Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Müfredat.
• Filtreler
• Sinyal ve frekans bölgesi gösterimi, Bode çizimleri.
• Dijital Filtreler, analog filtreler
• Düşük geçiren, bant geçiren ve yüksek geçiren filtreler
• Şerit durdurma filtreleri
• Gerçek filtreler ve özellikleri: geçiş bandı dalgalanması, dalga bandı dalgalanması, geçiş bölgesi. |
Müfredat'ı gözden geçirin.
Kitabın bir kopyasını edinin.
Kitabın ilk yarısında, özellikle Bölüm 4.5 ve Bölüm 8'de ele alınan konuların bazılarını gözden geçirin.
|
2) |
Ayrık zaman sistemlerinin gerçekleştirilmesi için yapılar
• FIR sistemleri için yapılar
Doğrudan yapılar
o Kademeli yapılar
o Frekans örnekleme yapıları
o Örgü yapısı
• IIR sistemleri için yapılar
Doğrudan yapılar
o Sinyal akış grafikleri ve transpoze yapılar
o Kademeli yapılar
o Paralel biçimli yapılar
o Frekans örnekleme yapıları
o IIR sistemleri için kafes ve kafes merdiven yapıları |
Bölüm 7'yi okumaya başlayın.
Sınıfta çözülen sorunları ve kitaptaki diğer sorunları inceleyin |
3) |
• Z-dönüşümünün gözden geçirilmesi.
• Durum uzayı sistem analizi ve yapıları
Fark Denklemleri ile Karakterize Edilen Sistemlerin Durum-Mekân Tanımları
o Durum-Uzay Denklemlerinin Çözümü.
o Giriş-çıkış ve Devlet-Mekân Tanımları Arasındaki İlişkiler,
o z-Alanında Durum-Uzay Analizi,
o İlave Durum-Uzay Yapıları. |
Bölüm 7'yi okumaya devam edin, ayrıca bölüm 3'ü inceleyin.
Kitapta sınıf ve diğer sorunlarda çözülmüş sorunları gözden geçirin. |
4) |
• Rakamların Temsil Edilmesi
Sayıların Sabit Noktalı Temsilleri
Sayıların İkili Kayan Nokta Temsilciliği.
o Yuvarlama ve Kesimden Kaynaklanan Hatalar.
• Filtre Katsayılarının Kuantumlanması.
o Filtre Katsayılarının Kuantumlanması Hassasiyetinin Analizi.
o FIR Filtrelerindeki Katsayıların Kuantumlanması.
• Dijital filtrelerde yuvarlama etkileri
o Özyineli Sistemlerde Limit-Döngü Salınımları.
o Taşmayı Önlemek İçin Ölçeklendirme,
o Sayısal Filtrelerin Sabit Nokta Gerçekleşmelerinde Niceleme Etkilerinin İstatistiksel Karakterizasyonu. |
7. bölümün okunmasını bitirin.
Kitapta sınıf ve diğer sorunlarda çözülmüş sorunları gözden geçirin. |
5) |
• Rastgele değişkenler
• Rasgele süreçler
• olasılık yoğunluk fonksiyonları,
• beklenti,
• otokorelasyon,
• durağan rasgele süreçler
• ergodik rasgele süreçler |
Ders kitabındaki Ek A ve B'yi okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin. |
6) |
• Bant Geçişli Sinyallerin Örneklenmesi
o Bant Geçişli Sinyallerin Temsil Edilmesi
o Bant Geçişli Sinyallerin Örneklenmesi
o Kesintisiz Zaman İşaretlerinin Kesikli-Zamanlı İşlenmesi
• Analogdan Dijital Dönüşüme
o Örnek-ve-Tut.
o Nicemleme ve Kodlama, |
Ders kitabındaki 9. bölüm okumaya başlayın
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, bölüm 9'daki tüm problemleri gözden geçirin |
7) |
• Analogdan Dijital Dönüşüme
o Kuantizasyon Hatalarının Analizi,
o Oversampling A / D Dönüştürücüler,
• Dijitalten Analoga Dönüştürme
o Örnekleme ve Tutma,
o Birinci Sipariş Bekletme.
o Gecikmeli Doğrusal Enterpolasyon,
o Oversampling D / A Dönüştürücüler, |
Ders kitabındaki 9. bölüm okumaya devam edin
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, bölüm 9'daki tüm problemleri gözden geçirin |
8) |
Multirate sinyal işleme
• Çok yönlü sayısal sinyal işlemeye giriş
• Bir faktör D ile çarpma
• Bir faktör I ile interpolasyon
• Rasyonel faktör ile örnekleme hızı dönüşüm |
Ders kitabındaki 10. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, bölüm 10'daki tüm problemleri gözden geçirin. |
9) |
• Örnekleme hızı dönüştürme için filtre tasarımı ve uygulaması
Doğrudan form FIR filtre yapıları
o Çok fazlı filtre yapıları
o Zamana bağlı filtre yapıları
• Örnekleme hızı dönüşümünün çok kademeli olarak uygulanması
• bant geçiren sinyallerinin örnekleme hızı dönüştürme
• Herhangi bir faktöre göre örnekleme hızı dönüştürme
• Çok yönlü sinyal işleme uygulaması |
Ders kitabındaki 10. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, bölüm 10'daki tüm problemleri gözden geçirin. |
10) |
Doğrusal Tahmin ve Optimum Doğrusal Filtreler
• Durağan rastgele bir işlemin yenilik gösterimi
o Akılcı güç spektrumu
o Filtre parametreleri ile otokorelasyon dizisi arasındaki ilişkiler.
