IRL102 İnternational Relationsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL102
Ders İsmi: İnternational Relations
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ZEYNEP ALEMDAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, uluslararası ilişkiler disiplininin temel konu ve kavramlarını öğrencilere tanıtarak onların uluslararası ilişkiler özelinde ve sosyal bilimler genelinde okur yazarlık kazanmasını hedefler. Ders üç bölümden oluşur: birinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını tanıtır; ikinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel teori ve aktörlerini tanıtır, üçüncü bölüm ise uluslararası ilişkilerin güncel sorunlarını tartışır.
Dersin İçeriği: Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar; Güç; Egemenlik; Ulus-devlet; Ulusal Güvenlik, Jeopolitik ve Diplomasi Kavramları; Uluslararası İlişkilerde Analiz Seviyeleri; Modern Devletin Tarihsel Gelişimi; Realizm ve Neo-Realizm; Liberalizm ve Demokratik Barış Kuramı; Yapısalcılık ve Bağımlılık Yaklaşımı; Silahlanma ve Silahsızlanma; Uluslararası Göç; “Zayıf Devlet” ve “Başarısız Devlet” Kavramları; Çevre Sorunları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Uluslararası ilişkiler disiplininde kullanılan temel kavramları tanır
2) • Uluslararası ilişkilerdeki temel teorik yaklaşımları karşılaştırır
3) • Silahsızlanma sorununu tartışır
4) • Çevre sorunlarının oluşturduğu uluslararası tehditleri tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Derz izlencesini inceler • Haftalık konuları inceler • Haftalık okumaları inceler • Ders kitaplarını tanır • Dersten beklentileri inceler Ders izlencesinin gözden geçirilmesi
2) • Güç kavramının içeriğini tartışır • Ulus devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler • Egemenlik kavramını tartışır • Egemenliğin sınırlarını tartışır • Kendi kaderini tayin etme hakkının tarihsel gelişimini inceler • Ulusal çıkar kavramının içeriğini tartışır Griffiths et al. (2013) Güç”, “Ulus-devlet”, “Ulusal çıkar”, “Egemenlik”, “Kendi kaderini tayin etme”, kavramlarının okunması
3) • Ulusal güvenlik kavramının tarihsel gelişimini tartışır • Jeopolitik kavramının ortaya çıkışını tartışır • Jeopolitik kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini inceler • Diplomasinin tarihsel gelişimini inceler • Diplomasinin temel taşlarını tartışır Griffiths et al. (2013) “Diplomasi”, “Jeopolitik”, “Güvenlik” kavramlarının okunması
4) • Uluslararası sistemde anarşi kavramını tanır • Anarşi kavramına farklı teorik yaklaşımları tartışır • Uluslararası sistemdeki temel aktörleri tartışır • Uluslararası ilişkiler disiplinindeki temel analiz seviyelerini tartışır • Analiz seviyelerinin araştırmalara yansımasını tartışır Sönmezoğlu (2013) “Anarşi”, “Analiz Seviyeleri” kavramlarının okunması
5) • Ulus kavramının tarihsel gelişimini inceler • Devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler • Ulus-devlet kavramının ortaya çıkışının uluslararası sistemi nasıl şekillendirdiğini tartışır • Ulus-devletin zaman içerisinde değişen özelliklerini tartışır • Ulus-devlet kavramının geleceğini tartışır Sönmezoğlu s. 15-20 okunması
6) • Dünya savaşlarının ulus-devlet üzerindeki etkisini tartışır • Soğuk savaşın uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır • Soğuk savaşın bitişinin uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır • Devlet dışı aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki yerleri ve rollerini tartışır Sönmezoğlu (2013) s.21-42 okunması
