İnşaat Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UIS102 | ||||||||
Ders İsmi: | Uluslararası İlişkiler | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ZEYNEP ALEMDAR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, uluslararası ilişkiler disiplininin temel konu ve kavramlarını öğrencilere tanıtarak onların uluslararası ilişkiler özelinde ve sosyal bilimler genelinde okur yazarlık kazanmasını hedefler. Ders üç bölümden oluşur: birinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını tanıtır; ikinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel teori ve aktörlerini tanıtır, üçüncü bölüm ise uluslararası ilişkilerin güncel sorunlarını tartışır. |
Dersin İçeriği: | Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar; Güç; Egemenlik; Ulus-devlet; Ulusal Güvenlik, Jeopolitik ve Diplomasi Kavramları; Uluslararası İlişkilerde Analiz Seviyeleri; Modern Devletin Tarihsel Gelişimi; Realizm ve Neo-Realizm; Liberalizm ve Demokratik Barış Kuramı; Yapısalcılık ve Bağımlılık Yaklaşımı; Silahlanma ve Silahsızlanma; Uluslararası Göç; “Zayıf Devlet” ve “Başarısız Devlet” Kavramları; Çevre Sorunları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Derz izlencesini inceler • Haftalık konuları inceler • Haftalık okumaları inceler • Ders kitaplarını tanır • Dersten beklentileri inceler | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | • UI: Giriş • UI aktörleri • Uİ süreçleri: Küreselleşme | Griffiths et al. (2013) Güç”, “Ulus-devlet”, “Ulusal çıkar”, “Egemenlik”, “Kendi kaderini tayin etme”, kavramlarının okunması |
3) | • 20. Yyda dünya siyasi tarihi | Griffiths et al. (2013) “Diplomasi”, “Jeopolitik”, “Güvenlik” kavramlarının okunması |
4) | • Teori nedir? • Teorilere neden ihtiyaç duyarız? • Realizm teorisi | Sönmezoğlu (2013) “Anarşi”, “Analiz Seviyeleri” kavramlarının okunması |
5) | • Liberalizm: kurumların rolü • Demokratik barış teorisi • Marksizim ve küresel eşitsizlikler • Toplumsal cinsiyet ve Uİ | Okuma: Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 3 |
7) | • Uluslararası örgütleri ve insan haklarını tanımlamak ve tartışmak | Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 7 |
8) | • Uluslararası ilişkilerde çatışma kavramını analiz etmek • Askeri Kuvvet ve Kitle İmha Silahlarını tanımlamak | Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 5 ve 6. |
9) | Vize Sınavı | |
10) | • Dış politika yapımı ve diplomasi konusunu analiz etmek | Okuma Godlstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 4 |
11) | Ekonomi politiğin tanımı Küreselleşmenin dünya politikasına etkisi Kapitalizmin küreselleşmeyle olan ilişkisini ortaya koymak | Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 8 |
12) | Çevreye olan tehditler Çevre yönetimi Sürdürülebilir Kalkınma Doğal kaynaklar Nüfus | Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 11 |
13) | • Eşitsizlikler ve nedenleri • Güney nedir ve neden fakir bırakılmıştır? • Emperyalizm-eşitsizlik bağlantısı | Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 12 |
14) | • Yeni sanayileşen ülkelerde kalkınma • Kalkınma modelleri • Dış yardım | Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 13 |
Ders Notları / Kitaplar: | Martin Griffiths, Terry O’Callaghan ve Steven C. Roach. Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar (2013) (İkinci Basımdan Çeviri). Nobel Yayıncılık Farul Sönmezoğlu, Hakan Güneş ve Erhan Keleşoğlu Uluslararası İlişkilere Giriş (2013). Der Yayınları. William R. Keylor. The Twentieth Century World and Beyond 6th edition (2011). Oxford University Press ISBN-10: 0199736340 |
Diğer Kaynaklar: | Martin Griffiths, Terry O’Callaghan ve Steven C. Roach. Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar (2013) (İkinci Basımdan Çeviri). Nobel Yayıncılık Farul Sönmezoğlu, Hakan Güneş ve Erhan Keleşoğlu Uluslararası İlişkilere Giriş (2013). Der Yayınları. William R. Keylor. The Twentieth Century World and Beyond 6th edition (2011). Oxford University Press ISBN-10: 0199736340 Goldstein, Joshua S., and Pevehouse, Jon C.W. 2015. Uluslararası İlişkiler. İstanbul: BB101 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 60 |
Ödevler | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 14 | 42 |
Final | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 207 |