Dersin Amacı: |
Dersin amacı göstergebilimin temel kavram ve pratiklerini öğrencilere aktararak öğrencilerin kullanıcıların değişen ihtiyaç ve isteklerinde uygun içerikler üretebilmelerini sağlamaktır.
-Öğrencilerin çeşitli platformlar üzerinden ulaştıkları her tür imajı analiz edebilmelerini ve bunu proje geliştirme süreçlerinde kullanabilmelerini sağlamak.
-Öğrencilerin görseller yoluyla anlam oluşturma ve etkili mesaj iletimini öğrenerek çok katmanlı iletişim süreçlerine hâkim olmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği: |
Göstergebilimin tanımı, gelişimi, temel kavramları, göstergelerin oluşum süreci, gösterge türleri düz anlam-yan anlam ve kodlar, anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları, sanat tarihinde göstergebilim, fotoğraf, hareketli görüntü, sinema ve göstergebilim, medya ve göstergebilim, göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü ve mesajın iletimi, göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi, yeni medya ve göstergebilim ilişkisi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Göstergebilimin tanımı, temel kavramlar. |
https://www.youtube.com/watch?v=mA_LM-WMC1A https://www.youtube.com/watch?v=RZb7NFGBKhg |
2) |
Saussure ve Pierce tarafından geliştirilen modeller.
Gösterge Türleri. Yapısalcılık, Post-yapısalcılık.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Semiotics for Beginners, Daniel Chandler: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=LO9xl5n9aYI
Ödev-1: Gösterge türleri ve sınıflandırılmasına ilişkin ödev.
|
3) |
Göstergebilimde Düz Anlam-Yan Anlam ve kodlar.
Anlamın göstergeler üzerinden yaratılması sürecindeki terimler. |
. |
4) |
Göstergelerin Oluşum Süreci. Göstergebilimde metafor ve mitler. |
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=A0edKgL9EgM.
Okunacak ekstra kaynaklar: David Crow, Visible Signs: an introduction to semiotics; AVA Publishing; Switzerland.
Umberto Eco, A Theory of Semiotics
|
5) |
Göstergebilimde anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları. Anlam ve kültür ilişkisi. |
. |
6) |
Sanat tarihinde göstergebilim.
Sanatsal çalışmalarda kullanılan sembol ve temaların incelenmesi ve bunların günümüz modern kültüründeki yansımaları.
|
Durmuş Akbulut, Resim Neyi Anlatır.
Patrick De Rynck, Resim Nasıl Okunur.
Roland Barthes, Göstergeler İmparatorluğu.
|
7) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Fotoğrafın sanat ürünü, popüler kültürün parçası ve medya araçları yoluyla okuyucuya sunulan bir iletişim aracı olarak ele alınması ve göstergebilimsel olarak tartışılması.
|
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=IIU73hOUmuw,
https://www.youtube.com/watch?v=gvUC82H0yq0.
Okunacak ekstra kaynaklar: John Berger, Görme Biçimleri.
|
8) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Medya aracılığıyla oluşturulan gerçeklik ve görüntü ilişkisi. Görüntünün gücü ve simülasyon kavramı. |
https://undcomm504.files.wordpress.com/2013/01/montgomery-2006.pdf
Ödev-6: Okuma Ödevi. Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon
|
9) |
Sinema ve göstergebilim ilişkisi. |
Christian Metz , Film Language: A Semiotics of the Cinema. |
10) |
Göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü, mesajın iletimi, yorumlama ve sentez.
Reklamcılıkta göstergebilimin yeri. |
Roland Barthes, Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. |
11) |
Göstergebilim ve tipografi.
Yazı ve görselin ile birlikte kullanımı ve anlam ilişkisi.
|
. |
12) |
Göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi.
Gösterge ve sembollerin arayüz tasarımı içerisindeki yeri.
Bilgisayar grafikleri ve yönlendirmeler. Pierce’ın enformasyon teorisi. |
Peter Bøgh Andersen (1990), A Theory of Computer Semiotics: Semiotic Approaches to Construction and Assessment of Computer Systems |
13) |
Göstergebilimde anlamın oluşumu: Değer, Sıralama / Dizim ve Paradigma kavramları. |
. |
14) |
Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi.
Göstergebilimin Web 2.0 ile değişen İnternet, multimedya, interaktivite, oyun, haberleşme, medya ve özellikle sosyal medya ile olan ilişkisi.
|
Patrick Kiernan (2018), Language, Identity and Cycling in the New Media Age. |
15) |
Final Sınavı. |
. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|