Üyesi İLKER CALAYOĞLU
Doç. Dr. HÜSEYİN MERT
Dr.Öğr.Üyesi İREM BATIBAY TÜNAYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uluslararası Muhasebe Standartları ve Türkiye Muhasebe Standartlarının gelişimi Uluslararası Muhasebe Standartları ve Türkiye Muhasebe Standartlarının gelişimi; kavramsal çerçeve; TMS 2 Stoklar; TMS 18 Hasılat; TMS 16 Maddi Duran Varlıklar; TMS 40 Yatırım Amaçlı Gayrimenkuller; TFRS 5 Satış amaçlı Elde Tutulan Duran Varlıklar ve Durdurulan Faaliyetler; TMS 38 Maddi Olmayan Duran Varlıklar; TMS 36 Varlıklarda Değer Düşüklüğü Karşılığı; TMS 37 Karşılıklar, Koşullu Borçlar ve Koşullu Varlıklar; TMS 23 Borçlanma Maliyetleri
Dersin İçeriği: Büyük ve Ortaboy İşletmeler Finansal Raporlama Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları 1

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Türkiye Muhasebe Standartlarının geliştirilme sürecini açıklar. • Mevcut Türkiye Muhasebe Standartlarını ve içeriklerini açıklar. • Türkiye Muhasebe Standartları ve etik ilişkisini açıklar. • Muhasebe kayıtlarını Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun yapar. • Finansal raporları Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun hazırlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Uluslararası Muhasebe Standartlarını açıklar. • Türkiye Muhasebe Standartlarını açıklar. • Türkiye Muhasebe Standartlarının uygulamalarına ilişkin düzenlemeleri tartışır. Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
2) • Kavramsal çerçeveyi açıklar. • Finansal raporlamanın amacı ve niteliklerini açıklar. • Türkiye Muhasebe Standartları ve etik ilişkisini açıklar Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
3) • TMS 2 Stoklar Standardını analiz eder ve yorumlar. • Stokların satın alma maliyetlerini hesaplar. • Stokların değer düşüklüğü hesaplar ve kaydını yapar. Türkiye Finansal Raporlama Standartları Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
4) • TMS 18 Hasılat Standardını analiz eder ve açıklar. • Hasılatı hesaplar ve raporlar. • TMS 18 Hasılat Standardı ve getirdiği yenilikleri sınıflandırır. Türkiye Finansal Raporlama Standartları Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
5) • TMS 16 Maddi Duran Varlıklar Standardını sınıflar ve analiz eder. • Maddi duran varlıkları değeri ile aktifleştirir. • Maddi duran varlıklarda amortismanı hesaplar ve raporlar. Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
6) • TMS 38 Maddi Olmayan Duran Varlıkları Standardını analiz eder ve yorumlar. • Maddi olmayan duran varlıkları tanımlar ve muhasebeleştirme süreci uygular. • AR-GE harcamalarının muhasebeleştirilmelerini analiz eder. Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
7) • TMS 36 Varlıklarda Değer Düşüklüğü Standardını açıklar ve analiz eder. • Değer düşüklüğü göstergelerini tanımlar. • Şerefiye kavramını açıklar ve raporlar. • TMS 36 Varlıklarda Değer Düşüklüğü Standardı • Değer düşüklüğü • Şerefiye
8) • TFRS 11 Müşterek Anlaşmalar Standardını açıklar ve yorumlar. • Müşterek kontrolü uygular Türkiye Finansal Raporlama Standartları Ümit Gücenme Gençoğlu, Yıldız Özerhan, Selahattin Karabınar Sakarya Sürekli Eğitim Merkezi, Sakarya 2013 ISBN: 9786054735198.
9) • TMS 40 Yatırım Amaçlı Gayrimenkulleri Standardını açıklar. • Gayrimenkullerin transferlerini analiz eder ve açıklar. • Yatırım amaçlı gayrimenkullerin bilanço dışı bırakılması kavramını yorumlar ve uygular. Derste işlenen konunun tam olarak açıklanması amacıyla ilgili ders kitabının sayfa 405. sayfasındaki sorular çözümlenecek. Gelecek hafta işlenecek derse hazırlık amacıyla ilgili ders kitabının 68-75 sayfaları arası gözden geçirilecek
10) • TFRS 5 Satış Amaçlı Elde Tutulan Duran Varlıklar ve Durdurulan Faaliyetler Standardını açıklar. • Satış amaçlı elde tutulan duran varlıkları bilançoda raporlar. • Durdurulan faaliyetleri gelir tablosunda raporlar. Derste işlenen konunun tam olarak açıklanması amacıyla ilgili ders kitabının sayfa 95. sayfasındaki sorular çözümlenecek. Gelecek hafta işlenecek derse hazırlık amacıyla ilgili ders kitabının 459-465 sayfaları arası okunacak
11) • TMS 37 Karşılıklar, Koşullu Borçlar ve Koşullu Varlıkları sınıflandırır ve analiz eder. • Karşılıklar, koşullu borçlar ve koşullu varlıkları muhasebe uygulamalarını yapar ve raporlar. • Karşılık, koşullu borç ve koşullu varlıklarla ilgili özel durumları saptar. Derste işlenen konunun tam olarak açıklanması amacıyla ilgili ders kitabının 470. sayfasındaki sorular çözülecek. Gelecek hafta işlenecek derse hazırlık amacıyla ilgili ders kitabının 578-583 sayfaları arası çalışılacak.
12) • TMS 23 Borçlanma Maliyetleri Standardını açıklar ve analiz eder. • Aktifleştirilebilir borçlanma maliyetlerini sınıflandırır. • Özellikli varlığın defter değerinin geri kazanılabilir tutarını aşması durumunu değerlendirir Derste işlenen konunun tam olarak açıklanması amacıyla ilgili ders kitabının 584. sayfasındaki sorular çözümlenecek. Gelecek hafta işlenecek derse hazırlık amacıyla ilgili ders kitabının 442-452 sayfaları arası gözden geçirilecek.
13) • TMS 17 Kiralama İşlemleri Standardını tanımlar ve açıklar. • Kiralama sözleşmelerini analiz eder ve raporlar. • Satış ve geri kiralama işlemlerini açıklar ve raporlar Derste işlenen konuların tekrar edilmesi
14) • İncelenen standartları kullanma becerisini soru çözme yardımıyla artırır. • Finansal raporu yapılandırır. • Örnek olaylar üzerinde açıklanan kavramları tekrar eder. Final sınavına hazırlık amacıyla ilgili ders kitabından 688-701 sayfaları arasındaki soruların çözümlenmesi.
15) • FINAL SINAVI • FINAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders hocasının notları
Diğer Kaynaklar: diğer kaynaklar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 0
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 3 % 5
Sunum 1 % 0
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Juri 2 % 5
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Arazi Çalışması 1 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Final 1 15
Toplam İş Yükü 171