Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GBE423 | ||||||||
Ders İsmi: | Industrial Genetics and Bioengineering II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA ÖZDAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA ÖZDAL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, biyoteknolojik prosesler, biyokatalizlemenin temel unsurları ve endüstriyel uygulamaları, biyoreaksiyon kinetiği ve fermente ürünlerin eldesinde dikkat edilmesi gereken hususlar, biyokütle üretiminin genetik mühendisliğindeki önemi ile ilgili konularda kapsamlı bilgiler vermek ve ayrıca öğrencilere maliyet tahminleri, karlılık ve fizibilite çalışmaları, kapasite planlama, tesis yeri ve yönetimi, optimum tasarım stratejileri gibi çeşitli bitki tasarım aşamalarını sağlamak için biyomühendislik süreçlerinde ve operasyonlarında uygulanan ekonomik ve tasarım ilkelerini tanıtmak. |
Dersin İçeriği: | • Biyoproses teknolojilerinin uygulama alanlarını ve niteliklerini betimleme • Farklı biyoteknolojik proses süreçlerini değerlendirebilme • Biyokatalizlemenin esaslarını tanımlayabilme • Fermentasyon veriminin yükseltilmesine etki edecek genetik unsurları geliştirme • Biyokütle üretiminde optimum proses parametrelerini tanımlayabilme • Biyoteknolojik proseslerde enerji ve kütle denklikleri kullanarak mevcut sistemin teorik verimini hesaplayabilme • Mevcut sistemin eksik ya da kusurlu yönlerini belirleyebilme ve bunları giderecek ya da etkisini azaltacak çözümler üretme • Biyoteknolojik işlemler arasındaki farkları ayırt edebilme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyoproseslerin Tanımı, Gelişim Süreci ve Özellikleri | |
2) | Biyoteknolojik Prosesler ve Mühendislik Yaklaşımları | |
3) | Biyoproseslerin Temel İşlemleri | |
4) | Biyoreaktör Çeşitleri | |
5) | Biyolojik Reaksiyonların Stokiyometrisi | |
6) | Biyolojik Reaksiyonların Stokiyometrisi | |
7) | Biyoproseslerde Kütle ve Momentum Transferi | |
8) | Biyolojik Reaksiyonların Termodinamiği | |
9) | Proje Ara Raporu | |
10) | Biyoproseslerde Isı Transferi Uygulamaları ve Sterilizasyon | |
11) | Biyoproses Atıklarının Giderilmesi, Değerlendirilmesi ve Güvenlik Önlemleri | |
12) | Biyoproses Tasarımı ve Ekonomik Analiz | |
13) | Biyoproses Tasarımı ve Ekonomik Analiz | |
14) | Proje Sunumları | |
15) | Final Sınavı ve Proje Raporu |
Ders Notları / Kitaplar: | Biochemical Engineering Fundamentals James E. Bailey, David F. Ollis ©1986 | McGraw-Hill Education| ISBN: 978-0070032125 Bioprocess Engineering Principles, 2nd Edition Pauline M. Doran ©2013 | Elsevier | ISBN: 978-0-12-220851-5 Bioprocess Engineering. Kinetics, Sustainability, and Reactor Design, 2nd Edition Shijie Liu ©2016 | Elsevier| ISBN: 978-0-444-63783-3 Biyoreaksiyon Mühendisliği, Biyolojik Proseslerin Kinetiği ve Modellenmesi Mustafa Türker ©2005 | Su Vakfı Yayınları | ISBN: 9756455195 |
Diğer Kaynaklar: | Biochemical Engineering Fundamentals James E. Bailey, David F. Ollis ©1986 | McGraw-Hill Education| ISBN: 978-0070032125 Bioprocess Engineering Principles, 2nd Edition Pauline M. Doran ©2013 | Elsevier | ISBN: 978-0-12-220851-5 Bioprocess Engineering. Kinetics, Sustainability, and Reactor Design, 2nd Edition Shijie Liu ©2016 | Elsevier| ISBN: 978-0-444-63783-3 Biyoreaksiyon Mühendisliği, Biyolojik Proseslerin Kinetiği ve Modellenmesi Mustafa Türker ©2005 | Su Vakfı Yayınları | ISBN: 9756455195 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 5 |
Projeler | 1 | % 55 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 12 | 156 |
Uygulama | 13 | 12 | 156 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 45 | 45 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 362 |