• İleri ve geri doğrusal tahmin
o İleri doğrusal tahmin
o Geriye doğru doğrusal tahmin
o Kafes İleri ve Geri Yineleyiciler İçin Optimum Yansıma Katsayıları
o Bir AR Sürecinin Doğrusal Tahminle İlişkisi.
• Normal denklemlerin çözümü
o Levinson-Durbin Algoritması.
Schiir Algoritması.
• Doğrusal tahmin hata filtrelerinin özellikleri |
Ders kitabındaki 11. bölüm okumaya başlayın
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, Bölüm 11'deki tüm problemleri gözden geçirin |
11) |
• AR, MA ve ARMA'nın neyi temsil ettiğini ve bir sürecin neden bu şekilde modellendiğini açıklayın.
• Wiener filtresini tanımlayın.
• Verilen bir süreç için bir FIR Wiener filtresinin katsayılarını türetin.
• Lineer ortalama-kare tahmin problemini tanımlayın.
• Ortogonallik ilkesini ve LMMSE kestirimcisinin katsayılarını bulmak için nasıl kullanıldığını açıklayın.
• IIR ve nedensel olmayan Wiener filtrelerini ve bunların nasıl türetildiklerini açıklayın. |
Ders kitabındaki 11. bölümü okuyun.
Sınıfta çözülmüş sorunları gözden geçirin, Bölüm 11'deki tüm problemleri gözden geçirin |
12) |
Güç spektrumu tahmini
• Sinyallerin sonlu süreli gözlemlerinden spektrumların tahmini
o Enerji Yoğunluğu Spektrumunun Hesaplanması.
o Rasgele Sinyallerdeki Oto-Korelasyon ve Güç Spektrumunun Tahmini: Periyodogramı.
o Gç Spektrum Tahmininde DFT'nin Kullanımı,
• Güç spektrumu tahmini için parametrik olmayan yöntemler
o Bartlett Metodu: Ortalama Periodogramlar,
o Welch Metodu: Ortalama Periyodogramlarının Ortalaması,
o Blackman ve Tukey Metodu: Periodogramın pürüzsüzleştirilmesi,
o Parametrik Olmayan Güç Spektrumu Tahmincilerinin Performans Karakteristikleri,
o Parametrik Olmayan Güç Spektrumu Tahminlerinin Hesaplamalı Gereksinimleri, |
12. bölüm ve ders kitaplarındaki broşürleri okuyun.
Sınıfta çözülen sorunları ve Bölüm 12'deki tüm sorunları inceleyin. |
13) |
• Güç Spektrumu Tahmini için Parametrik Yöntemler
o Otokorelasyon ve Model Parametreleri Arasındaki İlişkiler,
o AR Modeli Parametreleri için Yule-Walker Yöntemi,
o AR Model Parametrelerinin Burg Yöntemi,
o AR Model Parametrelerinin Kısıtsız En Küçük Kareler Metodu,
o A R Model Parametrelerinin Ardıl Olarak Kestirim Yöntemleri,
o AR Model Sırasının seçimi,
o Güç Modeli Tahmini için MA Modeli,
o Güç Spektrumu Tahmini için ARMA Modeli,
o Bazı Deneysel Sonuçlar,
• Minimum Varyans Spektral Tahmini |
|
14) |
• Spektrum Tahmini için Özdeğerlendirme Algoritmaları
o Pisarenko Harmonik Ayrıştırma Metodu,
o Beyazlık Gürültüsünde Sinüsoidler İçin Otokorelasyon Matrisinin Özdeğer Ayrışımı,
o MUSIC Algoritması.
o ESPRIT Algoritması,
o Sipariş Seçim Kriterleri.
o Deneysel Sonuçlar, |
12. bölüm ve ders kitaplarındaki broşürleri okuyun.
Sınıfta çözülen sorunları ve Bölüm 12'deki tüm sorunları inceleyin. |
15) |
• Üniter Dönüşümler, Dalgacıklar ve Uygulamaları
o Karhunen-Loeve Dönüşümü
o Ayrık Kosinüs Transformu
o Dalgacık Dönüşümleri
o Altband kodlaması |
12. bölüm ve ders kitaplarındaki broşürleri okuyun.
Sınıfta çözülen sorunları ve Bölüm 12'deki tüm sorunları inceleyin. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|