EEE210 Circuits and Systemsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE210
Ders İsmi: Circuits and Systems
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İHSAN GÖK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Alternatif akım ile çalışan tek fazlı ve üç fazlı devreleri analiz edebilmek ve tasarlayabilmek için gerekli olan temel kavramların tanınması.
Dersin İçeriği: Sinüzoidal kaynak. Evreoku. Pasif devre elemanlarının frekans zemininde analizi. Empedans ve reaktans. Frekans zemininde Kirchhoff’un kanunları. Seri ve paralel empedanslar. Üçgen-yıldız (Delta-Wye) dönüşümleri. Kaynak dönüşümleri. Thevenin ve Norton denklikleri. Düğüm gerilimi ve göz akımı yöntemleriyle devre analizi.
Sinüzoidal dalganın gücü. Dirençli, endüktif ve kapasitif devrelerde ortalama güç ve reaktif güç. Güç faktörü. Ortalama karekök (rms) değeri. Karmaşık güç. Güç hesapları. En fazla güç transferi. Dengeli üç fazlı sistemler. Çift yıldız devresinin analizi. Üç fazlı sistemlerde güç hesapları. Dengeli yıldız yük ile ortalama güç ve reaktif güç hesaplanması. Laplace dönüşümü.Kısmi kesirlerle açılım. Devre analizinde Laplace transformunun kullanımı. S zemininde devre elemanları. RC ve RLC devrelerinin çeşitli özellikleri. Thevenin denkliğinin kullanımı. Sinüzoidal kaynağın bulunduğu devrenin yatışkın durum analizinde transfer fonksiyonunun kullanımı. Frekans seçici devreler. Alçak geçiren, yüksek geçiren ve bant geçiren süzgeçlerin sayısal ve betimsel incelenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) AC kaynak ile yönetilen pasif elemanlı devreleri yatışkın durumda analiz edebilme.
2) Tek fazlı ve üç fazlı devrelerde ortalama güç ve reaktif gücü hesap edebilme.
3) Sayısal ve betimsel olarak alçak geçiren, bant geçiren ve yüksek geçiren süzgeçlerin tepkisinin analiz edilmesi.
4) AC kaynak ile yönetilen pasif elemanlı devreleri yatışkın durumda verilen tepkileri sağlayabilmesi için tasarlayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinüzoidal kaynak. Evreoku. Karmaşık sayılar. Çizgesel gösterim.
2) Karmaşık sayılarla işlemler. Pasif devre elemanlarının frekans zemininde analizi. Empedans ve reaktans.
3) Frekans zemininde Kirchhoff’un kanunları. Seri ve paralel empedanslar. Üçgen-yıldız (Delta-Wye) dönüşümleri
4) Kaynak dönüşümleri. Thevenin ve Norton denklikleri.
5) Düğüm gerilimi ve göz akımı yöntemleriyle devre analizi.
6) Sinüzoidal dalganın gücü. Dirençli, endüktif ve kapasitif devrelerde ortalama güç ve reaktif güç.
7) Güç faktörü. Ortalama karekök (rms) değeri. Karmaşık güç. Güç hesapları. En fazla güç transferi.
8) Dengeli üç fazlı sistemler. Çift yıldız devresinin analizi.
9) Üç fazlı sistemlerde güç hesapları. Dengeli yıldız yük ile ortalama güç ve reaktif güç hesaplanması.
10) Laplace dönüşümü.Kısmi kesirlerle açılım.
11) Devre analizinde Laplace transformunun kullanımı. S zemininde devre elemanları. RC ve RLC devrelerinin çeşitli özellikleri.
12) Thevenin denkliğinin kullanımı. Sinüzoidal kaynağın bulunduğu devrenin yatışkın durum analizinde transfer fonksiyonunun kullanımı.
13) Frekans seçici devreler. Alçak geçiren, yüksek geçiren ve bant geçiren süzgeçlerin sayısal ve betimsel incelenmesi.
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ELECTRIC CIRCUITS, James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Prentice Hall, 2012.
Diğer Kaynaklar: ELECTRIC CIRCUITS, James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Prentice Hall, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 1
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 1
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 1
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 1
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 10 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Laboratuvar 10 4 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 169