Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Derz izlencesini inceler
• Haftalık konuları inceler
• Haftalık okumaları inceler
• Ders kitaplarını tanır
• Dersten beklentileri inceler
|
Ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) |
• Güç kavramının içeriğini tartışır
• Ulus devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Egemenlik kavramını tartışır
• Egemenliğin sınırlarını tartışır
• Kendi kaderini tayin etme hakkının tarihsel gelişimini inceler
• Ulusal çıkar kavramının içeriğini tartışır
|
Griffiths et al. (2013) Güç”, “Ulus-devlet”, “Ulusal çıkar”, “Egemenlik”, “Kendi kaderini tayin etme”, kavramlarının okunması |
3) |
• Ulusal güvenlik kavramının tarihsel gelişimini tartışır
• Jeopolitik kavramının ortaya çıkışını tartışır
• Jeopolitik kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini inceler
• Diplomasinin tarihsel gelişimini inceler
• Diplomasinin temel taşlarını tartışır
|
Griffiths et al. (2013) “Diplomasi”, “Jeopolitik”, “Güvenlik” kavramlarının okunması |
4) |
• Uluslararası sistemde anarşi kavramını tanır
• Anarşi kavramına farklı teorik yaklaşımları tartışır
• Uluslararası sistemdeki temel aktörleri tartışır
• Uluslararası ilişkiler disiplinindeki temel analiz seviyelerini tartışır
• Analiz seviyelerinin araştırmalara yansımasını tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) “Anarşi”, “Analiz Seviyeleri” kavramlarının okunması |
5) |
• Ulus kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Ulus-devlet kavramının ortaya çıkışının uluslararası sistemi nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Ulus-devletin zaman içerisinde değişen özelliklerini tartışır
• Ulus-devlet kavramının geleceğini tartışır
|
Sönmezoğlu s. 15-20 okunması |
6) |
• Dünya savaşlarının ulus-devlet üzerindeki etkisini tartışır
• Soğuk savaşın uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır
• Soğuk savaşın bitişinin uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır
• Devlet dışı aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki yerleri ve rollerini tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) s.21-42 okunması |
7) |
• Antik dönemdeki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• Ortaçağdaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• 19. Yüzyıldaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• Neorealizmi ortaya çıkaran tarihsel ve felsefi koşulları tartışır |
Griffiths et al. (2013)“Gerçekçilik”, “Güç Dengesi”, “Büyük Güçler” “Caydırıcılık”, “Güvenlik İkilemi”, “Hegemonya” okunması |
8) |
• 19. Yüzyılda liberalizmin ortaya çıkışını tanır
• Uluslararası ilişkilerde liberal yaklaşımların temel özelliklerini tanır
• Kurumsal liberal yaklaşımın temel kavramlarını tanır
• Demokratik barış kuramını tanır
• Demokratik barış kuramının eleştirilerini tartışır
|
Griffiths et al. (2013)“Demokratik Barış”, “Göreceli Kazanımlar, Mutlak Kazanımlar”, “Liberal Uluslararasıcılık”, “Uluslararası hukuk”, “medeniyetler çatışması” okunması |
9) |
• Ulus devlet kavramının tarihsel kökenlerini tartışır
• Ulus devlet kavramının uluslararası ilişkilerdeki rolünü tartışır
• Farklı analiz seviyelerinden uluslararası sistemin incelenmesi örnekler
• Liberal ve realist yaklaşımları karşılaştırır
• Kurumsal liberal ve demokratik barış teorilerini karşılaştırır
|
|
10) |
• Yapısalcı yaklaşımın temel özelliklerini tanır
• İnşacı kuramın temel özelliklerini tanır
• Merkez ve çevre kavramlarını inceler
• Bağımlılık kuramının temel özelliklerini tanır
|
Griffiths et al. (2013) “Bağımlılık”, “Dünya-Sistem Kuramı”, “Eleştirel Kuram”, “İnşaacılık”, “Feminizm”, “Küresel sivil toplum” okunması |
11) |
• Konvansiyonel silah ve kitle imha silahları arasındaki ayrımı tanır
• Konvansiyonel silahlanma sorununu tartışır
• Kitle imha silahlarının yayılması sorununu tartışır
• Silahların denetimi için geliştirilen uluslararası rejimleri tartışır |
Griffiths et al. (2013) “Başıboş Nükleer Silahlar”, “Kaçınılmaz Karşılıklı Mahvolma”, “Kitle imha silahları”, “Nükleer silahların yayılması”, “Silahlanma kontrolü”, “Silahsızlanma” okunması |
12) |
• Göç türlerini ayırt eder
• Zorunlu göçü tanımlar
• Düzensiz göçün çeşitlerini tanır
• Sığınmacılık ve mültecilik kavramlarını ayırt eder
• Göç dalgalarının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) s. 144-149 ve Griffiths et al. (2013) “Mülteciler” okunması |
13) |
• Başarısız devletlerin özelliklerini tartışır
• Başarısız devletlere sebep olan etkenleri inceler
• Başarısız devletlerin uluslararası ilişkilerde yarattığı sorunları tartışır
• Başarısız devletleri örnekler
• Zayıf devletleri örnekler
• Zayıf devletleri başarısız devletlere dönüştüren etkileri tartışır |
Griffiths et al. (2013)“Başarısız Devletler”, “Haydut Devlet” okunması |
14) |
• Çevre sorunlarının sınır aşma özelliğini tanır
• Çevre sorunlarının yarattığı bölgesel tehditleri tartışır
• Çevre sorunlarının yarattığı küresel tehditleri tartışır
• Sürdürülebilir kalkınma kavramını tanır
|
Griffiths et al. (2013) “Küresel Isınma”, “Nüfus artışı”, “Ortak malların trajedisi”, “Sürdürülebilir kalkınma” okunması |
15) |
• Başarısız devlet kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır
• Göçün uluslararası ilişkiler açısından etkisini tartışır
• Uluslararası ilişkilerdeki güncel sorunları hangi teorik yaklaşımın daha etkili açıkladığını örnekler
• Çevre sorunlarının hangi teori ile daha etkili açıklandığını tartışır
• Ulus devletin geleceği için tehdit oluşturan unsurları tartışır |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|