Dersin Amacı: |
Dersin amacı göstergebilimin temel kavram ve pratiklerini öğrencilere aktararak öğrencilerin kullanıcıların değişen ihtiyaç ve isteklerinde uygun içerikler üretebilmelerini sağlamaktır.
-Öğrencilerin çeşitli platformlar üzerinden ulaştıkları her tür imajı analiz edebilmelerini ve bunu proje geliştirme süreçlerinde kullanabilmelerini sağlamak.
-Öğrencilerin görseller yoluyla anlam oluşturma ve etkili mesaj iletimini öğrenerek çok katmanlı iletişim süreçlerine hâkim olmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği: |
Göstergebilimin tanımı, gelişimi, temel kavramları, göstergelerin oluşum süreci, gösterge türleri düz anlam-yan anlam ve kodlar, anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları, sanat tarihinde göstergebilim, fotoğraf, hareketli görüntü, sinema ve göstergebilim, medya ve göstergebilim, göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü ve mesajın iletimi, göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi, yeni medya ve göstergebilim ilişkisi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Göstergebilimin tanımı, temel kavramlar. |
https://www.youtube.com/watch?v=mA_LM-WMC1A https://www.youtube.com/watch?v=RZb7NFGBKhg |
2) |
Saussure ve Pierce tarafından geliştirilen modeller.
Gösterge Türleri. Yapısalcılık, Post-yapısalcılık.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Semiotics for Beginners, Daniel Chandler: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=LO9xl5n9aYI
Ödev-1: Gösterge türleri ve sınıflandırılmasına ilişkin ödev.
|
3) |
Göstergebilimde Düz Anlam-Yan Anlam ve kodlar.
Anlamın göstergeler üzerinden yaratılması sürecindeki terimler. |
. |
4) |
Göstergelerin Oluşum Süreci. Göstergebilimde metafor ve mitler. |
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=A0edKgL9EgM.
Okunacak ekstra kaynaklar: David Crow, Visible Signs: an introduction to semiotics; AVA Publishing; Switzerland.
Umberto Eco, A Theory of Semiotics
|
5) |
Göstergebilimde anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları. Anlam ve kültür ilişkisi. |
. |
6) |
Sanat tarihinde göstergebilim.
Sanatsal çalışmalarda kullanılan sembol ve temaların incelenmesi ve bunların günümüz modern kültüründeki yansımaları.
|
Durmuş Akbulut, Resim Neyi Anlatır.
Patrick De Rynck, Resim Nasıl Okunur.
Roland Barthes, Göstergeler İmparatorluğu.
|
7) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Fotoğrafın sanat ürünü, popüler kültürün parçası ve medya araçları yoluyla okuyucuya sunulan bir iletişim aracı olarak ele alınması ve göstergebilimsel olarak tartışılması.
|
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=IIU73hOUmuw,
https://www.youtube.com/watch?v=gvUC82H0yq0.
Okunacak ekstra kaynaklar: John Berger, Görme Biçimleri.
|
8) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Medya aracılığıyla oluşturulan gerçeklik ve görüntü ilişkisi. Görüntünün gücü ve simülasyon kavramı. |
https://undcomm504.files.wordpress.com/2013/01/montgomery-2006.pdf
Ödev-6: Okuma Ödevi. Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon
|
9) |
Sinema ve göstergebilim ilişkisi. |
Christian Metz , Film Language: A Semiotics of the Cinema. |
10) |
Göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü, mesajın iletimi, yorumlama ve sentez.
Reklamcılıkta göstergebilimin yeri. |
Roland Barthes, Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. |
11) |
Göstergebilim ve tipografi.
Yazı ve görselin ile birlikte kullanımı ve anlam ilişkisi.
|
. |
12) |
Göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi.
Gösterge ve sembollerin arayüz tasarımı içerisindeki yeri.
Bilgisayar grafikleri ve yönlendirmeler. Pierce’ın enformasyon teorisi. |
Peter Bøgh Andersen (1990), A Theory of Computer Semiotics: Semiotic Approaches to Construction and Assessment of Computer Systems |
13) |
Göstergebilimde anlamın oluşumu: Değer, Sıralama / Dizim ve Paradigma kavramları. |
. |
14) |
Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi.
Göstergebilimin Web 2.0 ile değişen İnternet, multimedya, interaktivite, oyun, haberleşme, medya ve özellikle sosyal medya ile olan ilişkisi.
|
Patrick Kiernan (2018), Language, Identity and Cycling in the New Media Age. |
15) |
Final Sınavı. |
. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|