UIS102 Uluslararası İlişkiler İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS102
Ders İsmi: Uluslararası İlişkiler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ZEYNEP ALEMDAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, uluslararası ilişkiler disiplininin temel konu ve kavramlarını öğrencilere tanıtarak onların uluslararası ilişkiler özelinde ve sosyal bilimler genelinde okur yazarlık kazanmasını hedefler. Ders üç bölümden oluşur: birinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını tanıtır; ikinci bölüm uluslararası ilişkilerin temel teori ve aktörlerini tanıtır, üçüncü bölüm ise uluslararası ilişkilerin güncel sorunlarını tartışır.
Dersin İçeriği: Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar; Güç; Egemenlik; Ulus-devlet; Ulusal Güvenlik, Jeopolitik ve Diplomasi Kavramları; Uluslararası İlişkilerde Analiz Seviyeleri; Modern Devletin Tarihsel Gelişimi; Realizm ve Neo-Realizm; Liberalizm ve Demokratik Barış Kuramı; Yapısalcılık ve Bağımlılık Yaklaşımı; Silahlanma ve Silahsızlanma; Uluslararası Göç; “Zayıf Devlet” ve “Başarısız Devlet” Kavramları; Çevre Sorunları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Uluslararası ilişkiler disiplininde kullanılan temel kavramları tanır
2) • Uluslararası ilişkilerdeki temel teorik yaklaşımları karşılaştırır
3) • Silahsızlanma sorununu tartışır
4) • Çevre sorunlarının oluşturduğu uluslararası tehditleri tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Derz izlencesini inceler • Haftalık konuları inceler • Haftalık okumaları inceler • Ders kitaplarını tanır • Dersten beklentileri inceler Ders izlencesinin gözden geçirilmesi
2) • UI: Giriş • UI aktörleri • Uİ süreçleri: Küreselleşme Griffiths et al. (2013) Güç”, “Ulus-devlet”, “Ulusal çıkar”, “Egemenlik”, “Kendi kaderini tayin etme”, kavramlarının okunması
3) • 20. Yyda dünya siyasi tarihi Griffiths et al. (2013) “Diplomasi”, “Jeopolitik”, “Güvenlik” kavramlarının okunması
4) • Teori nedir? • Teorilere neden ihtiyaç duyarız? • Realizm teorisi Sönmezoğlu (2013) “Anarşi”, “Analiz Seviyeleri” kavramlarının okunması
5) • Liberalizm: kurumların rolü • Demokratik barış teorisi • Marksizim ve küresel eşitsizlikler • Toplumsal cinsiyet ve Uİ Okuma: Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 3
7) • Uluslararası örgütleri ve insan haklarını tanımlamak ve tartışmak Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 7
8) • Uluslararası ilişkilerde çatışma kavramını analiz etmek • Askeri Kuvvet ve Kitle İmha Silahlarını tanımlamak Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 5 ve 6.
9) Vize Sınavı
10) • Dış politika yapımı ve diplomasi konusunu analiz etmek Okuma Godlstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 4
11) Ekonomi politiğin tanımı Küreselleşmenin dünya politikasına etkisi Kapitalizmin küreselleşmeyle olan ilişkisini ortaya koymak Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 8
12) Çevreye olan tehditler Çevre yönetimi Sürdürülebilir Kalkınma Doğal kaynaklar Nüfus Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 11
13) • Eşitsizlikler ve nedenleri • Güney nedir ve neden fakir bırakılmıştır? • Emperyalizm-eşitsizlik bağlantısı Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 12
14) • Yeni sanayileşen ülkelerde kalkınma • Kalkınma modelleri • Dış yardım Okuma Goldstein and Pevehouse. 2013. Uluslararası İlişkiler, Bölüm 13

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Martin Griffiths, Terry O’Callaghan ve Steven C. Roach. Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar (2013) (İkinci Basımdan Çeviri). Nobel Yayıncılık
Farul Sönmezoğlu, Hakan Güneş ve Erhan Keleşoğlu Uluslararası İlişkilere Giriş (2013). Der Yayınları.

William R. Keylor. The Twentieth Century World and Beyond 6th edition (2011).
Oxford University Press ISBN-10: 0199736340
Diğer Kaynaklar: Martin Griffiths, Terry O’Callaghan ve Steven C. Roach. Uluslararası İlişkilerde Temel Kavramlar (2013) (İkinci Basımdan Çeviri). Nobel Yayıncılık

Farul Sönmezoğlu, Hakan Güneş ve Erhan Keleşoğlu Uluslararası İlişkilere Giriş (2013). Der Yayınları.

William R. Keylor. The Twentieth Century World and Beyond 6th edition (2011).
Oxford University Press ISBN-10: 0199736340

Goldstein, Joshua S., and Pevehouse, Jon C.W. 2015. Uluslararası İlişkiler. İstanbul: BB101

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 60
Ödevler 15 15
Ara Sınavlar 14 42
Final 15 45
Toplam İş Yükü 207