YMD221 Yeni Medya ve Göstergebilimİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve BiyomühendislikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD221
Ders İsmi: Yeni Medya ve Göstergebilim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BERİVAN TAPAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı göstergebilimin temel kavram ve pratiklerini öğrencilere aktararak öğrencilerin kullanıcıların değişen ihtiyaç ve isteklerinde uygun içerikler üretebilmelerini sağlamaktır.
-Öğrencilerin çeşitli platformlar üzerinden ulaştıkları her tür imajı analiz edebilmelerini ve bunu proje geliştirme süreçlerinde kullanabilmelerini sağlamak.
-Öğrencilerin görseller yoluyla anlam oluşturma ve etkili mesaj iletimini öğrenerek çok katmanlı iletişim süreçlerine hâkim olmasını sağlamak.
Dersin İçeriği: Göstergebilimin tanımı, gelişimi, temel kavramları, göstergelerin oluşum süreci, gösterge türleri düz anlam-yan anlam ve kodlar, anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları, sanat tarihinde göstergebilim, fotoğraf, hareketli görüntü, sinema ve göstergebilim, medya ve göstergebilim, göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü ve mesajın iletimi, göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi, yeni medya ve göstergebilim ilişkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Göstergebilim teorisini anlamak ve bu alandaki temel terminolojiyi öğrenme. Medya çalışmaları kapsamında göstergebilimsel analiz yapabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Göstergebilim alanında öğrendiklerini mesajın iletilmesi sürecinde kullanabilme. Anlamın oluşturulması sürecini kavrama ve farklı yöntemler kullanarak kendi örneklerini yaratabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Göstergebilim alanına ilişkin edindiği bilgileri alanındaki diğer disiplinlere aktarabilme. Mezuniyet sonrasında da alanda edindiği kazanımları kullanabilme ve ihtiyacı olduğunda nasıl gelişim gösterebileceği konusunda kendi hedeflerini belirleyebilme ve uygulayabilme.
2) Göstergebilim alanında edindiği bilgileri karşılaştığı problemleri çözmek için kullanabilme. Göstergebilim alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirip yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler önerip uygulayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Göstergebilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İletişim sistemlerinin her düzeyinde kullanılabilecek göstergeler üretebilme. Fotoğraf ve hareketli görüntüyü kullanarak istenen içeriğe uygun etkileyici ve ifade gücü yüksek çalışmalar oluşturabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Göstergebilimin tanımı, temel kavramlar. https://www.youtube.com/watch?v=mA_LM-WMC1A https://www.youtube.com/watch?v=RZb7NFGBKhg
2) Saussure ve Pierce tarafından geliştirilen modeller. Gösterge Türleri. Yapısalcılık, Post-yapısalcılık. Okunacak ekstra kaynaklar: Semiotics for Beginners, Daniel Chandler: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/ İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=LO9xl5n9aYI Ödev-1: Gösterge türleri ve sınıflandırılmasına ilişkin ödev.
3) Göstergebilimde Düz Anlam-Yan Anlam ve kodlar. Anlamın göstergeler üzerinden yaratılması sürecindeki terimler. .
4) Göstergelerin Oluşum Süreci. Göstergebilimde metafor ve mitler. İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=A0edKgL9EgM. Okunacak ekstra kaynaklar: David Crow, Visible Signs: an introduction to semiotics; AVA Publishing; Switzerland. Umberto Eco, A Theory of Semiotics
5) Göstergebilimde anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları. Anlam ve kültür ilişkisi. .
6) Sanat tarihinde göstergebilim. Sanatsal çalışmalarda kullanılan sembol ve temaların incelenmesi ve bunların günümüz modern kültüründeki yansımaları. Durmuş Akbulut, Resim Neyi Anlatır. Patrick De Rynck, Resim Nasıl Okunur. Roland Barthes, Göstergeler İmparatorluğu.
7) Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim. Fotoğrafın sanat ürünü, popüler kültürün parçası ve medya araçları yoluyla okuyucuya sunulan bir iletişim aracı olarak ele alınması ve göstergebilimsel olarak tartışılması. İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=IIU73hOUmuw, https://www.youtube.com/watch?v=gvUC82H0yq0. Okunacak ekstra kaynaklar: John Berger, Görme Biçimleri.
8) Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim. Medya aracılığıyla oluşturulan gerçeklik ve görüntü ilişkisi. Görüntünün gücü ve simülasyon kavramı. https://undcomm504.files.wordpress.com/2013/01/montgomery-2006.pdf Ödev-6: Okuma Ödevi. Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon
9) Sinema ve göstergebilim ilişkisi. Christian Metz , Film Language: A Semiotics of the Cinema.
10) Göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü, mesajın iletimi, yorumlama ve sentez. Reklamcılıkta göstergebilimin yeri. Roland Barthes, Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik.
11) Göstergebilim ve tipografi. Yazı ve görselin ile birlikte kullanımı ve anlam ilişkisi. .
12) Göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi. Gösterge ve sembollerin arayüz tasarımı içerisindeki yeri. Bilgisayar grafikleri ve yönlendirmeler. Pierce’ın enformasyon teorisi. Peter Bøgh Andersen (1990), A Theory of Computer Semiotics: Semiotic Approaches to Construction and Assessment of Computer Systems
13) Göstergebilimde anlamın oluşumu: Değer, Sıralama / Dizim ve Paradigma kavramları. .
14) Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi. Göstergebilimin Web 2.0 ile değişen İnternet, multimedya, interaktivite, oyun, haberleşme, medya ve özellikle sosyal medya ile olan ilişkisi. Patrick Kiernan (2018), Language, Identity and Cycling in the New Media Age.
15) Final Sınavı. .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders kapsamında her hafta ilgili konuya ilişkin sunumlar gerçekleştirilecek ve ders sonrasında bu sunumlar oluşturulan mail grubu, dosya barındırma servisleri vb. yoluyla öğrencilerle paylaşılacaktır.

Diğer Kaynaklar: Umberto Eco (1986). Semiotics and the philosophy of language, Indiana University Press.
Daniel Chandler. (2007). Semiotics: The Basics, Routledge.
Mehmet Rifat, (2009), Gösterge biliminin ABC'si İstanbul:Say Yayınları, 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Ödevler 14 28
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 6
Toplam İş Yükü 108