7) • Antik dönemdeki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır • Ortaçağdaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır • 19. Yüzyıldaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır • Neorealizmi ortaya çıkaran tarihsel ve felsefi koşulları tartışır Griffiths et al. (2013)“Gerçekçilik”, “Güç Dengesi”, “Büyük Güçler” “Caydırıcılık”, “Güvenlik İkilemi”, “Hegemonya” okunması
8) • 19. Yüzyılda liberalizmin ortaya çıkışını tanır • Uluslararası ilişkilerde liberal yaklaşımların temel özelliklerini tanır • Kurumsal liberal yaklaşımın temel kavramlarını tanır • Demokratik barış kuramını tanır • Demokratik barış kuramının eleştirilerini tartışır Griffiths et al. (2013)“Demokratik Barış”, “Göreceli Kazanımlar, Mutlak Kazanımlar”, “Liberal Uluslararasıcılık”, “Uluslararası hukuk”, “medeniyetler çatışması” okunması
9) • Ulus devlet kavramının tarihsel kökenlerini tartışır • Ulus devlet kavramının uluslararası ilişkilerdeki rolünü tartışır • Farklı analiz seviyelerinden uluslararası sistemin incelenmesi örnekler • Liberal ve realist yaklaşımları karşılaştırır • Kurumsal liberal ve demokratik barış teorilerini karşılaştırır
10) • Yapısalcı yaklaşımın temel özelliklerini tanır • İnşacı kuramın temel özelliklerini tanır • Merkez ve çevre kavramlarını inceler • Bağımlılık kuramının temel özelliklerini tanır Griffiths et al. (2013) “Bağımlılık”, “Dünya-Sistem Kuramı”, “Eleştirel Kuram”, “İnşaacılık”, “Feminizm”, “Küresel sivil toplum” okunması
11) • Konvansiyonel silah ve kitle imha silahları arasındaki ayrımı tanır • Konvansiyonel silahlanma sorununu tartışır • Kitle imha silahlarının yayılması sorununu tartışır • Silahların denetimi için geliştirilen uluslararası rejimleri tartışır Griffiths et al. (2013) “Başıboş Nükleer Silahlar”, “Kaçınılmaz Karşılıklı Mahvolma”, “Kitle imha silahları”, “Nükleer silahların yayılması”, “Silahlanma kontrolü”, “Silahsızlanma” okunması
12) • Göç türlerini ayırt eder • Zorunlu göçü tanımlar • Düzensiz göçün çeşitlerini tanır • Sığınmacılık ve mültecilik kavramlarını ayırt eder • Göç dalgalarının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır Sönmezoğlu (2013) s. 144-149 ve Griffiths et al. (2013) “Mülteciler” okunması
13) • Başarısız devletlerin özelliklerini tartışır • Başarısız devletlere sebep olan etkenleri inceler • Başarısız devletlerin uluslararası ilişkilerde yarattığı sorunları tartışır • Başarısız devletleri örnekler • Zayıf devletleri örnekler • Zayıf devletleri başarısız devletlere dönüştüren etkileri tartışır Griffiths et al. (2013)“Başarısız Devletler”, “Haydut Devlet” okunması
14) • Çevre sorunlarının sınır aşma özelliğini tanır • Çevre sorunlarının yarattığı bölgesel tehditleri tartışır • Çevre sorunlarının yarattığı küresel tehditleri tartışır • Sürdürülebilir kalkınma kavramını tanır Griffiths et al. (2013) “Küresel Isınma”, “Nüfus artışı”, “Ortak malların trajedisi”, “Sürdürülebilir kalkınma” okunması
15) • Başarısız devlet kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır • Göçün uluslararası ilişkiler açısından etkisini tartışır • Uluslararası ilişkilerdeki güncel sorunları hangi teorik yaklaşımın daha etkili açıkladığını örnekler • Çevre sorunlarının hangi teori ile daha etkili açıklandığını tartışır • Ulus devletin geleceği için tehdit oluşturan unsurları tartışır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Goldstein, Joshua S., and Pevehouse, Jon C.W. International Relations 11th edition (2019). Pearson.

William R. Keylor. The Twentieth Century World and Beyond 6th edition (2011).
Oxford University Press ISBN-10: 0199736340
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 60
Ödevler 15 15
Ara Sınavlar 14 42
Final 15 45
Toplam İş Yükü 207