Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEE454 | ||||||||
Ders İsmi: | High Voltage Techniques | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Aydoğan ÖZDEMİR Öğr.Gör. Suat İLHAN Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı sırası ile; Gazlarda akım-gerilim ilişkisi. Elektron emisyonu. İyonlaşma ve deiyonizasyondur. Townsend ve Streamer arıza mekanizmaları. Elektroenjasyon gazlarında arıza mekanizmaları. Yıldırım deşarjları. Korona boşalması ve korona kaybı. Sıvı ve katı dielektriklerde arıza mekanizmaları. A.C, D.C ve İmpuls gerilimlerinin üretimi ve ölçümüdür. |
Dersin İçeriği: | Gazlardaki akım-gerilim ilişkisini tanımlama Elektron emisyonu, iyonlaşma ve deiyonizasyonu, Townsend ve Akım kırma mekanizmalarını anlama Elektro negatif gazlardaki arıza mekanizmalarını anlama. Yıldırım deşarjları. Korona boşalması ve korona kaybı. Sıvı ve katı yalıtkanlardaki arıza mekanizmalarını anlama. A.C, D.C ve İmpuls gerilimlerinin üretimini ve ölçmesini anlama. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yüksek Gerilim Kavramına Giriş | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
2) | Electron characteristics and acting | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
3) | İyonizasyon Kavramı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
4) | Delinme Kavramının Temelleri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
5) | Gazların Elektronegatif Davranışı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
6) | Yıldırım Etkisi | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
7) | Deşarjlar (Koronalar) | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
8) | Dielektrik Sıvı Davranışı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
9) | Yarıyıl Sınavının Uygulanması | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
10) | Katıların Dielektrik Davranışı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
11) | AC Ölçme Teknikleri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
12) | DC Ölçme Teknikleri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
13) | Impuls Gerilimler | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
14) | Yüksek Gerilim Uygulamalarının İncelenmesi ve Tasarımı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
15) | Yarıyıl Sonu Sınavı Uygulanması | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | E. Kuffel, W. S. Zaengl, J. Kuffel, High Voltage Engineering Fundamentals, Newnes, 2000. |
Diğer Kaynaklar: | High Voltage Technique with Solved Problems (in Turkish), Volume 1, Prof. Dr. Özcan KALENDERLİ, Prof. Dr. Celal KOCATEPE, Oktay ARIKAN, Birsen Press, 2005. High Voltage Technique (in Turkish), Volume 2, Prof. Dr. Muzaffer ÖZKAYA, İ.T.Ü. Press, 1988 (or Birsen Press, 1996). The Measurement in H.V. Technique (in Turkish), Prof. Dr. Muzaffer ÖZKAYA, İ.T.Ü. Press, 1984. High Voltage Tests (in Turkish), Özcan KALENDERLİ, Aydoğan ÖZDEMİR, 1991. M. S. Naidu and V. Kamaraju, High Voltage Engineering, Tata McGraw Hill Publication, 1990. M. Khalifa, High Voltage Engineering, Theory and Practice, Marcel Dekker, 1990. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 156 |